6.7.2022

Katoavatko lataushybridit markkinoilta? – Asiantuntijat arvioivat

Hybridihaaste Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid

Tuore EU-päätös tarkoittaa, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.

Euroopan unionissa on päästy sopuun polttomoottoriautojen tulevaisuudesta. Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä.

Linjaus tarkoittaa sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.

Päätöksen taustalla on EU-tason tavoite, jonka mukaisesti EU:n alueella voitaisiin yltää hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.

Ministerineuvostossa päätettiin myös siitä, että vaihtoehtoisten teknologioiden kuten synteettisten polttoaineiden ja ladattavien hybridiautojen, hyväksymistä vuoden 2035 jälkeen voidaan harkita, mikäli ajoneuvot olisivat päästöttömiä. Saksa ja Italia olivat vaatimassa tätä erivapautta.

Moottori käy kolmen asiantuntijan kanssa lävitse aihetta. He ovat VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto, Sähköinen liikenne ry:n hallituksen jäsen ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Moottori kysyi kolmelta asiantuntijalta saman kysymyksen:

Koska lataushybridit katoavat välivaiheen teknisenä ratkaisuna kokonaan markkinoilta?

Ari Aalto:

– Lataushybridit ovat monelle hyvä ratkaisu tällä hetkellä ja seuraavan reilun 10 vuoden ajan. Vuoteen 2035 mennessä niidenkin valmistus loppuu, ellei EU:ssa vielä pohdinnassa sähköpolttoaineita koskeva lievennys toteudu.

Aallon mukaan Suomen oloissa on kuitenkin nähtävissä, että hybrideille löytyy ostajakuntaa vielä pitkän aikaa.

– Lataushybrideissä sähköllä voidaan ajaa jo 50–100 kilometrin matkoja, joka riittää useimmille päivittäiseen autoiluun. Jotkut ajoneuvovalmistajat voivat tosin päätyä luopumaan hybrideistä keskittyäkseen täyssähköratkaisuihin, vaikka kysyntää olisikin. 

Tuukka Heikkilä:

– Eivät ihan heti, sillä olihan Norjassakin niiden markkinaosuus vielä 20 prosentin luokkaa vuonna 2021. Ja Norjan yleisesti arvioidaan olevan Suomea noin viisi vuotta edellä.

Tero Kallio:

– Vuoden 2024 aikana täyssähköjen ensirekisteröintimäärät viimeistään ohittavat plugarit eli ladattavat hybridiautot. Toisaalta plugari säilyy repertuaarissa vielä 2030-luvulle saakka.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat