6.7.2022 Liikenne Katoavatko lataushybridit markkinoilta? – Asiantuntijat arvioivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore EU-päätös tarkoittaa, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä. Euroopan unionissa on päästy sopuun polttomoottoriautojen tulevaisuudesta. Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä.Linjaus tarkoittaa sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.Päätöksen taustalla on EU-tason tavoite, jonka mukaisesti EU:n alueella voitaisiin yltää hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.Ministerineuvostossa päätettiin myös siitä, että vaihtoehtoisten teknologioiden kuten synteettisten polttoaineiden ja ladattavien hybridiautojen, hyväksymistä vuoden 2035 jälkeen voidaan harkita, mikäli ajoneuvot olisivat päästöttömiä. Saksa ja Italia olivat vaatimassa tätä erivapautta.Moottori käy kolmen asiantuntijan kanssa lävitse aihetta. He ovat VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto, Sähköinen liikenne ry:n hallituksen jäsen ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.Moottori kysyi kolmelta asiantuntijalta saman kysymyksen:Koska lataushybridit katoavat välivaiheen teknisenä ratkaisuna kokonaan markkinoilta? Ari Aalto:– Lataushybridit ovat monelle hyvä ratkaisu tällä hetkellä ja seuraavan reilun 10 vuoden ajan. Vuoteen 2035 mennessä niidenkin valmistus loppuu, ellei EU:ssa vielä pohdinnassa sähköpolttoaineita koskeva lievennys toteudu.Aallon mukaan Suomen oloissa on kuitenkin nähtävissä, että hybrideille löytyy ostajakuntaa vielä pitkän aikaa.– Lataushybrideissä sähköllä voidaan ajaa jo 50–100 kilometrin matkoja, joka riittää useimmille päivittäiseen autoiluun. Jotkut ajoneuvovalmistajat voivat tosin päätyä luopumaan hybrideistä keskittyäkseen täyssähköratkaisuihin, vaikka kysyntää olisikin. Tuukka Heikkilä:– Eivät ihan heti, sillä olihan Norjassakin niiden markkinaosuus vielä 20 prosentin luokkaa vuonna 2021. Ja Norjan yleisesti arvioidaan olevan Suomea noin viisi vuotta edellä.Tero Kallio:– Vuoden 2024 aikana täyssähköjen ensirekisteröintimäärät viimeistään ohittavat plugarit eli ladattavat hybridiautot. Toisaalta plugari säilyy repertuaarissa vielä 2030-luvulle saakka.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”