10.1.2019 Ajoneuvot Isona minusta kasvaa CLS: uusi Mercedes-Benz CLA tuo tutut linjat helpommin saavutettaviksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA tuo lisää tyyliä, jos tavallinen A-sarja ei riitä. Ehdimme uutisoida Mercdes-Benz CLA:sta jo tiistaina auton esittelykuvien vuodettua nettiin. Nyt auto on virallisesti olemassa ja tekniset tiedotkin ovat selvillä.Mercedes-Benz kuvailee uutta CLA-mallia luokkansa tunteisiin vetoavimmaksi. Emme väitä vastaan, emmekä tosin keksi autolle juuri kilpailijoitakaan: Audilta tai BMW:ltä puuttuu pikkusedanin virtaviivaistettu versio, eikä kovin moni taida pohtia Mercedes-Benzin tai Hyundai i30 Fastbackinkään välillä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin pieni CLSViis siitä, uusi CLA näyttää ennakkokuvissa vähän pienempiin muotoihin kutistetulta CLS-mallilta. Keulassa on arkisempaa A-sarjaa enemmän menevyyttä, kylkilinja on vähän jäntevämpi ja terävämmät takavalot tukevat perän linjoja paremmin. On mielenkiintoista nähdä, miten mittasuhteet toimivat luonnossa. Onko 4,69 metrin pituuteen saatu ripaus suuren CLS:n draamaa?NuorentajaTiedotteessaan Mercedes-Benz alleviivaa edeltäjämallin peräti 750 000 kappaleeseen yltänyttä myyntiä, ja sen sekä sisarmalliensa vaikutusta Mercedes-Benzin imagon nuorentumisessa. Edellinen CLA olikin aikanaan pienin Yhdysvalloissa myyty Mercedes-Benz -malli, joten muutos siellä lienee ollut A-sarjoihin jo kauan aiemmin tottunutta Eurooppaa suurempi.Tuttua A-sarjastaKuoren alla CLA jatkaa A-sarjasta tutun perusrakenteen ja teknologiatarjonnan. Sisätilat ovat somistemuutoksin tyyliteltyjä versioita A-sarjasta, ja käyttöliittymästä vastaa MBUX. Ajoavustimiakin riittää melkoisesti.Mercedes-Benz kertoo uutuuden olevan 48 milliä edeltäjäänsä pidempi, 53 milliä leveämpi mutta kaksi milliä matalampi. Pituuskasvusta 30 milliä löytyy venyneestä akselivälistä. Myös sisätilojen kerrotaan kasvaneen huomattavasti 10 litralla kutistunutta tavaratilaa lukuun ottamatta.Mercedes-Benzin mukaan CLA saa ainakin alkuun Multilink-taka-akselin, jota etuvetoisissa A-sarjoissa käytetään vain kalleimmassa A 250:ssä. Ajokäytöstä voi muokata myös valinnaisella säätyvällä iskunvaimennuksella, ja vanteita voi valita 16–19 tuuman joukosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaviivaistettuValmistaja kertoo viettäneensä huomattavasti tavallista enemmän aikaa aerodynaamisten simulaatioiden parissa ennen tuulitunneliin ja fyysiseen malliin siirtymistä. Lopputuloksena ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan erinomainen 0,23 Cd – tosin tehdas ei ilmoita mistä versiosta on kyse. Väistyvän CLA:n talousoptimoitu 180 BlueEfficiency-malli nimittäin ylsi peräti 0,22:een. Saa nähdä, miten sulavaksi uuden CLA:n liukkaimmat versiot aikanaan optimoidaan?Toistaiseksi uudesta CLA:sta on paljastettu vasta 225-hevosvoimainen CLA 250, mutta Mercedes-Benz kertoo malliston kattavan alusta saakka useita bensiini- ja dieselvaihtoehtoja etu- ja nelivetoisena sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla.Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti