23.9.2023 Uutinen ”Kaivattua apua” – ensi vuonna teiden korjausvelan hoitoon 250 miljoonaa euroa lisärahaa, korjausvelkaa huimat 2,4 miljardia euroa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston pääjohtaja: ”Kolmen miljardin infrainvestointiohjelma elinkeinoelämän kannalta tärkeisiin väylähankkeisiin ja korjausvelan purkuun kaikkialla Suomessa on erittäin merkittävä.” Valtion kirstusta ropisee rahaa tiehankkeisiin ja tiestön korjaamiseen. Paljon on kuitenkin tehtävää, eikä kaikki tule valmiiksi vuodessa tai kahdessa. Hallituksen osoittama suunta saa kuitenkin kiitosta valtion väylistä vastaavassa Väylävirastossa.Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman on tyytyväinen hallitusohjelman infralinjauksiin. Virastolla on tänä vuonna käynnissä reilun 2 miljardin euron arvosta suuria väyläinvestointihankkeita, näistä 12 on tiehanketta, 30 ratahanketta ja yksi vesiväylähanke.Lisäksi eri puolilla maata on käynnissä toistakymmentä perusväylänpitoon liittyvää korjaus- ja parantamishanketta.– Tulevat infrainvestoinnit varmistavat sen, että työt väylillämme jatkuvat täydellä teholla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta se korjausvelka!Kari Wihlman tuo viraston tuoreessa uutiskirjeessä esiin ilmiön, jonka monet autoilijat ovat eri puolilla Suomea havainneet ja se ilmiö kantaa nimeä korjausvelka.Tiestön murtumat, kuopat, painumat j kulumat kaipaavat uutta pintaa, jotta ajaminen on paitsi mukavaa myös turvallista. Kyse on myös saavutettavuudesta ja liikkumiseen käytettävästä ajasta: jos jokin tieosuus pääsee tarpeeksi kehnoon kuntoon, voi se aiheuttaa matkantekoa hidastavia kiertoreittijärjestelyjä.Hallitusohjelmassa on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta summasta on ensi vuonna tulossa käyttöön 250 miljoonaa euroa.Se taittaa korjausvelan kasvua tulevan vuoden osalta.– Jouduimme alkuvuodesta tarkistamaan laskelmiamme, sillä maanrakennusalan kustannustason nousu näkyy suoraan myös korjausvelan vähentämiseen tarvittavien toimenpiteiden hinnoissa, Wihlman taustoittaaJa kun tämä kustannustason muutos otetaan huomioon, on maamme väylien korjausvelka yhteensä jo noin 4 miljardia euroa, josta tieverkon kontolla on 2,4 miljardia euroa, rataverkolla 1,5 miljardia ja noin 35 miljoonaa euroa vesiväylillä.Maanteiden huono kunto johtaa nopeus- ja painorajoituksiin, joiden takia kuljetuskustannukset kasvavat, matka-ajat pitenevät ja matka-aikojen ennakoitavuus heikkenee.Väylävirastossa on laskettu, että jotta väylien riittävä kunnossapitotaso voidaan varmistaa, tulisi vuosittaisen perusväylänpidon budjetin olla vähintään 1,6 miljardia euroa.Hyvä alku, muttei poista ongelmaaIlman riittävää rahoitusta korjausvelka kasvaa nopeimmin nopeasti rappeutuvissa osissa väyliä, joita ovat esimerkiksi vilkasliikenteiset päällystetyt maantiet. Nyt budjetista saadut väylärahat riittävät hyvään alkuun, mutteivat tietty hoida korjausvelkaongelmaa kokonaisuudessaan.Pääjohtaja Kari Wihlman tuo esiin, että nyt päätetty korjausvelkarahoitus käytetään erityisesti maanteiden korjaamiseen, ensisijaisesti päällystämiseen.– Lisärahoitus ei ratkaise tieverkon kaikkia peruskorjaustarpeita, mutta sen avulla voidaan kohdentaa korjaustoimenpiteitä eri puolille maata, erityisesti alueellisesti merkittävien asutuskeskusten välisille ja elinkeinoelämän kannalta merkittäville, vilkkaammille seudullisille teille.Rataverkolla lisärahoitusta puolestaan kohdistetaan toimenpiteisiin, joilla vähennetään raideliikenteen häiriöherkkyyttä.Rahoitus tarkoittaa myös työtä. Väyläviraston mukaan korjausvelkaan osoitetun 520 miljoonan euron erillisrahoituksen voi arvioida työllistävän hallituskauden aikana noin 6 000 henkilötyövuotta.Kuten Moottori aiemmin uutisoi, päällystettiin menneenä kesäkautena urautuneita ja kuluneita tienpintoja ympäri Suomen vain ennätyksellisen vähän eli 1 500 kilometrin verran.Autoliitto esittänyt kritiikkiäSuomen suurin auton käyttäjien etujärjestö Autoliitto on ollut huolissaan tierahoituksen riittävyydestä.Moottori kertoi aiemmin Autoliiton näkemyksistä otsikolla Autoliitto kriittisenä budjetista: tiestön korjausvelka jatkaa kasvamista. Autoliitto on arvioinut, että toistaiseksi tieverkon rapistuminen on näkynyt konkreettisimmin alemmalla tieverkolla, mutta rahoituksen puutteen jatkumisen takia myös pääteillä alkaa olla yhä pahempia vaurioita.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistutti Moottorin uutisessa, että ”tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä.”Niemisen mukaan ”Varsinkin niukkuutta jaettaessa se pitää ottaa huomioon ja rahoitusta pitää painottaa sinne, missä siitä on eniten kansataloudellista hyötyä. Tierahoituksesta leikkaaminen on helppoa, mutta ei viisasta.”Oman huolensa teiden kunnosta on esittänyt kuljetusala, joka kertoi huolensa artikkelissa, jonka otsikkona oli Hoitamaton tiestö on vaaraksi, aiheuttaa päästöjä ja vaurioittaa kalustoa – kuljetusyrittäjät huolissaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto, Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa