4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kypsään ikään ehtinyt Hyundai Nexo on saamassa vain kuukausien kuluttua seuraajan, joka tulee edustamaan korealaisvalmistajan seuraavan sukupolven vetypolttokennoautoa. Sisältää ennakkotietoja myös lähiviikkoina debytoivasta Ioniq 9:stä. Maailmassa on tällä hetkellä kolme autonvalmistajaa, jotka ovat panostaneet vetyautoihin niin lujasti ja pitkäjänteisesti, että niillä on tarjota vetykäyttöinen henkilöauto kuluttajakäyttöön ainakin jollain markkina-alueella maailmassa. Yksi niistä on Toyota, toinen Honda ja kolmas puolestaan Hyundai. Vetyautojen kolmen kärki on saamassa eri lähestymistavoilla myös seuraa muista autonvalmistajista, Euroopastakin, mutta ainakin heti seuraava vetykäyttöinen henkilöauto kuluttajakäyttöön on tulossa jälleen kolmen koplan sisältä, Hyundailta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInitium - uutta alkua, -vetysukupolvea ja -muotokieltäHyundain julkistama näyttävä konseptimalli ennakoi siis kulman takana olevaa tuotantomallia, ja siksi sillä on jo aika lailla pyörät maassa, ilman yltiöfuturistisia piirteitä tai katteettomia teknologisia lupauksia. Hyundai Initium, jonka nimi tarkoittaa latinaksi "alkua", on kuitenkin tarkoitettu viimeistään nostamaan Hyundai vetykäyttöisten henkilöautojen keihäänkärkeen. Mainituista vetyautojen "kolmesta suuresta" jo kahden tarjokas on nyt crossover-SUV, kun Honda lanseerasi aiemmin tänä vuonna CR-V e:FCEV:n Clarityn tilalle. Hyundain väistyvä, reilut kuusi vuotta vanha Nexo on jo crossover-luokassa, mutta Initium on luotu Hyundain asiakkaiden toiveesta erityisen seikkailuhenkiseksi.Korkea kori on mahdollistanut myös tuhdimman vetytekniikan asentamisen seuraavan sukupolven vety-Hyundaihin. Tästä päästäänkin tekniseen osuuteen, josta Hyundai avautuu tässä vaiheessa vielä rajoitetusti. Initiumissa on "kolme suurta vetysäiliötä", jotka mahdollistavat valmistajan mukaan jopa yli 650 kilometrin toimintamatkan Hyundain omalla laskentatavalla. Vertailun vuoksi Nexon WLTP-toimintamatka on maksimissaan 612 kilometriä, ja todennäköisesti Initiumillekin saadaan Euroopassa tuota 650 kilometriä kovempi lukema. Vetysäiliöt vastaavat akkusähköautoihin verrattuna noin 100 kilowattitunnin akustoa, mutta täyttyvät murto-osassa siitä ajasta, jonka 100 kilowattitunnin akun lataaminen vie pikalaturillakin.Initium ennakoi paitsi ensi vuoden alkupuoliskolla debytoivaa uutta vety-Hyundaita, myös sen ja laajemmin koko merkin uusinta muotokieltä. "Art of Steel" eli "taidetta teräksestä", niin kuin muotokielen nimi kuuluu, yhdistelee elementtejä esimerkiksi Ioniq-malleista ja uusimmasta Santa Fe'stä. Initium on askel eteenpäin myös voimalinjan muun toiminnan kannalta. Esimerkiksi pyöriä pyörittävän sähkömoottorin teho on saatu nostettua 150 kilowattiin eli 204 hevosvoimaan. Näin ollen auto kiihtyy nollasta sataan 8,0 sekunnissa. Kuten muun muassa mainitun Honda CR-V e:FCEV:n kohdalla nousi esiin, vetypolttokennoautot kehittyvät aina uuden sukupolven myötä huimasti, ja myös Initiumin tuotantoversion kohdalla tulemme puhumaan Nexoon nähden useiden kymmenien prosenttiyksiköiden parannuksista mitä tulee vaikkapa energiatiheyteen, lämmönsäätelyyn, kestävyyteen ja valmistuskustannuksiin. Hyundai esimerkiksi mainitsee uuden järjestelmän olevan 40 prosenttia Nexon järjestelmää kestävämpi, ja nyt puhumme siis kestävyydestä elinkaarimielessä.Toisin kuin esimerkiksi Hondan nykyratkaisu, Hyundai Initium ei tule tällä tietoa olemaan ladattava hybridi. Kuten kaikissa vetypolttokennoautoissa, Initiumissa on kuitenkin akku ikään kuin puskuroimassa polttokennon tuottamaa sähkövirtaa, ja ohjaamassa sitä oikein sähkömoottorille.Hyvin mielenkiintoinen uusi piirre, jonka Hyundai on Initiumin myötä tuomassa vetyautojen maailmaan, on V2L- eli Vehicle-to-Load -toiminto. Vetysäiliöt voi siis tyhjentää joko ajamalla tai ylläpitämällä jotain ulkopuolista sähkölaitetta, miksei jopa kokonaista omakotitaloa, 220 voltin jännitteellä. Hyundain mukaan Initiumin täydet vetysäiliöt riittäisivät pitämään sähköjä tyypillisen eteläkorealaisperheen talossa jopa 10 päivän ajan. Se tuskin on kovin kaukana myöskään tyypillisen suomalaisperheen talosta. Initiumissa tullaan näkemään myös sähköautoista tuttu ominaisuus eli karttaohjelmisto, joka kertoo lähimmän vetytankkausaseman sijainnin. Ohjelma ehdottaa reittejä vetytankkausasemia silmällä pitäen, tarkkailee niiden aukioloa, ja ilmoittaa onko aiotulla asemalla mahdollisesti jonoa. Ioniq 9 on enää korkeintaan viikkojen päässäTäyssähköpuolella Hyundai aloitti puolestaan tiiserikampanjan Ioniq 9:stä, jonka korealaisvalmistaja kertoi julkistavansa marraskuun aikana eli mitä todennäköisimmin seuraavien kolmen viikon kuluessa. Ioniq 9 tulee olemaan toistaiseksi suurin Hyundai-malli konsernin E-GMP -pohjarakenteella. Tuolle perustalle on tehty kaikki tähänastiset Hyundain Ioniq-mallit, Kian EV-mallit sekä luksusbrändi Genesiksen GV60. Niistä teknisesti kaikkein lähimpänä Ioniq 9:ää on Kia EV9, jonka numeron tasalle Hyundai on nostanut Ioniq 9:n sen jälkeen, kun se ennakoi mallia vuonna 2021 konseptilla nimeltä Seven. EV9:n sisarmallina Ioniq 9:stä tulee valtavan suuri, seitsenpaikkainen sähkökatumaasturi, vieläpä varsin tehokkailla voimalinjoilla. Yhdessä tiiserikuvassa näkyvä koko auton siluetti paljastaa, että Ioniq 9 säilyttää konseptimallissa ennakoidut suuret linjat käytännössä entisellään. Lähteet: Hyundai, Car and Driver Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 22.1.2024 Ajoneuvot Kuka kurkistaa? – Ei Kona, vaan tietenkin päivittynyt Hyundai Bayon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y "Juniper" on nyt tilattavissa Suomessakin - toimitukset käyntiin maaliskuussa 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa