Huutokauppahelmet – kansanautoilun alkulähde Austin 7

Kuva RM Sotheby's/Simon Clay
Austin Seven Box Saloon huutokauppa

Edullinen hinta, ohjauslaitteet nykyjärjestyksessä ja lisenssivalmistajia kaikkialla? Tätä kaikkea on Austin 7.

Autoilun alkuhämärissä nähtiin monenlaisia suorituksia. T-mallin Ford oli ehkä sarjatuotantospesiaali, mutta auton ajaminen ei muistuta kovin paljon nykyajan autoja. Toisaalta, Cadillac Type 53 oli jo keksinyt nykyjärjestyksen ohjauslaitteille, mutta auto oli tuotannossa vain vuoden. Tähän kultaiseen saumaan saapui Austin 7 vuonna 1923.

Austin Seven Box Saloon huutokauppa

Sir Herbert Austin kohtasi valtaisaa vastustusta pikkuautohankkeelleen 1920-luvulla, mutta varakkaana miehenä hän jatkoi auton kehittelyä omine nokkineen. Austinin kodin biljardihuoneetta käytettiin seiskan suunnittelutoimistona ja Austin myös patentoi autossa olleita ratkaisuja omilla rahoillaan, saaden valmiista tuotteesta vastaavasti lisenssimaksuja. Pikku-Austin oli kuitenkin valtava hitti 1920-luvun ympäristössä, jota määrittivät niin hevosvoimaverot kuin kevytautot. Jopa teräskorisena auton hinta jäisi nykyrahassa alle 16 000 euron.

Austin Seven Box Saloon huutokauppa

Austin Sevenin pienen koon ansiosta autosta tuli edullinen ja kevyt. 10 hevosvoiman nelisylinterinen rivimoottori oli kapasiteetiltaan vain 0,75 litraa. Auto painoi puolet T-mallin Fordista ja kokoa oli noin kolme neljäsosaa. Käsijarru toimi etujarruihin, jalkajarru takajarruihin. Rungon inspiraationa oli Austinin tehtaalla käytetty amerikkalainen kuorma-auto.

Kun vielä Austin 7 laittoi hallintalaitteet tuttuun järjestykseen kytkin-jarru-kaasu, vaihdekepin ja käsijarrun ollessa keskellä autoa. Sähköstarttikin saatiin jo ensimmäisenä valmistusvuotena. Auto kelpasi lisenssivalmistukseenkin niin Yhdysvalloissa, Ranskassa kuin jopa BMW:llä, jonka ensimmäinen auto Dixi oli virallinen versio Austin 7:sta. Austin 7 päätyi myös Datsunin ensimmäisten autojen inspiraatioksi ja myöhemmin myös Austinin lisenssikumppaniksi. Australiaan seiskat päätyivät runkoina, jotka koritettiin paikalliseen makuun. Lotus Mark I perustui Austin Sevenin rungolle, samoin Bruce McLarenin ensimmäinen kilpa-auto.

Austin Seven Box Saloon huutokauppa

Vuosien 1923–1939 välisenä aikana Austin 7 rullasi ulos tehtaalta 290 000 kertaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1930 Austin Seven 'Box' Saloon

Britanniassa listattu Austin Seven on vuodelta 1930, hyötyen joistain tuotannon aikana tapahtuneista päivityksistä. RK-mallinen sedankori on saanut jo tuulilasin pyöristetyllä alareunalla, suuremmat ovet ja ajovalot lokasuojissa.

Austin Seven Box Saloon huutokauppa

Auto on varustettu vanhanmallisella brittiläisellä V5-lomakkeella, joten omistuksen vaihdos täytyy tehdä suoraan tahojen kesken. Auto on listattu RM Sotheby'sillä Cliveden House -huutokauppaa ja Austin on osa The Reg and Geoffrey Parker Collectionia. Hinta-arviot liikkuvat noin 7 000–10 500 euron paikkeilla, joten kyseessä on huutokauppailmoituksenkin mukaan "potentiaalisesti edullinen tapa" päästä toista maailmansotaa edeltävän autoilun maailmaan.

Luetuimmat