26.9.2018 Ajoneuvot Gasum: Kolme syytä, miksi kaasuauto kannattaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuauto houkuttelee yhtä useampaa autoilijaa. Ympäristömielikuva on positiivinen, mutta vaakakupissa painaa myös ajoneuvon jälleenmyyntiarvon säilyminen. Pohjoismaisen energiayhtiön ja kaasualan asiantuntijan mukaan porkkanoita on luvassa peräti kolme, mutta keppiä ei laisinkaan. Aivan näin auvoinen tilanne ei välttämättä ole, mutta kaasuautoilun kasvattaessa suosiotaan, on kannustimissakin tietty perä.Parin vuoden aikana kaasuautojen määrä on nimittäin yli tuplaantunut. Ennen vuotta 2017 kaasuautoja oli Gasumin laskelmien mukaan käytössä vajaa 2 000 kappaletta, kun nyt autoja on jo noin 5 500. Kokonaisautomäärään suhteutettuna luvut ovat vielä maltillisia, mutta kasvua ei käy kiistäminen.Autoalan ohjelmistoyritys Autovistan pääanalyytikko Markus Halonen on huomannut kaasuautojen kasvavan suosion myös autojen jälleenmyyntimarkkinoilla.– Kaasuautojen markkinat sekä myytyjen autojen määrä ovat olleet kovassa kasvussa viime vuosina, minkä huomaa myös tutkiessa kaasuautojen jälleenmyyntiä. Tällä hetkellä kaasuautoja ostetaan myös käytettynä paljon enemmän kuin aiemmin, Halonen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJälleenmyyntiarvo säilyyMonille tärkeä kriteeri autoa hankkiessa on se, miten hyvin ajoneuvo säilyttää arvonsa. Samaa pohtivat myös kaasuauton ostajat, ja Halosen mukaan kaasuautojen jälleenmyyntiarvo on hyvällä mallilla.– Prosentuaalisesti katsottuna kaasuautot säilyttävät lähes 52 prosenttia arvostaan kolmen vuoden ja noin 90 000 ajokilometrin jälkeen, mikä on paremmin kuin dieselautoilla ja selkeästi paremmin kuin sähköautoilla, Halonen kertoo.– Kaasuautot ovat uutena myös halvempia kuin diesel- ja sähköautot, joten euromäärässä mitattuna auton arvo säilyy hyvin.Ainoastaan hybridimallit sekä osa bensiiniautomalleista säilyttävät arvonsa kaasuautoja paremmin.Halonen kuitenkin mainitsee, että esimerkiksi bensiiniautoilla on henkilöautojen korkein polttoaineen kulutus ja hybridiautot maksavat reilusti kaasuautoja enemmän, joten kaasuauton kokonaiskustannukset pysyvät perinteisiin malleihin nähden kilpailukykyisinä.Biokaasussa mahdollisuusKaasuauton polttoaineena voi käyttää uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua. Halonen uskoo kaasuautojen suosion kasvun johtuvan osin kuluttajien halusta vähentää päästöjä erityisesti liikenteessä.– Moni suomalainen haluaa tehdä ympäristöystävällisiä valintoja myös liikenteessä. Mahdollisuus tankata kotimaista biokaasua sekä kaasuauton alhaiset hiilidioksidipäästöt tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon, Halonen pohtii.Gasumin liikenneyksikön myyntipäällikkö Heidi Kuoppala jatkaa:– Biokaasun liikennekäytöllä voi vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia.Lisää tankkauspaikkojaHalonen arvelee, että kaasuautojen jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin myös tulevaisuudessa, etenkin kun kaasun tankkausasemaverkosto laajenee.Kuoppala kertoo, että tankkausasemaverkoston eteen tehdään jatkuvasti töitä.– Gasumin tavoitteena on avata 35 uutta kaasutankkausasemaa lähivuosien aikana, joista yhdeksän on jo toiminnassa. Nämä asemat täydentävät ja laajentavat nykyistä tankkausasemaverkostoa ja heti kun 35 uutta asemaa on avattu, asetamme seuraavat tavoitteet.Tankkausasemaverkoston kehittämiseen osallistuvat Gasumin lisäksi muutkin toimijat.Lähde: Gasum Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue myös: Koeajo: Biokaasulla vähäpäästöinen – Seat Leon 1.4 TGI Style DSG Koeajo: kätevä myös kaasuversiona – Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI Audi tarjoaa kaasua tankkiin – A4 Avant g-tronin myynti käyntiin Koeajo: Kansansuosikin kaasuversio – Škoda Octavia Combi Opel Finland: kaasuversiot kiinnostavat auton ostajia yhä enemmän Kamux satsaa vähäpäästöisiin vaihdokkeihin – erikoismyymälään hybridi-, sähkö-, kaasu- ja etanoliautoja Lihapullat biokaasuksi ja tankkiin: IKEA ja Gasum yhteistyöhön Puhtaasti päivittäin – Iveco Daily Electric ja CNG Koeajo: puhtaampaa premiumia – Audi A4 g-tron Laitetaanko tankki täyteen? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous