23.9.2023 Uutinen ”Kaivattua apua” – ensi vuonna teiden korjausvelan hoitoon 250 miljoonaa euroa lisärahaa, korjausvelkaa huimat 2,4 miljardia euroa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väyläviraston pääjohtaja: ”Kolmen miljardin infrainvestointiohjelma elinkeinoelämän kannalta tärkeisiin väylähankkeisiin ja korjausvelan purkuun kaikkialla Suomessa on erittäin merkittävä.” Valtion kirstusta ropisee rahaa tiehankkeisiin ja tiestön korjaamiseen. Paljon on kuitenkin tehtävää, eikä kaikki tule valmiiksi vuodessa tai kahdessa. Hallituksen osoittama suunta saa kuitenkin kiitosta valtion väylistä vastaavassa Väylävirastossa.Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman on tyytyväinen hallitusohjelman infralinjauksiin. Virastolla on tänä vuonna käynnissä reilun 2 miljardin euron arvosta suuria väyläinvestointihankkeita, näistä 12 on tiehanketta, 30 ratahanketta ja yksi vesiväylähanke.Lisäksi eri puolilla maata on käynnissä toistakymmentä perusväylänpitoon liittyvää korjaus- ja parantamishanketta.– Tulevat infrainvestoinnit varmistavat sen, että työt väylillämme jatkuvat täydellä teholla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta se korjausvelka!Kari Wihlman tuo viraston tuoreessa uutiskirjeessä esiin ilmiön, jonka monet autoilijat ovat eri puolilla Suomea havainneet ja se ilmiö kantaa nimeä korjausvelka.Tiestön murtumat, kuopat, painumat j kulumat kaipaavat uutta pintaa, jotta ajaminen on paitsi mukavaa myös turvallista. Kyse on myös saavutettavuudesta ja liikkumiseen käytettävästä ajasta: jos jokin tieosuus pääsee tarpeeksi kehnoon kuntoon, voi se aiheuttaa matkantekoa hidastavia kiertoreittijärjestelyjä.Hallitusohjelmassa on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta summasta on ensi vuonna tulossa käyttöön 250 miljoonaa euroa.Se taittaa korjausvelan kasvua tulevan vuoden osalta.– Jouduimme alkuvuodesta tarkistamaan laskelmiamme, sillä maanrakennusalan kustannustason nousu näkyy suoraan myös korjausvelan vähentämiseen tarvittavien toimenpiteiden hinnoissa, Wihlman taustoittaaJa kun tämä kustannustason muutos otetaan huomioon, on maamme väylien korjausvelka yhteensä jo noin 4 miljardia euroa, josta tieverkon kontolla on 2,4 miljardia euroa, rataverkolla 1,5 miljardia ja noin 35 miljoonaa euroa vesiväylillä.Maanteiden huono kunto johtaa nopeus- ja painorajoituksiin, joiden takia kuljetuskustannukset kasvavat, matka-ajat pitenevät ja matka-aikojen ennakoitavuus heikkenee.Väylävirastossa on laskettu, että jotta väylien riittävä kunnossapitotaso voidaan varmistaa, tulisi vuosittaisen perusväylänpidon budjetin olla vähintään 1,6 miljardia euroa.Hyvä alku, muttei poista ongelmaaIlman riittävää rahoitusta korjausvelka kasvaa nopeimmin nopeasti rappeutuvissa osissa väyliä, joita ovat esimerkiksi vilkasliikenteiset päällystetyt maantiet. Nyt budjetista saadut väylärahat riittävät hyvään alkuun, mutteivat tietty hoida korjausvelkaongelmaa kokonaisuudessaan.Pääjohtaja Kari Wihlman tuo esiin, että nyt päätetty korjausvelkarahoitus käytetään erityisesti maanteiden korjaamiseen, ensisijaisesti päällystämiseen.– Lisärahoitus ei ratkaise tieverkon kaikkia peruskorjaustarpeita, mutta sen avulla voidaan kohdentaa korjaustoimenpiteitä eri puolille maata, erityisesti alueellisesti merkittävien asutuskeskusten välisille ja elinkeinoelämän kannalta merkittäville, vilkkaammille seudullisille teille.Rataverkolla lisärahoitusta puolestaan kohdistetaan toimenpiteisiin, joilla vähennetään raideliikenteen häiriöherkkyyttä.Rahoitus tarkoittaa myös työtä. Väyläviraston mukaan korjausvelkaan osoitetun 520 miljoonan euron erillisrahoituksen voi arvioida työllistävän hallituskauden aikana noin 6 000 henkilötyövuotta.Kuten Moottori aiemmin uutisoi, päällystettiin menneenä kesäkautena urautuneita ja kuluneita tienpintoja ympäri Suomen vain ennätyksellisen vähän eli 1 500 kilometrin verran.Autoliitto esittänyt kritiikkiäSuomen suurin auton käyttäjien etujärjestö Autoliitto on ollut huolissaan tierahoituksen riittävyydestä.Moottori kertoi aiemmin Autoliiton näkemyksistä otsikolla Autoliitto kriittisenä budjetista: tiestön korjausvelka jatkaa kasvamista. Autoliitto on arvioinut, että toistaiseksi tieverkon rapistuminen on näkynyt konkreettisimmin alemmalla tieverkolla, mutta rahoituksen puutteen jatkumisen takia myös pääteillä alkaa olla yhä pahempia vaurioita.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistutti Moottorin uutisessa, että ”tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä.”Niemisen mukaan ”Varsinkin niukkuutta jaettaessa se pitää ottaa huomioon ja rahoitusta pitää painottaa sinne, missä siitä on eniten kansataloudellista hyötyä. Tierahoituksesta leikkaaminen on helppoa, mutta ei viisasta.”Oman huolensa teiden kunnosta on esittänyt kuljetusala, joka kertoi huolensa artikkelissa, jonka otsikkona oli Hoitamaton tiestö on vaaraksi, aiheuttaa päästöjä ja vaurioittaa kalustoa – kuljetusyrittäjät huolissaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto, Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija