28.7.2023 Ajoneuvot Janni Hussi nousi ennätysnopeasti rallin näköalapaikalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ralli vei mediapersoona Janni Hussin kertaheitolla. Viime kesän rallikokeilu on jalostunut tavoitteelliseksi työskentelyksi kohti täysipäiväistä kartanlukijan työtä. Janni Hussi, 31, on oiva esimerkki siitä, mihin intohimoinen suhtautuminen yhdessä ahkeruuden kanssa voivat johtaa. Vielä viime vuonna, alkukesästä, median moniottelija ei tiennyt rallista juuri mitään. Tuossa vaiheessa oli sovittu yhdestä kisasta JWRC-mestaruuden vuonna 2021 voittaneen Sami Pajarin kyydissä. Kyse piti olla vain lajikokeilusta, johon vauhtilajeista pitävä nainen suostui.Toisin kävi. Pian Hussi istui toisenkin kisan Pajarin kyydissä, ja oli kuin huomaamattaan antanut pikkusormensa lajin vietäväksi.Kuluvan vuoden alkuun mennessä sitoumukset seurasivat toisiaan. Tammikuussa oli selvää, että Hussi kartturoi Heikki Kovalaista rallin SM-sarjassa. Samaisessa Skoda Fabiassa istui myös toisen kuljettajan, auton omistavan Matias Henkolan kyydissä.Viimeisimpänä käänteenä yhteistyötä on viritelty SM1-luokkaa ja valikoituja MM-ralleja niin ikään Skodalla ajavan Lauri Joonan kanssa.Kaikki tämä alle vuodessa.Niille, jotka luulevat Hussin purjehtineen lajiin sisään tunnettuutensa avulla, erehtyvät. Ensimmäisen tilaisuutensa hän saattoi saada sitä kautta, mutta kaikki sen jälkeinen on ollut Hussin omaa ahkeruutta ja poltetta lajiin.Janni Hussin ja Marko Salmisen yhteistyö alkoi pienten sattumusten kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVinkkimiehen avullaMukana vierellä on kulkenut kokenut preppaaja, Marko Salminen, joka on kartturoinut vuosien saatossa useita kotimaan ja kansainvälisen tason kuljettajia. Salminen istui Toyotan tehdaskuljettajana tällä hetkellä työskentelevän Takamoto Katsutan kartanlukijana tämän uran alkuvaiheessa. Nyt rovaniemeläinen lukee nuotteja uudelle japanilaisnimelle, Nao Otakelle, valmentaa bolivialaista rallikuljettajaa Bruno Bulaciaa ja työskentelee välillä myös Toyota-tiimin säämiehenä. Sekä on tietysti Hussin lähin tukihenkilö, aina kun tämä on avun tarpeessa.Tarvittiin vain sattumusten summa ja yhteistyö Hussin kanssa lähti liikkeelle siltä istumalta. Paikkana toimi lahtelainen hotelli, jossa myös Salminen majoittui Lahti Historic -rallin aikana.- Sami on lahtelainen ja oli kisan aikana kotonaan yötä. Minä olin kuitenkin ilman tukijoukkoja hotellissa. Menin kisapäivän aamuna hotellin aamiaiselle. Tavallisesti minulla on hirveä nälkä, mutta nyt en pystynyt jännitykseltäni syömään. Yhtäkkiä näin tutut kasvot samassa tilassa. Menin kysymään Markolta tutisevalla äänellä, josko voin liittyä seuraan. Olimme nähneet nopeasti illallisella edellisiltana. Marko antoi numeronsa ja pyysi laittamaan viestiä matalalla kynnyksellä, ja minähän laitoin, Hussi muistelee.Asiaa tuli nopeasti, sillä polte lajiin syntyi Hussilla salamannopeasti. Myös Salminen, 44, huomasi saman asian, mikä oli erityisen innostava hetki paljon rallin parissa kokeneelle miehelle.- Jannin motivaatio jäi erityisesti heti mieleeni - etenkin se lause, kun hän harmitteli, ettei saanut kaikkia in-careja (auton sisältä kuvatut videot) talteen, jotta olisi voinut oppia omista virheistään.Nälkä kasvoi syödessä ja pian Hussi oli itsenäisesti tutustumassa myös muihin lajin parissa toimiviin.- Se oli jotenkin menoa heti, jotain loksahti päässä sen ensimmäisen rallin aikana. Halusin jatkaa rallia harrastuksena ja nähdä, miten nuotti alkaa asettumaan. Heti Lahden kisan jälkeen laitoin (RTE-Motorsportin yrittäjä Janne) Eroselle viestiä, että laita kamat tulemaan, naurahtaa Hussi.Siinä vaiheessa paluuta ei enää ollut, eikä taaksepäin tarvinnut katsoa. Ralli oli tullut Hussin elämään vauhdilla ja eteenpäin tähyttiin yhä kasvavin treenimäärin.Videot omasta suorituksesta ovat parasta materiaalia, sillä niiden tarkastelu ei katso aikaa eikä paikkaa.- Aloin huomaamatta iltaisin selata somesta myös muiden videoita. Niistä voi saada oppia lisää, ja Marko neuvoi, miten asioita voi treenata kotona incarien mukaan.Marko Salmisen (oik.), Lauri Joonan (kesk.) ja Janni Hussin (vas.) yhteistyö on laajentunut viime aikoina.Kiireinen rallikausiHeti alkuvuodesta tulikin tieto, että Hussi oli lähdössä kotimaiseen SM-sarjaan ja sen korkeimpaan, SM1-luokkaan Kovalaisen kyydissä. Se oli kuitenkin vasta runko kaikelle sille, mitä sittemmin on tapahtunut.- Olin hakenut harrastuskaveria jo ennen sitä. Minulla oli selkeä "pläni" jatkaa rallin parissa ennen kuin yhteistyö Heikin kanssa tuli mahdolliseksi.Nykyisessä toimintamallissa Salminen on aina läsnä vähintään puhelinsoiton päässä, jos sormi menee suuhun.- Perusjutut osaan, kuten nuottisuunnitelman tekemisen. Kun olen saanut sen tehtyä, Marko tsekkaa, onko se sinnepäinkään. Välillä on ja välillä ei.Viron MM-rallissa Hussi oli paikalla, koska kävi tekemässä ralliin nuotit yhdessä Joonan kanssa. Viikkoa myöhemmin he olivatkin jälleen ralliautossa, EM-sarjaan kuuluvassa Rooman osakilpailussa.Vauhti Hussin kartanlukijan uralla tuntuu vain kiihtyvän. Salminen pitää Hussin puolia etenkin silloin, jos yhteistyöehdotus tai pyyntö kartanlukijaksi ei ole hyväksi uran jatkon kannalta.Yhteistyö Joonan kanssa on kuitenkin parasta, mitä Hussin nuorella ralliuralla on saattanut sattua. Kun kuljettaja on jo mukana kansainvälisissä arvoralleissa, ei ihanteellisempaa paikkaa kehittyä omassa tehtävässä voisi Hussille kuvitella.Ralli tahdittaa Hussin arkea nykyisin siinä määrin, että hän päätti jättää pääasiallisen leipätyönsä radiojuontajana sikseen, jotta voi keskittyä orastavaan ralliuraansa.- Olin siinä pisteessä muutoinkin elämässä, että olin tehnyt pelkästään töitä monta vuotta. Jotain muuta piti saada. Eihän sitä koskaan tiedä, mihin tämä kaikki johtaa. Opetellaan nyt asiat huolella, jotta voin joskus olla oikeasti siellä pro-tasolla.Janni Hussi on nähty kartturina myös F1-sarjasta tutun Heikki Kovalaisen vierellä.Hermo kestääRallikartturina kilpailemiseen Hussilta löytyy tekemistä tukevia luonteenpiirteitä. Välillä sormi saattaa yhä mennä suuhun, mutta ratkaisukeskeisenä ihmisenä Hussi ei jää neuvottomaksi.- Paineensietokyky on yksi vahvuuksistani. Minulla ei ole rutiinia, jos jotain odottamatonta tapahtuu, mutta olen monessa liemessä keitetty. Tämä on tiimityötä, joka on minulle tuttua jo niiltä ajoilta, kun pelasin 13 vuotta jalkapalloa kilpatasolla. Tiedän, mitä on puhaltaa yhteen hiileen.Tässä vaiheessa juttutuokiota kuunnellut Salminen ei voi kuin nyökytellä. Juuri tällaisena hän oppi Hussin tuntemaan, kun ralliprojekti "lähti lapasesta".- Janni ei jäädy, vaan tekeminen jatkuu. Ei häntä hetkauta mikään. Hän on iloinen ja reipas ihminen, jonka kanssa on helppo tulla toimeen. Minuakaan ei kiinnostanut ennen auttamispäätöstäni se, että hän on Janni Hussi, vaan se, millainen hän on ihmisenä ja millainen halu hänellä on lajia kohtaan.Jo lähitulevaisuuden ajokeikat näyttävät erittäin lupaavilta Hussin osalta. Sovittuja kilpailuja riittää niin Suomessa kuin ulkomaillakin.- Jotain sarjaa ajetaan varmasti ensikin vuonna. Toiveeni on, että saan tehdä tätä johdonmukaisesti. Mitään lukkoonlyötyä ei vielä ole.Erityisen kiitoksensa Hussi antaa lajin parissa työskenteleville ihmisille. Vastaanotto on ollut lämmin.- Jotenkin vetää nöyräksi, kuinka hyvin minut on otettu vastaan. Kaikilla on tietysti ennakkoluuloja, jos pärstä on kulunut etupeltoon lehdissä, mutta siitä huolimatta kaikki on mennyt kivasti. Se lämmittää mieltä. Marko on laupias, joka auttaa minua kehittymään. Ilman häntä tekemiseni näyttäisi ihan erilaiselta. Tuuria oli siinä se, että satuimme samaan aikaan aamupalalle, Hussi päättää.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle