22.11.2024

Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa”

Kuva Tuomas Rajala

Pääkaupunkimme selvittää parhaillaan keinoja liikennepäästöjen vähentämiseksi ja yhdeksi keinoksi väläytellään polttomoottoriautojen kieltoa. Helsinkiin halutaan ympäristövyöhyke, johon diesel- ja bensiiniautoilla ei olisi asiaa.

Hankkeen puuhakkain kasvo on ollut apulaispormestari Anni Sinnemäki, joka kertoo Ylen haastattelussa, että ympäristövyöhykkeiden tarkoitus on parantaa ilmanlaatua ja vauhdittaa autokannan sähköistymistä. Hän nojaa mielipiteessään Tukholmaan, jossa vastaavat vyöhykkeet otetaan käyttöön ensi vuoden alussa.

– Helsinkiä on usein verrattu Tukholman, Pariisin ja Lontoon kaltaisiin kaupunkeihin. Näissä on kyse täysin eri kokoluokan asioista. Esimerkiksi Ruotsissa ajoneuvojen keski-ikä ja arvo, väestömäärä, kaupunkirakenne ja kotitalouksien käytettävissä olevat tulot poikkeavat merkittävästi Suomesta, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen

Suomessa autokanta on iäkästä, ja vertautuu paremmin Kroatiaan ja Portugaliin, kuin naapurimaa Ruotsiin. Siellä autoilun verotus on ollut vuosikausia Suomea kevyempi, eikä autoveroa lainkaan. Meillä keskihintainen auto on edelleen 6000 euroa, eikä tuolla summalla juuri sähköautoja hankita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikutukset autokannan sähköistymiseen olemattomat

Sinnemäki uskoo Helsingin ympäristövyöhykkeillä olevan vaikutusta myös autokannan ikään ja nopeampaan sähköistymiseen. Helsingissä on siis luvassa porkkanan sijaan pelkkää keppiä. Tavoite on kova, sillä tällä hetkellä Helsingin autokannasta täyssähköautoja on 8,3 prosenttia ja hybridejä 10,8 prosenttia.

Koko maassa sähköisten ajoneuvojen määrä on suhteessa vieläkin pienempi, sillä maamme liki kolmesta miljoonasta ajoneuvosta noin 100 000 on täyssähköisiä. Määrä on toki ollut reippaassa kasvussa.

– Sähköistymisen tahtiin vaikuttaa se, miten valtio verottaa ja tukee ladattavien autojen hankintaa ja käyttöä, kuten on tapahtunut kaikkialla muuallakin maailmassa, Nieminen selventää.

Kaikkein eniten Nieminen on huolissaan siitä, että autoilusta tehdään tällaisilla kokeiluissa kaupunkilaisille vaikeaa. Moni kaupunkilainen tarvitsee arjessaan autoa, ja harvalla on varaa päivittää autoaan sähköautoon tai ladattavaan hybridiin. Kyse on ihmisten vapaudesta liikkua.

– Ilmeisenä tavoitteena onkin tehdä autoa tarvitsevien kaupunkilaisten elämästä mahdollisimman vaikeaa.

Nastarengaskielto hämmentää

Polttomoottoriautojen kielto ei ole pöydällä nyt ensimmäistä kertaa, ja Helsinki on järjestänyt erilaisia autoilua rajoittavia kokeiluja aiemminkin. Yksi niitä on nastarengaskielto, joka astui voimaan syyskuussa 2022 Lönnrotinkadulla.

Kokeilun tavoitteena oli testata vaikuttaako nastarenkaiden kieltäminen ilmanlaatuun positiivisesti. Asiasta ei ole sen koommin kuulunut enempää, mutta poliisi sentään kertoo kirjoittaneensa ensimmäisen vuoden aikana yhden sakon piikkirenkaiden käyttäjälle.

– Monet Helsingin epäonnistuneet suunnitelmat ja liikennekokeilut ovat herättäneet paljon keskustelua muun muassa yrittäjien joukossa. Pyrkimys eristäytyä sekä eristää muita ulkopuolelle on perin omituista politiikkaa, ihmettelee Pasi Nieminen.

Ilmanlaadun parantamiseksi tehtävät toimenpiteet eivät tietenkään ole negatiivinen asia, päinvastoin. Suomalaiseen tyyliin Helsingissä keskitytään nyt rankaisemiseen, eikä palkitsemiseen. Järkevämpi keino olisi tarjota ympäristöystävällisemmälle liikkumistavalla kannustimia, kuten ilmaista pysäköintiä ja mahdollisuutta käyttää bussikaistoja.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat