18.11.2024

Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä

Kuva Ford

Fordin uutuus etenee tuotantoon jo pian, ennen kuin asiakastoimitukset pääsevät alkamaan kevätpuolella. Tulossa on myös pakettiautoversio E-Transit Courier.

Ford korvasi Tourneo Courierilla rohkeasti peräti kaksi aiemmin lakkauttamaansa mallia, nimittäin pikkuauto Fiestan ja erikoisen, pienen maasturimallin Ecosportin. Tourneo Courier on samalla henkilöautoversio Transit Courierista, ja teknisessä mielessä ne voi laittaa yhtäsuuruusmerkkeihin niin polttomoottorisina kuin nyt myös E-versioina.

E-Transit Courier

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarpeeksi tehokas

Vaikka Ford on nähnyt vaivaa tehdäkseen "tylsästä" tai "ei-niin-coolista" Tourneo Courierista muodikkaan crossover-henkisen ja sitä rataa, tosiasiassa Tourneo Courier on käytännöllinen arkiauto, jonka tarkoitus ei ole tarjoilla valtavia tunne-elämyksiä ihmisille - tai koirille, joita hyvin usein kuljetetaan tämän luokan autoilla.

E-mallin erottaa polttomoottorisesta parhaiten keulan perusteella, jossa on teknisemmän näköinen maski, ja sen yläreunan poikki kulkeva led-nauha.

Järkiperäisyys näkyy myös E-Tourneo Courierin voimalinjassa. Sen etuakselille sijoitettu sähkömoottori on viritetty 100 kilowatin eli 136 hevosvoiman tehoiseksi, ja vääntämään 290 newtonmetrin edestä. Nämä lukemat riittävät varmasti viemään perille viisi henkilöä, heidän tavaransa sekä maksimissaan 750-kiloisen peräkärryn.

E-Tourneo Courierissa ja toki sitä kautta myös E-Transit Courierissa virtalähteenä toimii 43 nettokilowattitunnin akusto, josta pitäisi riittää 288 kilometrin verran WLTP-toimintamatkaa.

E-version kojelauta mukailee Fordin muita sähkömalleja, ja myös ratti on samalla tavalla ylhäältä ja alhaalta litistetty.

Käytettävissä on paitsi matkustamon, myös akun esilämmitys, ja pikalataus on mahdollista 100 kilowatin teholla.

Lukemat antavat ymmärtää, että Ford on suunnitellut E-Tourneo- ja E-Transit Courierin kaupunkiajo edellä, ja erityisesti siksi on mukavaa, että uutuus tarjoaa yhden polkimen taktiikan aina 0 km/h asti eli useissa tilanteissa jarrupolkimeen ei tarvitse edes koskea.

E-Tourneo Courierissa hyödytään selkeistä mittasuhteista, sivuliukuovista ja hyvin käytännöllisestä tavaratilasta. Sekä tämä henkilöautoversio että pakettiautoversio saavat täyssähkömuodossaan normaalien tavaratilojensa lisäksi 44 litran vahvuisen etutavaratilan.

Etenkin heille, jotka ostavat mallin yrityskäyttöön, E-mallin Couriereissa on miellyttävän pitkä, 40 000 kilometrin huoltoväli.

Sukua Puma EV:lle

Transit-/Tourneo Courier on jo perustaltaan sukua samassa tehtaassa Romanian Craiovassa valmistettavalle Fordin B-SUV:ille, Pumalle.

Ford valmistautuu lanseeraamaan lähitulevaisuudesta Pumasta oman täyssähköversion, Puma EV:n, jonka on määrä laajentaa Fordin henkilöautomalliston täyssähkötarjontaa viidestä jo kuuteen, kun lasketaan sen lisäksi Mustang Mach-E, Capri, Explorer EV, E-Tourneo Custom, E-Tourneo Courier.

Koska Tourneo Courier ja Puma ovat sisarmalleja, ja ne valmistetaan samassa tehtaassa, voi helposti päätellä, että Puma EV:tä tulee ruokkimaan 43 nettokilowattitunnin akusto, ja ainakin yksi voimalinjavaihtoehto tulee olemaan 100-kilowattinen etuveto. On kuitenkin todennäköistä, että enemmän sinne tunnepuolellekin vetoamaan tarkoitettu Puma EV tulee käsittämään E-Tourneo Courieria laajemman malliston.

Lähde: Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat