8.9.2017 Ajoneuvot Honda Monkeyn valmistus historiaan? – ”Ehkä loppuu, ehkä ei” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinnostaisiko hankkia tallin tai olohuoneen koristeeksi uusi Honda Monkeyn 50th Anniversary -juhlamalli? Sori, olet myöhässä. Pitkin tätä vuotta on uutisoitu Hondan lopettavan kulttimaineeseen nousseen Monkeyn valmistus. Markkinoille on Monkeyn 50-vuotisjuhlan kunniaksi tuotu rajoitettuna eränä valmistettava 50th Anniversary -malli, joiden valmistuksen jälkeen Hondan sanotaan lopettavan Monkeyn valmistus. Olisiko nyt siis oikea aika hankkia Monkey?– Ensinnäkään meillä maahantuojana ei ole varmaa tietoa siitä loppuuko Monkeyn tuotanto. Ehkä loppuu, ehkä ei, sanoo Hondaa maahantuovan Oy Brandt Ab:n Honda-myyntipäällikkö Patrick Manner.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Ei myydä teille”Monkeyn tarina Suomen ja Euroopan osalta on loppunut virallisesti jo kauan sitten. Varsinainen maahantuonti Suomeen lopetettiin vuonna 1999. Sen jälkeen maahan on tuotu lähinnä Monkeyn kiinankopioita, kuten Skyteam ja Jincheng. Vaikka Monkeyn valmistus on jatkunut tällä vuosituhannella, on markkina-alue ollut muualla kuin Euroopassa. Mallille ei enää ole haettu EU-hyväksyntää eikä niitä siten saisi rekisteriin Suomessa. Konservatiivinen japanilaisvalmistaja on siitä syystä myös nihkeä myymään pyöriä ”koriste-esineiksi” meille.– Kun kuulin skottiruutusatulaisesta 50th Anniversary -juhlamallista, niin kyselin mahdollisuutta saada tilattua niitä Suomeen vaikka kymmenen kappaletta. Ne olisivat varmasti tehneet kauppansa muun muassa keräilijöille. Honda ilmoitti heidän politiikkansa olevan, että kun niitä ei voi Suomeen rekisteröidä niin he eivät myöskään niitä myy tänne, jatkaa Manner.Maahantuojan tiedon mukaan juhlamallia saattaa silti olla tulossa Suomeen 1–2 kappaletta todellisille keräilijöille, jotka ovat tilanneet omat kappaleensa suoraan japanilaisilta Honda-jälleenmyyjiltä. 500 kappaleen valmistuserän 50th Anniversary -erikoismallin ostajat arvottiin netissä ostajaksi ilmoittauneiden noin 45 000 henkilön kesken.Ei ainoa apinamalliHonda Monkeyn tarina alkaa vuodesta 1961, jolloin Japanin Tama Tech ja Suzuka Circuit -huvipuistojen käytössä nähtiin ensimmäiset Honda Z100 Monkeyt. Vientimarkkinoille kehitetty versio oli mallimerkinnältään CZ100 Monkey. Siitä edelleen kehitetty nykyisen Monkeyn esi-isänä pidetty Z50M näki päivänvalon vuonna 1967 ja sen perusteella tänä vuonna juhlitaan Monkeyn 50-vuotista taivalta.Aluksi Eurooppaan tuotiin Z50A -mallia, mutta vuonna 1973 se vaihtui Z50J:ksi, jota alettiin tuoda Suomeen vuonna 1975. Se oli rekisteröitävissä mopoksi, joskin maahantuoja joutui tekemään siihen muutoksia, jotta se ei esimerkiksi ylittäisi mopolle sallittua maksimipainoa.1970-luvulla nelitahtimoottori mopossa oli harvinaisuus, samoin kolmivaihteinen puoliautomaattivaihteisto. Myöhemmin vaihteisto vaihtui neliportaiseksi ja kytkin yksilevyiseksi ja käsikäyttöiseksi. Alunperin Monkey oli suunniteltu lyhyiden matkojen siirtymiin ja auton tavarasäiliöön mahtuvaksi ”pelastusveneeksi”, jos auto sattuu jättämään tielle. Monkey ei ollut Hondan malliston ainoa apina-aiheinen mallinimi, vaan tarjolla olivat myös mallit Gorilla ja Ape.Teksti: Janne Huhtala, Kuva: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?