5.3.2017

Ford: Ajovalot testissä – vuosisadassa asetyleenilampuista lediin

Pyöräily pimeässä

Ford testasi ajovalot ja totesi vuosisadan vieneen kehitystä eteenpäin huimasti. Mummin ja vaarin nuoruudessa olisi auton edessä seikkaileva pyöräilijä jäänyt todennäköisesti näkemättä.

Autovalmistaja Ford kertoo vertailleensa viimeksi kuluneen vuosisadan aikana autoissa käytettyjen ajovalojen tehoa. Ei liene yllätys, että kehitys on ollut huimaa myös liikenneturvallisuuden kannalta.

1900-luvun alussa Ford Model T -ajoneuvon kuljettajien täytyi sytyttää menopelinsä ajovalot, eli asetyleenilamput käsin ennen tien päälle lähtemistä. Silti 12 metrin päässä tietä ylittävä polkupyöräilijä oli vuonna 1908 lähes näkymätön auton kuljettajille ajovaloista huolimatta, kuten oheisesta kuvasta näkyy.

Ford_Ajovalot

Vastaavaan pimeyteen eivät nykykuljettajat ole tottuneet. 1930-luvun valot auttavat jo hieman paremmin. Pyöräilijän hahmo erottuu asvaltista, mutta hurraamista ei tilanteessa ole vieläkään, kuten kuva kertoo.

Ford_Ajovalot

Fordin testissä esittämä kehitys harppoo eteenpäin vuosikymmenten vaihtuessa. 1960-luvulla pyöräilijä olisi erottunut jo selvemmin.

Ford_Ajovalot

Kymmenen vuotta päälle ja tilanne paranee entisestään. Tehon lisäksi valokuvion muotoon kiinnitetään huomiota. Nyt erottuu pyörän lisäksi jo pyöräilijäkin.

Ford_Ajovalot

Viime vuosisadan viimeinen kokeilu toteutettiin 1990-luvun valoilla. Kehitystä on havaittavissa jälleen. Mutta etäisyys on edelleen vain tuo 12 metriä, joten nykytietämyksen valossa kovin suurta riemua ei tämäkään herätä, vaikka valoa piisaa pientareellekin tuntuvasti paremmin.

Ajovalot_Ford

Ford muistuttaa hivenen mahtipontisesti, että vuosisadan kehitystyö on tuonut valon kansalle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nykypäivänä monissa autoissa on kirkkaat xenon- ja LED-ajovalot sekä teknologiaa, joka havaitessaan jalankulkijan hidastaa vauhtia automaattisesti.

Tuorein kuva näyttää tilanteen vuodelta 2016. Nyt ajovalojen kiilan reunat valaisevat Fordin mukaan ympäristöä aiempaa pehmeämmin, minkä ansiosta pimeässä olevat esineet ilmestyvät näkymiin vähitellen, yllättämättä kuljettajaa.

Ajovalot_Ford

Ford kertoo myös kehittävänsä uutta teknologiaa, joka auttaa kuljettajaa huomaamaan edessä olevat jalankulkijat, pyöräilijät ja isot eläimet. Järjestelmä käyttäisi infrapunakameraa havaitsemaan ihmiset ja suurikokoisemmat eläimet jopa 120 metrin päästä.

Tätä kaikkea tarjoavat toki muutkin autovalmistajat.

Teksti ja avauskuva: Antti Hentinen Lähde ja testikuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat