13.10.2023

GasGasilta uusi sähköpyörien enduromallisto – käyttää kauan odotettua Sramin ajojärjestelmää

Sram julkaisi kauan odotetun oman sähköpyörien ajojärjestelmän. Ainakin GasGas aikoo hyödyntää sitä uudessa endudomallistossaan.

Brose, Bosch, Yamaha, Fazua ja Shimano ovat vastanneet tähän saakka pääasiassa keskimoottoristen sähköpyörien ajojärjestelmistä, eli ovat toimittaneet sähköpyörävalmistajille sähkömoottorit sekä ajojärjestelmään tarvittavat muut komponentit kuten esimerkiksi akut.

Amerikkalaisen Sramin on huhuttu jo pidemmän aikaa suunnittelevan omaa sähköpyörien ajojärjestelmää. Se on siinä mielessä Sramille luonteva ratkaisu, että Sram tavoittelee myös samalla paikkaa auringossa maailman johtavana pyöräkomponenttien valmistajana Shimanon rinnalla. Sekä Sram että japanilainen Shimano tunnetaan siitä, että molemmat toimittavat pyörävalmistajille muun muassa pyörien voimansiirtojen sekä jarrujen komponentteja. Sramilta on vain puuttunut ajojärjestelmät, joissa Shimano on saanut hyvän jalansijan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama Eagle-nimi käytössä

Nyt Sram on kuitenkin tullut julkisuuteen oman ajojärjestelmänsä kanssa, josta on jo huhuttu pitkään. Sram julkisti hiljattain oman Eagle Powertrain -nimellä olevan ajojärjestelmän. Ajojärjestelmä ei kuitenkaan ole mikä tahansa ajojärjestelmä, vaan sitä on pyritty kehittämään pidemmälle kuin kilpailijoiden vastaavat.

Yksi merkittävä tekijä on esimerkiksi se, että Sramin ajojärjestelmä on integroitu siten pyörän sähkötoimisiin Eagle-vaihteisiin, että vaihteet latautuvat samalla kun ajojärjestelmän akkua ladataan. Tämä poistaa sen, että vaihteiston akkua ei tarvitse ladata erikseen.  Ajoakun energian käydessä vähiin, akun kapasiteettiä priorisoidaan vaihteistolle, jotta vaihteet vähintään vaihtuisivat, vaikka meno hyytyisi muuten.

Toinen Eagle Powertrain -ajojärjestelmästä löytyvä ominaisuus on automaattivaihdetoiminto, joka tarkoittaa sitä, ajojärjestelmä päättää pyöräilijän poljinnopeuden eli kadenssin myötä vaihteiden vaihtamisen tarpeen. Ajojärjestelmässä on siis useita erilaisia kadenssiasetuksia, joista löytyy skaalaa erilaisiin ajotyyleihin sekä ajomieltymyksiin. Sramin ajojärjestelmä kykenee vaihtamaan vaihdetta myös silloin, kun pyörää ei poljeta eli rullataan vapaalla.

Peräti 90 newtonmetrin vääntö

Sram ilmoittaa moottorin painoksi 2,9 kiloa ja huippuväännöksi 90 newtonmetriä. Lisäksi Sram ilmoittaa sähkömoottorin huipputehon, joka on 680 wattia. Käytössä olevien akkujen kooksi ilmoitetaan 630 wattituntia ja 720 wattituntia, joka myös ounastelee sitä, että Sramin akut eivät olisi valtavan painavia.

Sramin sähkömoottoreiden valmistamiseen liittyy myös hieman mystiikkaa. Sähkömoottorin valmistaa Brose ja sähkömoottorin ohjelmistopuoli on Sramin kehittämä – moottoreiden kyljessä lukee siis Sram Powered by Brose. Sram on myös tänä vuonna ostanut saksalaisen sähkömoottoreita valmistavan Amprion toiminnot, jota ei siis ainakaan vielä käytetä Sramin nimeä kantavien sähkömoottoreiden valmistajana.

Muutamat sähköpyörien valmistajat ovat jo ehtineet ilmoittaa, että he käyttävät tulevaisuudessa Sramin ajojärjestelmää pyörissään. Muun muassa GasGas ilmoitti, että tuleva enduroon tarkoitettu huippumallisto on rakennettu Sramin järjestelmän ympärille. GasGasin lisäksi Nukeproof sekä Propain käyttävät myös Sramin ajojärjestelmää pyörissään. GasGasin ECC-mallisto käyttää luonnollisesti myös Sramin Eagle-vaihteistoa, joka on kehitetty toimimaan yhdessä uuden Eagle-ajojärjestelmän kanssa.

GasGasilta kolme ECC-mallia

GasGasin ECC-pyörät, joita on kaikkiaan kolme eri mallia, ovat myös siitä erikoisia, että ne käyttävät DVO:n vaimennusratkaisuja. DVO ei ole ihan tavanomainen jousitusratkaisu maastopyörissä, Moottorin koeajamista pyöristä sitä on ollut tähän saakka vain Rock Machinen täysjousitetussa pyörässä.

GasGasin käyttämien DVO-jousituksen vaimennin on WP:n valmistama, ja ratkaisut ovat siis DVO:n ja WP:n yhteistyön tulosta. WP tunnetaan paremmin kaksipyöräisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen jousitusratkaisuista.

GasGasin uutuus tulee myyntiin kolmena eri mallina. ECC 6 ja EEC 5 käyttävät edellä mainittuja DVO:n kompponentteja ja edullisin ECC 4 turvautuu RockShoxin komponetteihin. RockShox on niin ikään Sramin kanssa saman valmistajan tuotemerkkejä.

GasGasin uusi ECC-enduromalliston suositushinnat on myös julkistettu. Lippulaivamalli ECC 6 maksaa yli 10 000 euroa, ECC 5 yli 9 000 euroa ja ECC 4 yli 8 000 euroa.

Lähteet Sram, GasGas Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Sram, GasSas

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat