31.12.2021 Ajoneuvot Fiat Uno sanoo Ciao 250 numeroidun kappaleen erikoiserällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden auto Euroopassa 1984 ja sittemmin Latinalaisen Amerikan myydyin Fiat jättää nyt tuotantolinjat taakseen myös Brasiliassa. Fiat Uno, ilmeitä kaksi. Ensimmäinen sukupolvi esiteltiin juhlallisin menoin 19.1.1983 Cape Canaveralin avaruuskeskuksessa Yhdysvalloissa 700 toimittajan läsnäollessa. Panokset olivat isot, olihan Unon edeltäjä, Fiat 127, ollut 5,6 miljoonalla yksilöllä Euroopan myydyin automalli. Euroopassa Uno pääsi nauttimaan laajasta suosiosta, ja sitä valmistettiinkin Italiassa 11 vuoden ajan.Uusi ja vanha Uno ehtivät välissä olla kolme vuotta yhtä aikaa tuotannossa.Giorgetto Giugiaron muotoilemaa Unoa kiiteltiin muun muassa ulkonäöstään, taloudellisuudestaan, ajettavuudestaan ja tiloistaan. 80-luvun alkupuolen pikkuautoprojekteihinsa, siis Unoon mukaan lukien, Fiat käytti osapuilleen biljoona (1 000 miljardia) liiraa eli vajaat 700 miljoonaa euroa. Tuloksena oli eräät maailmanhistorian valmistetuimmista automallisarjoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuotanto päättyy BrasiliassakinAlkuperäistä Unoa valmistettiin neljällä eri mantereella, Euroopan ohella eniten Etelä-Amerikassa, Argentiinassa ja Brasiliassa. Fiat Unon sanotaan ”pitäneen Brasilian pyörät pyörimässä”, sillä sitä on maassa myyty 37 vuoden aikana 4,4 miljoonaa kappaletta. Uno onkin kaikkien aikojen myydyin Fiat-malli Latinalaisessa Amerikassa. Nimi muutettu -juttusarjassa käsiteltiin viimeksi Fiat Unoa vähän toisenlaisesta näkökulmasta.Vuodesta 2010 näihin päiviin saakka on valmistettu uutta Unoa (portugaliksi Novo Uno), joka rakentuu Pandan alustalle. Sekin on, usko tai älä, perustaltaan jo 19 vuotta vanha. Novo Unon muodot eivät ole lähteneet Giugiaron kynästä, mutta kyllähän Fiatin oma Centro Stilekin osaa piirtää.Novo Unon matkustamosta voi löytää uudempaa ja vanhempaa Fiatia.Etelä-Amerikan Unoa on pyritty profiloimaan enenevässä määrin crossovermaiseen suuntaan. Maavara on korkea ja helmoissa on vastaavia maastohenkisiä elementtejä kuin esimerkiksi Panda Crossissa. Auto on pituudeltaan ja akseliväliltään kakkos- ja kolmospolven Pandoja selvästi pidempi, ja auto kuuluukin Brasiliassa ylempään pikkuautoluokkaan. Unosta on tehty myös koppipakettiautoversio Fiorino. Moottoreina on ollut paletti melko matalaviritteisiä bensiinimoottoreita tilavuudeltaan 1,0 – 1,4 litraa.250 numeroitua CiaotaToistaiseksi kaikkien aikojen viimeiset Fiat Unot myydään juuri nyt. 250 onnellista ostajaa saa talliinsa ainutlaatuisen numeroidun Uno Ciao (”Uno Heippa”) -erikoismallin. Yksilöllisen numerolaatan lisäksi omistaja saa nauttia kenties tyylikkäimmästä Unosta koskaan. Aina yhtä puhuttelevaa tummaa yleisilmettä korostetaan pienillä, mutta erottuvilla Italian lipun värisillä yksityiskohdilla. Italialaisuutta ei pelätä muutenkaan alleviivata, vaikka auto on suureksi osaksi Brasiliassa suunniteltu.Paksun, crossovermaisen kylkilistan taustakuosina toistetaan – vielä kerran – auton mallinimeä, ja siihen on kirjoitettu valkoisella italiankielinen teksti ”La storia di una legenda”, vapaasti suomennettuna ”Legendan tarina”. Unon kohdalla se ei varmastikaan ole tässä vaiheessa edes liioittelua.Lähteet: Corriere della Sera, Fiat Brasil, Italdesign Giugiaro Kuvat: Fiat Brasil Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta”Pikkuveljen” pieni coupé – klassikko Fiat 1500 Ajatuksia autoista: Opetuksia Pandalta Classic Motorshow: Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956 Fiat 500 60 Limited Edition – Ansaittua kunniaa tyyli-ikonille Fiat 500X Dolcevita – katto auki maistuu elämä jälleen makeammalta Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Autoliiton 60 v. juhlalevykkeen mukainen maskimerkki 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?