20.5.2024

Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin

Yli kahdeksan vuotta tuotannossa ollut Jaguar F-Pace poistuu mallistosta tämän vuoden aikana. Ensi vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta Jaguarin perustamisesta.

Viime vuosikymmenen puolivälissä elettiin juuri sitä aikaa, kun aiemmin maasturikorimallit kaukaa kiertäneet merkit alkoivat julkistaa sellaisia kilpaa, ja kyllä se Jaguarinkin kohdalla tuntui alkuun oudolta.

Jaguar sai maasturin tekemiseen kotiopettajan konsernisisar Land Roverista, ja F-Pace on itse asiassa vähän myöhemmin esitellyn Range Rover Velarin tekninen sisarmalli. F-Pace on koko olemassaolonsa ajan kuulunut luokkansa tyylikkäimpään ja makeimpaan kärkeen.

F-Pace ei ole suinkaan ainoa Jaguar-malli, joka on saamassa lähtöpassit kuluvan vuoden aikana. Näin tapahtuu myös urheilumalli F-Typelle sekä sedan-malleille XE:lle ja XF:lle. Peräti neljän mallin lähdön myötä Jaguar-mallisto tulee vuoden loppupuoliskolla näyttämään äärimmäisen laihalta, sillä jäljelle on jäämässä ainoastaan kaksi mallia, kompaktimpi katumaasturi E-Pace sekä täyssähköcrossover I-Pace.

Ensi vuoden puolella luvassa on mitä ilmeisimmin jälleen täydennystä, täyssähköisen neliovisen muodossa. Autonvalmistajat ovat viime aikoina joukolla peruuttaneet täyssähkösuunnitelmistaan, mutta JLR:ltä tällaista peruutusta ei ainakaan vielä ole kuultu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

F-Pace 90th Anniversary Edition & SVR 575

Noin 330 000 kappaleen myynnillään kahdeksan vuoden aikana F-Pacesta on tullut Jaguarin historian myydyin yksittäinen malli. Voisi siis kuvitella, että kun näin merkittävä kansi suljetaan, luvassa olisi mallikohtainen final edition erikoisherkuilla.

Sen sijaan saammekin merkin ensi vuonna koittavia pyöreitä nimellisesti juhlistavan mallin, johon on koottu paljon herkkuja pääasiassa F-Pacen jo olemassaolevasta lisävarusteluettelosta.

90th Anniversary Edition perustuu R-Dynamic -teemaan, ja se tulee saataville kevythybridi- ja lataushybridivoimalinjojen yhteyteen.

Onhan F-Pacelle suotu toki toinenkin erikoiserä, SVR 575, jossa lukuarvo kertoo kaiken oleellisen Jaguarin viimeisen 5,0-litraisen V8-voimanlähteen viimeisestä karjaisusta.

Lähde: Jaguar

Kommentoi artikkelia