18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid Teksti Antti Kautonen Kuva Bringatrailer/Motorwagen Spain/Citroën Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paris-Dakar-rallin sääntömuutos kielsi bensaturbot ja T3-prototyyppiluokan vuonna 1997. Ranskalainen rallikuski Pierre Lartigue lähti rakentamaan voittaja-auto Citroen ZX Rallye Raidille seuraajaa vähän isommasta Pösöstä, ja tässä lopputulos. Täyskunnostettu Dakar-605 on nyt myynnissä Espanjassa. Peugeot 405 T16 on eräs 80-luvun lopun rallihistorian legendoista, jolla otettiin kolme Paris-Dakar-rallin voittoa. 405 T16 muistetaan myös lyhytelokuva Climb Dancesta, joka kuvattiin Ari Vatasen ottaessa nimiinsä Pikes Peak -mäennousukilpailun rataennätyksen vuonna 1988. Siispä onkin sopivaa, että tämänkertainen huutokauppahelmi – ei ole 405 T16, vaan 605. Häh? Ensivilkaisulla tämä aavikkoralleihin rakennettu kilpuri näyttää tutulta Vatasen 405:lta, onhan se Peugeot ja keltainen. Kyseessä on kuitenkin 405:n isommasta sisaresta, 605:sta rakennettu, pykälää järeämmän näköinen laite kuutoskoneella. Putkirunkoinen ja lasikuituinen 605 ”Ipso” on alun perin valmistunut 1990-luvun loppupuolella, eikä tarkka rakennusajankohta aluksi käy ilmi huutokauppailmoituksesta. Tekniset tiedot ovat kuitenkin paikallaan: keskimoottorista ralliautoa liikuttaa neloskoneen sijaan isommaksi porattu, nyt nelilitrainen Peugeot-Renault-Volvo V6. Isoimmat tehdastekoiset PRV-kuutoset kun olivat 1990-luvun puolella kolmilitraisia. Vaihteisto on viisipykäläinen, käsivalintainen SADEV, ja nelivedosta löytyy hidas ja nopea alue.Italialainen Rallyssimo-sivusto valottaa kyseisen rallimallin 605:n historiaa. Taustalla on ranskalaisen Pierre Lartiguen Dakar-menestys vuosina 1994-1996: Lartigue otti kolme peräkkäistä voittoa Citroen ZX:llä. Vuonna 1997 astui voimaan sääntömuutos, joka kielsi T3-luokan prototyyppiautot ja bensaturbot, joten Lartigue, Bruno Saby ja Bruno Gilles ryhtyivät rakentamaan uutta ahtamatonta autoa. Vähän pösöä sieltä, sitikkaa täältä, ja voimanlähteeksi iso kuutonen. 205 T16:n, 405 T16:n ja ZX Rallye Raidin osista kasattua, 605:n korilla peitettyä teosta Rallyssimo kutsuu nimellä ”Il Prototipo Frankenstein”, mikä on varsin osuva nimitys. Katto, ovet ja ovenkarmit ovat vielä peltisiä ja vastannevat tuotantomallia. Keulan leijona on korvattu autoa sponsoroineen ranskalaisen Leclerc-markettiketjun logolla. Ipsoja valmistui kaikkiaan neljä kappaletta, joista viimeinen niputettiin myöhemmin kasaan ylijäämäosista.Pierre Lartigue ei kuitenkaan jatkanut 605:lla Dakarin voiton vuosia. Frankenstein-Pösö unohtui vuosiksi rallihistorian lisälehdille sen jälkeen, kun Lartigue koppasi sillä ykkössijan Olympus-vuoren rallissa Kreikassa vuonna 1998, ja Atlas Savane -rallin kolmossijan samana vuonna. Keltaisen ralli-605:n tällä vuosikymmenellä hankkineet Carlos Pujolar ja Gerard Alsina rakensivat auton uusiksi muutama vuosi sitten, ja restauroinnin yhteydessä koko takaosan kattava konepeitto uusittiin, kuten myös polttoainetankit. Ulkonäköäkin oli ehditty aikaisemman omistajan käsissä modernisoimaan, joten Pujolar ja Alsina joutuivat palauttamaan keulan takaisin 1990-luvun lookkiin. Kunnostuksen jälkeen autolla osallistuttiin Dakar Classic -aavikkoralliin vuonna 2022, tuloksena tyylikkäästi sija 99. Espanjassa majaileva 605 "Ipso" huutokaupataan Bringatrailer-sivustolla 22. tammikuuta mennessä. Autoa myyvä Motorwagen Spain on laatinut tämän YouTube-klipin, jossa kuullaan myös veekuutosen saundeja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 7.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki 40 diesel-autojen maailmanennätystä yksipaikkaisella 404:llä 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”