13.10.2023 Ajoneuvot GasGasilta uusi sähköpyörien enduromallisto – käyttää kauan odotettua Sramin ajojärjestelmää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sram julkaisi kauan odotetun oman sähköpyörien ajojärjestelmän. Ainakin GasGas aikoo hyödyntää sitä uudessa endudomallistossaan. Brose, Bosch, Yamaha, Fazua ja Shimano ovat vastanneet tähän saakka pääasiassa keskimoottoristen sähköpyörien ajojärjestelmistä, eli ovat toimittaneet sähköpyörävalmistajille sähkömoottorit sekä ajojärjestelmään tarvittavat muut komponentit kuten esimerkiksi akut.Amerikkalaisen Sramin on huhuttu jo pidemmän aikaa suunnittelevan omaa sähköpyörien ajojärjestelmää. Se on siinä mielessä Sramille luonteva ratkaisu, että Sram tavoittelee myös samalla paikkaa auringossa maailman johtavana pyöräkomponenttien valmistajana Shimanon rinnalla. Sekä Sram että japanilainen Shimano tunnetaan siitä, että molemmat toimittavat pyörävalmistajille muun muassa pyörien voimansiirtojen sekä jarrujen komponentteja. Sramilta on vain puuttunut ajojärjestelmät, joissa Shimano on saanut hyvän jalansijan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama Eagle-nimi käytössäNyt Sram on kuitenkin tullut julkisuuteen oman ajojärjestelmänsä kanssa, josta on jo huhuttu pitkään. Sram julkisti hiljattain oman Eagle Powertrain -nimellä olevan ajojärjestelmän. Ajojärjestelmä ei kuitenkaan ole mikä tahansa ajojärjestelmä, vaan sitä on pyritty kehittämään pidemmälle kuin kilpailijoiden vastaavat.Yksi merkittävä tekijä on esimerkiksi se, että Sramin ajojärjestelmä on integroitu siten pyörän sähkötoimisiin Eagle-vaihteisiin, että vaihteet latautuvat samalla kun ajojärjestelmän akkua ladataan. Tämä poistaa sen, että vaihteiston akkua ei tarvitse ladata erikseen. Ajoakun energian käydessä vähiin, akun kapasiteettiä priorisoidaan vaihteistolle, jotta vaihteet vähintään vaihtuisivat, vaikka meno hyytyisi muuten.Toinen Eagle Powertrain -ajojärjestelmästä löytyvä ominaisuus on automaattivaihdetoiminto, joka tarkoittaa sitä, ajojärjestelmä päättää pyöräilijän poljinnopeuden eli kadenssin myötä vaihteiden vaihtamisen tarpeen. Ajojärjestelmässä on siis useita erilaisia kadenssiasetuksia, joista löytyy skaalaa erilaisiin ajotyyleihin sekä ajomieltymyksiin. Sramin ajojärjestelmä kykenee vaihtamaan vaihdetta myös silloin, kun pyörää ei poljeta eli rullataan vapaalla.Peräti 90 newtonmetrin vääntöSram ilmoittaa moottorin painoksi 2,9 kiloa ja huippuväännöksi 90 newtonmetriä. Lisäksi Sram ilmoittaa sähkömoottorin huipputehon, joka on 680 wattia. Käytössä olevien akkujen kooksi ilmoitetaan 630 wattituntia ja 720 wattituntia, joka myös ounastelee sitä, että Sramin akut eivät olisi valtavan painavia.Sramin sähkömoottoreiden valmistamiseen liittyy myös hieman mystiikkaa. Sähkömoottorin valmistaa Brose ja sähkömoottorin ohjelmistopuoli on Sramin kehittämä – moottoreiden kyljessä lukee siis Sram Powered by Brose. Sram on myös tänä vuonna ostanut saksalaisen sähkömoottoreita valmistavan Amprion toiminnot, jota ei siis ainakaan vielä käytetä Sramin nimeä kantavien sähkömoottoreiden valmistajana.Muutamat sähköpyörien valmistajat ovat jo ehtineet ilmoittaa, että he käyttävät tulevaisuudessa Sramin ajojärjestelmää pyörissään. Muun muassa GasGas ilmoitti, että tuleva enduroon tarkoitettu huippumallisto on rakennettu Sramin järjestelmän ympärille. GasGasin lisäksi Nukeproof sekä Propain käyttävät myös Sramin ajojärjestelmää pyörissään. GasGasin ECC-mallisto käyttää luonnollisesti myös Sramin Eagle-vaihteistoa, joka on kehitetty toimimaan yhdessä uuden Eagle-ajojärjestelmän kanssa.GasGasilta kolme ECC-malliaGasGasin ECC-pyörät, joita on kaikkiaan kolme eri mallia, ovat myös siitä erikoisia, että ne käyttävät DVO:n vaimennusratkaisuja. DVO ei ole ihan tavanomainen jousitusratkaisu maastopyörissä, Moottorin koeajamista pyöristä sitä on ollut tähän saakka vain Rock Machinen täysjousitetussa pyörässä.GasGasin käyttämien DVO-jousituksen vaimennin on WP:n valmistama, ja ratkaisut ovat siis DVO:n ja WP:n yhteistyön tulosta. WP tunnetaan paremmin kaksipyöräisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen jousitusratkaisuista.GasGasin uutuus tulee myyntiin kolmena eri mallina. ECC 6 ja EEC 5 käyttävät edellä mainittuja DVO:n kompponentteja ja edullisin ECC 4 turvautuu RockShoxin komponetteihin. RockShox on niin ikään Sramin kanssa saman valmistajan tuotemerkkejä.GasGasin uusi ECC-enduromalliston suositushinnat on myös julkistettu. Lippulaivamalli ECC 6 maksaa yli 10 000 euroa, ECC 5 yli 9 000 euroa ja ECC 4 yli 8 000 euroa.Lähteet Sram, GasGas Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Sram, GasSasMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous