4.11.2024

Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä

Kuva Hyundai

Kypsään ikään ehtinyt Hyundai Nexo on saamassa vain kuukausien kuluttua seuraajan, joka tulee edustamaan korealaisvalmistajan seuraavan sukupolven vetypolttokennoautoa. Sisältää ennakkotietoja myös lähiviikkoina debytoivasta Ioniq 9:stä.

Maailmassa on tällä hetkellä kolme autonvalmistajaa, jotka ovat panostaneet vetyautoihin niin lujasti ja pitkäjänteisesti, että niillä on tarjota vetykäyttöinen henkilöauto kuluttajakäyttöön ainakin jollain markkina-alueella maailmassa. Yksi niistä on Toyota, toinen Honda ja kolmas puolestaan Hyundai.

Vetyautojen kolmen kärki on saamassa eri lähestymistavoilla myös seuraa muista autonvalmistajista, Euroopastakin, mutta ainakin heti seuraava vetykäyttöinen henkilöauto kuluttajakäyttöön on tulossa jälleen kolmen koplan sisältä, Hyundailta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Initium - uutta alkua, -vetysukupolvea ja -muotokieltä

Hyundain julkistama näyttävä konseptimalli ennakoi siis kulman takana olevaa tuotantomallia, ja siksi sillä on jo aika lailla pyörät maassa, ilman yltiöfuturistisia piirteitä tai katteettomia teknologisia lupauksia. Hyundai Initium, jonka nimi tarkoittaa latinaksi "alkua", on kuitenkin tarkoitettu viimeistään nostamaan Hyundai vetykäyttöisten henkilöautojen keihäänkärkeen.

Mainituista vetyautojen "kolmesta suuresta" jo kahden tarjokas on nyt crossover-SUV, kun Honda lanseerasi aiemmin tänä vuonna CR-V e:FCEV:n Clarityn tilalle. Hyundain väistyvä, reilut kuusi vuotta vanha Nexo on jo crossover-luokassa, mutta Initium on luotu Hyundain asiakkaiden toiveesta erityisen seikkailuhenkiseksi.

Korkea kori on mahdollistanut myös tuhdimman vetytekniikan asentamisen seuraavan sukupolven vety-Hyundaihin. Tästä päästäänkin tekniseen osuuteen, josta Hyundai avautuu tässä vaiheessa vielä rajoitetusti.

Initiumissa on "kolme suurta vetysäiliötä", jotka mahdollistavat valmistajan mukaan jopa yli 650 kilometrin toimintamatkan Hyundain omalla laskentatavalla. Vertailun vuoksi Nexon WLTP-toimintamatka on maksimissaan 612 kilometriä, ja todennäköisesti Initiumillekin saadaan Euroopassa tuota 650 kilometriä kovempi lukema. Vetysäiliöt vastaavat akkusähköautoihin verrattuna noin 100 kilowattitunnin akustoa, mutta täyttyvät murto-osassa siitä ajasta, jonka 100 kilowattitunnin akun lataaminen vie pikalaturillakin.

Initium ennakoi paitsi ensi vuoden alkupuoliskolla debytoivaa uutta vety-Hyundaita, myös sen ja laajemmin koko merkin uusinta muotokieltä. "Art of Steel" eli "taidetta teräksestä", niin kuin muotokielen nimi kuuluu, yhdistelee elementtejä esimerkiksi Ioniq-malleista ja uusimmasta Santa Fe'stä.

Initium on askel eteenpäin myös voimalinjan muun toiminnan kannalta. Esimerkiksi pyöriä pyörittävän sähkömoottorin teho on saatu nostettua 150 kilowattiin eli 204 hevosvoimaan. Näin ollen auto kiihtyy nollasta sataan 8,0 sekunnissa.

Kuten muun muassa mainitun Honda CR-V e:FCEV:n kohdalla nousi esiin, vetypolttokennoautot kehittyvät aina uuden sukupolven myötä huimasti, ja myös Initiumin tuotantoversion kohdalla tulemme puhumaan Nexoon nähden useiden kymmenien prosenttiyksiköiden parannuksista mitä tulee vaikkapa energiatiheyteen, lämmönsäätelyyn, kestävyyteen ja valmistuskustannuksiin. Hyundai esimerkiksi mainitsee uuden järjestelmän olevan 40 prosenttia Nexon järjestelmää kestävämpi, ja nyt puhumme siis kestävyydestä elinkaarimielessä.

Toisin kuin esimerkiksi Hondan nykyratkaisu, Hyundai Initium ei tule tällä tietoa olemaan ladattava hybridi. Kuten kaikissa vetypolttokennoautoissa, Initiumissa on kuitenkin akku ikään kuin puskuroimassa polttokennon tuottamaa sähkövirtaa, ja ohjaamassa sitä oikein sähkömoottorille.

Hyvin mielenkiintoinen uusi piirre, jonka Hyundai on Initiumin myötä tuomassa vetyautojen maailmaan, on V2L- eli Vehicle-to-Load -toiminto. Vetysäiliöt voi siis tyhjentää joko ajamalla tai ylläpitämällä jotain ulkopuolista sähkölaitetta, miksei jopa kokonaista omakotitaloa, 220 voltin jännitteellä. Hyundain mukaan Initiumin täydet vetysäiliöt riittäisivät pitämään sähköjä tyypillisen eteläkorealaisperheen talossa jopa 10 päivän ajan. Se tuskin on kovin kaukana myöskään tyypillisen suomalaisperheen talosta.

Initiumissa tullaan näkemään myös sähköautoista tuttu ominaisuus eli karttaohjelmisto, joka kertoo lähimmän vetytankkausaseman sijainnin. Ohjelma ehdottaa reittejä vetytankkausasemia silmällä pitäen, tarkkailee niiden aukioloa, ja ilmoittaa onko aiotulla asemalla mahdollisesti jonoa.

Ioniq 9 on enää korkeintaan viikkojen päässä

Täyssähköpuolella Hyundai aloitti puolestaan tiiserikampanjan Ioniq 9:stä, jonka korealaisvalmistaja kertoi julkistavansa marraskuun aikana eli mitä todennäköisimmin seuraavien kolmen viikon kuluessa.

Ioniq 9 tulee olemaan toistaiseksi suurin Hyundai-malli konsernin E-GMP -pohjarakenteella. Tuolle perustalle on tehty kaikki tähänastiset Hyundain Ioniq-mallit, Kian EV-mallit sekä luksusbrändi Genesiksen GV60.

Niistä teknisesti kaikkein lähimpänä Ioniq 9:ää on Kia EV9, jonka numeron tasalle Hyundai on nostanut Ioniq 9:n sen jälkeen, kun se ennakoi mallia vuonna 2021 konseptilla nimeltä Seven.

EV9:n sisarmallina Ioniq 9:stä tulee valtavan suuri, seitsenpaikkainen sähkökatumaasturi, vieläpä varsin tehokkailla voimalinjoilla. Yhdessä tiiserikuvassa näkyvä koko auton siluetti paljastaa, että Ioniq 9 säilyttää konseptimallissa ennakoidut suuret linjat käytännössä entisellään.

Lähteet: Hyundai, Car and Driver

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat