6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja Teksti Benjamin Helander Kuva Jaguar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar on kohoamassa yhä harvemman saavutettavaksi - ja kenties myös rakastamaksi. Se olisi aika pistää syrjään kaikki mitä tiedämme ja muistamme autonvalmistaja Jaguarista tähän asti. Jos ei kokonaisvaltainen brändiuudistus uusine logoineen ja haute couture -viittauksineen vielä riittänyt alleviivaamaan uudistuksen laajuutta, tässä olisi konseptimalli, joka viitoittaa tietä ensimmäiselle uudelle Jaguar-mallille vuosikausiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAinoa suunta on ylöspäin - niin monessa mielessäOn itsestäänselvyys, että peribrittiläinen, tosin nykyisin intialaisen Tatan omistama Jaguar kuuluu perinteikkäimpiin urheiluautovalmistajiin maailmassa, ja sen historia ulottuu toista maailmansotaa edeltävälle ajalle. Jaguar on muun muassa valmistanut aikoinaan maailman nopeimman katuauton, luonut kulttiklassikko E-Typen, ja noussut kuninkaallisen tason arvoautoksi. Samalla se on tehnyt valtavirtaisempia autoja, kuten Ford Mondeo -sukuisen X-Typen ja C-segmentin kompaktin crossoverin E-Pacen. Tämä "kansanomaisempi" osuus Jaguarin historiasta on nyt niin ohi kuin olla ja voi, ja se on kirjoitettu suorastaan kissankokoisin kirjaimin.Jaguar on kuluvan vuoden aikana lopettanut tai lopettamassa käytännössä koko nykymallistonsa, joka on päässyt vanhentumaan. Jaguarin edellinen uutuuslanseeraus on vuodelta 2018, kun se toi markkinoille ensimmäisen tuotantosähköautonsa I-Pacen. Edellinen ja näillä näkymin viimeiseksi jäänyt polttomoottoriauton lanseeraus Jaguarilta nähtiin vuonna 2017 mainitun E-Pacen myötä. Jaguarin täydellisessä uudessa alussa, rebootissa, tämä vanha mallisto ja vanha filosofia yksinkertaisesti lakkaavat olemasta. Tilalle tulee uusi Jaguar, joka aikoo suunnata arvoasteikossa selvästi nykyistä ylemmäs, harvempien herkuksi. Tähtäimessä on nykyistä nuorempi sekä huomattavasti varakkaampi asiakaskunta.Ei varmasti tarkoituskaan miellyttää kaikkiaPohjustuksen kautta saimme siis käsityksen siitä, miksi Jaguar esitteli maailmalle tällaisen konseptiauton Miami Art Weekissä aiemmin tällä viikolla. Tällä viestitetään autoilevalle maailmalle ja uudelle, oletettavasti aika erilaiselle asiakaskunnalle, mitä on lupa odottaa täysin uudelta Jaguarilta. Type 00:n nimi on lyhyehkö, mutta täynnä merkityksiä. Nollista ensimmäinen merkitsee Jaguarin tulevaa nollapäästöisyyttä ajossa, toinen puolestaan sitä, että nyt lähdetään nollasta liikkeelle. "Type" sen sijaan on vaihteeksi viittaus merkin taustaan, haluaahan Jaguar jatkossakin pohjimmiltaan tulla ankkuroiduksi rikkaisiin juuriinsa.Muutaman päivän mutustelun perusteella Type 00 -konseptin kanssa on käynyt hieman samalla tavalla kuin hieman aiemmin nähdyn logo- ja brändi-ilmeuudistuksen kanssa. Internetissä tapahtui pienimuotoinen räjähdys, kun kommentit lähtivät laukalle. Type 00:n kohdalla pitää muistaa, että kyseessä on vasta konsepti, ennen kuin asiasta lausuu oman kommenttinsa. Ensimmäinen tuotantomalli tullaan sen sijaan näkemään vasta vuonna 2026, ja sen muotoilussa tullaan käyttämään Type 00:n myötä ennakoitavaa muotokieltä. Tuo kehitteillä oleva tuotantomalli on kaksiovisen coupén sijaan neliovinen sedan. Type 00 on suurikokoinen, täyssähköinen kaksiovinen coupé, jonka voi hyvin assosioida esimerkiksi Rolls-Royce Spectreen tai Cadillac Celestiqiin - varsinkin auton perässä on havaittavissa jopa yhtäläisyyksiä jälkimmäisenä mainittuun. Tästäkin on pääteltävissä se, että auton hintaluokka on aivan perusteellisesti korkeampi kuin "vanhalla" Jaguarilla.Type 00:ssa ennakoitava Jaguarin uusi muotokieli edustaa sekin hyvin perustavanlaatuista pesäeroa totuttuun nähden. Aiemmasta pyöreydestä ja keveyden tunteesta - nähtävillä aina maasturimalleissa asti - on kerta kaikkiaan luovuttu, ja tilalle on tuotu jopa monoliitinomaista suoruutta ja teräviä kulmia. Ulkomittoja emme tarkalleen tiedä, mutta autolla on valtavasti kokoa. Koolle perspektiiviä antavat muun muassa art deco -henkiset vanteet, joilla kokoa on 23 tuumaa. Mittasuhteet itsessään pyrkivät tekemään luomuksesta urheilullisen, ja auton siluetissa pitkine konepelteineen on takuuvarman tarkoituksellisesti ajateltu sitä mainittua E-Typeä. E-Typeä ja sen ensiesittelyä vuoden 1961 Geneven autonäyttelyssä on ajateltu myös siinä, että konseptiautoja tehtiin debyyttiä varten kaksi kappaletta.Keulassa tai perässä ei ole lähdetty kikkailemaan led-kuvioilla, vaan valot ovat kummassakin päässä suorat ja yksinkertaiset. Kummastakin päästä löytyy myös "säleikkö", vaikka kyse on sähköautosta. Minimalistista linjaa jatkaen sinne väliin on upotettu myös Jaguarin uusi logo, ei siis perinteisenä jaguaarina, vaan aukikirjoitettuna. Autossa ei ole takalasia, mutta panoraamalasikatto kylläkin. Kumpikohan tämän ratkaisun on tahollaan ensimmäisenä keksinyt, Jaguar vai Polestar?Ei jaguaarisymbolia tai sivupeilejä/kameroita missään? Katso alemmas helmaan...Sisällä Jaguar Type 00:n luonne konseptiautona tulee vielä ulkokuortakin selvemmin esiin. Auton koko matkustamoa halkoo suuri "selkäranka", ja kojelaudan kummallakin puolella on kaksi valtavankokoista näyttöruutua, jotka voidaan piilottaa. Jaguar ei puhu Type 00:n kohdalla varsinaisista ajotiloista, vaan sen sijaan autolla matkustamista määrittävät kolme "toteemia", jotka vaikuttavat ainakin värimaailmaan, näytön grafiikoihin, äänimaailmaan ynnä muuhun.Jättimäisellä rebootillaan Jaguar kuitenkin sai varmasti elintärkeitä tulevaisuuden asiakkaita puolelleen, heitä, joita on reilusti aiempaa vähemmän, mutta jotka ovat valmiit maksamaan Jaguarista reilusti aiempaa enemmän.On varmasti täysin tietoinen valinta Jaguarilta, että kaikki eivät tule pitämään sen "uudelleensyntymästä". Lisäksi Jaguar sai tempauksellaan osakseen ehkä koko tähänastisen 2000-luvun edestä julkisuutta. Lähteet: Jaguar, Car and Driver Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä – kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 7.3.2024 Ajoneuvot Niin siinä nyt kävi, että kesäkuusta 2024 alkaen Jaguar tunnetaan pelkästään SUV-merkkinä – ainakin toistaiseksi 20.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Jaguar E-Type – 7000 valokuvaa, 1200 työtuntia ja 225 000 euron edestä kuitteja 22.4.2023 Ajoneuvot Jaguar Land Rover keksii Jaguarin uudelleen ja investoi 17 miljardia tulevaan 17.1.2023 Ajoneuvot Jaguar I-Pace koki kevyen faceliftin mallivuodelle 2024 – tarkoitus keventää visuaalista ilmettä 30.12.2022 Ajoneuvot Kuningatar Elisabetille kuulunut Jaguar X-Type huutokaupattiin – hinta saattaa yllättää 23.10.2022 Ajoneuvot Jaguar F-Typen viimeinen mallivuosi juhlistaa 75 vuotta Jaguarin urheiluautoja – ja tietää loppua yhdelle hienolle urheiluautolle 7.5.2022 Ajoneuvot Jaguar terästi XE:tä ja XF:ää – 300 hevosvoiman nelivetokissat tarjolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä