18.1.2025

Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid

Kuva Bringatrailer/Motorwagen Spain/Citroën

Paris-Dakar-rallin sääntömuutos kielsi bensaturbot ja T3-prototyyppiluokan vuonna 1997. Ranskalainen rallikuski Pierre Lartigue lähti rakentamaan voittaja-auto Citroen ZX Rallye Raidille seuraajaa vähän isommasta Pösöstä, ja tässä lopputulos. Täyskunnostettu Dakar-605 on nyt myynnissä Espanjassa.

Peugeot 405 T16 on eräs 80-luvun lopun rallihistorian legendoista, jolla otettiin kolme Paris-Dakar-rallin voittoa. 405 T16 muistetaan myös lyhytelokuva Climb Dancesta, joka kuvattiin Ari Vatasen ottaessa nimiinsä Pikes Peak -mäennousukilpailun rataennätyksen vuonna 1988. Siispä onkin sopivaa, että tämänkertainen huutokauppahelmi – ei ole 405 T16, vaan 605. Häh?

Ensivilkaisulla tämä aavikkoralleihin rakennettu kilpuri näyttää tutulta Vatasen 405:lta, onhan se Peugeot ja keltainen. Kyseessä on kuitenkin 405:n isommasta sisaresta, 605:sta rakennettu, pykälää järeämmän näköinen laite kuutoskoneella. Putkirunkoinen ja lasikuituinen 605 ”Ipso” on alun perin valmistunut 1990-luvun loppupuolella, eikä tarkka rakennusajankohta aluksi käy ilmi huutokauppailmoituksesta. Tekniset tiedot ovat kuitenkin paikallaan: keskimoottorista ralliautoa liikuttaa neloskoneen sijaan isommaksi porattu, nyt nelilitrainen Peugeot-Renault-Volvo V6. Isoimmat tehdastekoiset PRV-kuutoset kun olivat 1990-luvun puolella kolmilitraisia. Vaihteisto on viisipykäläinen, käsivalintainen SADEV, ja nelivedosta löytyy hidas ja nopea alue.

Italialainen Rallyssimo-sivusto valottaa kyseisen rallimallin 605:n historiaa. Taustalla on ranskalaisen Pierre Lartiguen Dakar-menestys vuosina 1994-1996: Lartigue otti kolme peräkkäistä voittoa Citroen ZX:llä. Vuonna 1997 astui voimaan sääntömuutos, joka kielsi T3-luokan prototyyppiautot ja bensaturbot, joten Lartigue, Bruno Saby ja Bruno Gilles ryhtyivät rakentamaan uutta ahtamatonta autoa. Vähän pösöä sieltä, sitikkaa täältä, ja voimanlähteeksi iso kuutonen. 205 T16:n, 405 T16:n ja ZX Rallye Raidin osista kasattua, 605:n korilla peitettyä teosta Rallyssimo kutsuu nimellä ”Il Prototipo Frankenstein”, mikä on varsin osuva nimitys. Katto, ovet ja ovenkarmit ovat vielä peltisiä ja vastannevat tuotantomallia. Keulan leijona on korvattu autoa sponsoroineen ranskalaisen Leclerc-markettiketjun logolla. Ipsoja valmistui kaikkiaan neljä kappaletta, joista viimeinen niputettiin myöhemmin kasaan ylijäämäosista.

Pierre Lartigue ei kuitenkaan jatkanut 605:lla Dakarin voiton vuosia. Frankenstein-Pösö unohtui vuosiksi rallihistorian lisälehdille sen jälkeen, kun Lartigue koppasi sillä ykkössijan Olympus-vuoren rallissa Kreikassa vuonna 1998, ja Atlas Savane -rallin kolmossijan samana vuonna.

Keltaisen ralli-605:n tällä vuosikymmenellä hankkineet Carlos Pujolar ja Gerard Alsina rakensivat auton uusiksi muutama vuosi sitten, ja restauroinnin yhteydessä koko takaosan kattava konepeitto uusittiin, kuten myös polttoainetankit. Ulkonäköäkin oli ehditty aikaisemman omistajan käsissä modernisoimaan, joten Pujolar ja Alsina joutuivat palauttamaan keulan takaisin 1990-luvun lookkiin. Kunnostuksen jälkeen autolla osallistuttiin Dakar Classic -aavikkoralliin vuonna 2022, tuloksena tyylikkäästi sija 99.

Espanjassa majaileva 605 "Ipso" huutokaupataan Bringatrailer-sivustolla 22. tammikuuta mennessä. Autoa myyvä Motorwagen Spain on laatinut tämän YouTube-klipin, jossa kuullaan myös veekuutosen saundeja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat