6.12.2024

Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja

Kuva Jaguar

Jaguar on kohoamassa yhä harvemman saavutettavaksi - ja kenties myös rakastamaksi.

Se olisi aika pistää syrjään kaikki mitä tiedämme ja muistamme autonvalmistaja Jaguarista tähän asti. Jos ei kokonaisvaltainen brändiuudistus uusine logoineen ja haute couture -viittauksineen vielä riittänyt alleviivaamaan uudistuksen laajuutta, tässä olisi konseptimalli, joka viitoittaa tietä ensimmäiselle uudelle Jaguar-mallille vuosikausiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ainoa suunta on ylöspäin - niin monessa mielessä

On itsestäänselvyys, että peribrittiläinen, tosin nykyisin intialaisen Tatan omistama Jaguar kuuluu perinteikkäimpiin urheiluautovalmistajiin maailmassa, ja sen historia ulottuu toista maailmansotaa edeltävälle ajalle. Jaguar on muun muassa valmistanut aikoinaan maailman nopeimman katuauton, luonut kulttiklassikko E-Typen, ja noussut kuninkaallisen tason arvoautoksi.

Samalla se on tehnyt valtavirtaisempia autoja, kuten Ford Mondeo -sukuisen X-Typen ja C-segmentin kompaktin crossoverin E-Pacen. Tämä "kansanomaisempi" osuus Jaguarin historiasta on nyt niin ohi kuin olla ja voi, ja se on kirjoitettu suorastaan kissankokoisin kirjaimin.

Jaguar on kuluvan vuoden aikana lopettanut tai lopettamassa käytännössä koko nykymallistonsa, joka on päässyt vanhentumaan. Jaguarin edellinen uutuuslanseeraus on vuodelta 2018, kun se toi markkinoille ensimmäisen tuotantosähköautonsa I-Pacen. Edellinen ja näillä näkymin viimeiseksi jäänyt polttomoottoriauton lanseeraus Jaguarilta nähtiin vuonna 2017 mainitun E-Pacen myötä.

Jaguarin täydellisessä uudessa alussa, rebootissa, tämä vanha mallisto ja vanha filosofia yksinkertaisesti lakkaavat olemasta. Tilalle tulee uusi Jaguar, joka aikoo suunnata arvoasteikossa selvästi nykyistä ylemmäs, harvempien herkuksi. Tähtäimessä on nykyistä nuorempi sekä huomattavasti varakkaampi asiakaskunta.

Ei varmasti tarkoituskaan miellyttää kaikkia

Pohjustuksen kautta saimme siis käsityksen siitä, miksi Jaguar esitteli maailmalle tällaisen konseptiauton Miami Art Weekissä aiemmin tällä viikolla. Tällä viestitetään autoilevalle maailmalle ja uudelle, oletettavasti aika erilaiselle asiakaskunnalle, mitä on lupa odottaa täysin uudelta Jaguarilta.

Type 00:n nimi on lyhyehkö, mutta täynnä merkityksiä. Nollista ensimmäinen merkitsee Jaguarin tulevaa nollapäästöisyyttä ajossa, toinen puolestaan sitä, että nyt lähdetään nollasta liikkeelle. "Type" sen sijaan on vaihteeksi viittaus merkin taustaan, haluaahan Jaguar jatkossakin pohjimmiltaan tulla ankkuroiduksi rikkaisiin juuriinsa.

Muutaman päivän mutustelun perusteella Type 00 -konseptin kanssa on käynyt hieman samalla tavalla kuin hieman aiemmin nähdyn logo- ja brändi-ilmeuudistuksen kanssa. Internetissä tapahtui pienimuotoinen räjähdys, kun kommentit lähtivät laukalle. Type 00:n kohdalla pitää muistaa, että kyseessä on vasta konsepti, ennen kuin asiasta lausuu oman kommenttinsa. Ensimmäinen tuotantomalli tullaan sen sijaan näkemään vasta vuonna 2026, ja sen muotoilussa tullaan käyttämään Type 00:n myötä ennakoitavaa muotokieltä. Tuo kehitteillä oleva tuotantomalli on kaksiovisen coupén sijaan neliovinen sedan.

Type 00 on suurikokoinen, täyssähköinen kaksiovinen coupé, jonka voi hyvin assosioida esimerkiksi Rolls-Royce Spectreen tai Cadillac Celestiqiin - varsinkin auton perässä on havaittavissa jopa yhtäläisyyksiä jälkimmäisenä mainittuun. Tästäkin on pääteltävissä se, että auton hintaluokka on aivan perusteellisesti korkeampi kuin "vanhalla" Jaguarilla.

Type 00:ssa ennakoitava Jaguarin uusi muotokieli edustaa sekin hyvin perustavanlaatuista pesäeroa totuttuun nähden. Aiemmasta pyöreydestä ja keveyden tunteesta - nähtävillä aina maasturimalleissa asti - on kerta kaikkiaan luovuttu, ja tilalle on tuotu jopa monoliitinomaista suoruutta ja teräviä kulmia. Ulkomittoja emme tarkalleen tiedä, mutta autolla on valtavasti kokoa. Koolle perspektiiviä antavat muun muassa art deco -henkiset vanteet, joilla kokoa on 23 tuumaa.

Mittasuhteet itsessään pyrkivät tekemään luomuksesta urheilullisen, ja auton siluetissa pitkine konepelteineen on takuuvarman tarkoituksellisesti ajateltu sitä mainittua E-Typeä. E-Typeä ja sen ensiesittelyä vuoden 1961 Geneven autonäyttelyssä on ajateltu myös siinä, että konseptiautoja tehtiin debyyttiä varten kaksi kappaletta.

Keulassa tai perässä ei ole lähdetty kikkailemaan led-kuvioilla, vaan valot ovat kummassakin päässä suorat ja yksinkertaiset. Kummastakin päästä löytyy myös "säleikkö", vaikka kyse on sähköautosta. Minimalistista linjaa jatkaen sinne väliin on upotettu myös Jaguarin uusi logo, ei siis perinteisenä jaguaarina, vaan aukikirjoitettuna.

Autossa ei ole takalasia, mutta panoraamalasikatto kylläkin. Kumpikohan tämän ratkaisun on tahollaan ensimmäisenä keksinyt, Jaguar vai Polestar?

Ei jaguaarisymbolia tai sivupeilejä/kameroita missään? Katso alemmas helmaan...

Sisällä Jaguar Type 00:n luonne konseptiautona tulee vielä ulkokuortakin selvemmin esiin. Auton koko matkustamoa halkoo suuri "selkäranka", ja kojelaudan kummallakin puolella on kaksi valtavankokoista näyttöruutua, jotka voidaan piilottaa.

Jaguar ei puhu Type 00:n kohdalla varsinaisista ajotiloista, vaan sen sijaan autolla matkustamista määrittävät kolme "toteemia", jotka vaikuttavat ainakin värimaailmaan, näytön grafiikoihin, äänimaailmaan ynnä muuhun.

Jättimäisellä rebootillaan Jaguar kuitenkin sai varmasti elintärkeitä tulevaisuuden asiakkaita puolelleen, heitä, joita on reilusti aiempaa vähemmän, mutta jotka ovat valmiit maksamaan Jaguarista reilusti aiempaa enemmän.

On varmasti täysin tietoinen valinta Jaguarilta, että kaikki eivät tule pitämään sen "uudelleensyntymästä".

Lisäksi Jaguar sai tempauksellaan osakseen ehkä koko tähänastisen 2000-luvun edestä julkisuutta.

Lähteet: Jaguar, Car and Driver

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat