15.12.2015 Ajoneuvot Katsaus Pininfarinan hitteihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaarinen muotoilutalo onnistui yleensä – mutta ei aina. Italialaisen muotoilutalo Pininfarinan aloittaessa uutta aikakautta intialaisen Mahindra & Mahindran alaisuudessa on hyvä hetki tarkastella studion pitkän historian monia onnistumisia – ja muutamaa epäonnistumistakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ferrari Ferrari 250 GTO:sta maksettiin Bonhamsin huutokaupassa 38 miljoonaa dollaria. Pininfarinasta on mahdotonta puhua ilman Ferraria, saman pätiessä myös toisin päin. Yhteistyön alkupäässä muotoilutalon kynästä lähtivät huutokaupoissa hirmuhintoja nykyisin kalastavat 250- ja 275-mallit (1952 ja 1964), joiden kauneus mykistää vielä tänäkin päivänä. Ferrari 275 GTB Pininfarina kykeni kuitenkin myös uudistamaan Ferraria vuosikymmenten varrella. Ferrari 365 GTB/4 “Daytona” (1968) ja Testarossa (1984) ilahduttivat maailmanlaajuisesti Miami Vicen katsojia Sonny Crockettin kulkupeleinä, mutta samalla ne demonstroivat Ferrarin muotokielen kehitystä 1960-luvulta eteenpäin. Testarossa muistetaan erityisesti kylkien ritilöistä, jotka vallitsivat Ferrarin mallistossa 1980-luvulla. Ferrari Testarossa Pininfarina suunnitteli myös Ferrarin lähes pyhinä pidetyt juhlamallit. Vastuun studio palkitsi suunnitelemalla muun muassa Ferrari F40:n (1987), joka koristi erityisesti pikkupoikien makuuhuoneiden seiniä pitkälle 1990-luvulle. Ferrari F40 1990-luvun ja 2000-luvun olivat jälleen siirtymäaikaa Ferrarin muotokielelle, jolloin aidosti kauniit linjat tuntuivat väistyvän eksoottista hämmästymistä aiheuttavien mallien tieltä. Vuonna 2009 ilmestynyt Ferrari 458 Italia on kuitenkin huikaiseva osoitus siitä, miltä 2000-luvun tietokoneisiin ja aerodynamiikkaan luottava Ferrari voi parhaimmillaan näyttää. Ferrari 458 Italia Peugeot Peugeot 504:n Coupé ja Cabriolet-versiot olivat Pininfarinan käsialaa. Myös ranskalaismerkki Peugeotilla on pitkä historia Pininfarinan kanssa. Ikonisimpiin designeihin kuuluu esimerkiksi Peugeot 504 Coupe (1969), joka oli linjakas kaksiovinen tulkinta Peugeotin silloisesta lippulaivamallista, joka edustuksellisuuden lisäksi tunnettiin afrikkalaisten teiden kuninkaana. Peugeot 505 V6 Seuraaja, 505 vuodelta 1979, syntyi Pininfarinan ja Peugeotin suunnitteluosastojen yhteistyönä. Malli tunnetaan erityisesti sen maineesta luotettavana työhevosena Afrikan mantereella. Peugeot 405 haluttuna Mi16-versiona. Toinen esimerkki Pininfarinan ja Peugeotin työskentelystä on myös Peugeot 405 (1987). Suosittu isomman keskiluokan perheauto linjasi Peugeotin malliston ulkonäköä niin pitkälle, että satunnaisella autoilijalla saattoi olla vaikeuksia erottaa Peugeot 605 (1989) ja jopa seuraaja Peugeot 406 (1995) alkuperäisestä autosta. Pininfarina yhdisti Peugeot 405:n ja Alfa-Romeo 164:n linjoja Peugeot 605:een. Peugeot 406 oli tosin tehtaan sisäinen jatkojalostus 405:stä. Vuonna 1997 Pininfarina näytti kuitenkin jälleen taitojaan Peugeot 406:n coupe-mallin kohdalla. Mallin muotoilussa säilytettiin malli-identiteetti neliovisen mallin kanssa, mutta muutoksilla luotiin perheautosta sangen tyylikäs kaksiovinen grand tourer. Peugeotin ja Pininfarinan yhteistyö huipentui 406 Coupéen. Muotoilun lisäksi Pininfarina vastasi auton valmistuksesta. Muut automerkit Vapaana suunnittelutalona Pininfarina teki näyttäviä malleja myös muille merkeille. Alfa Romeo GTV ja Spider (1995) muistetaan kylkilinjan voimakkaasta vinoviivasta ja oli jälleen yksi osoitus Alfa Romeon huikeasta tyylitajusta. Maseratin lievä nousu 2000-luvulla on sekin osittain Pininfarinan ansiota, studion löytäessä merkille uuden, erottuvan muotokielen 2003 ilmestyneen Quattroporten myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohilyönnit Aina pettämättömän designin suunnittelu ei kuitenkaan suju. Tästä esimerkkinä esimerkiksi Rolls-Royce Camargue (1975), joka on toistuvasti päätynyt kaikkien aikojen rumimpien autojen listalle. Rolls-Royce Camargue (1975–1986) oli maailman kallein sarjatuotantoauto. Myös yhteistyö korealaisvalmistajien kanssa osoittautui ongelmalliseksi. Chevrolet Lacetti (2002) esimerkiksi ei muistu mieleen vaikka kuinka yrittäisi. Hyundai Matrix (2005) taas muistuu mieleen, mutta ainoastaan siitä syystä, että oopperaikkunan alareuna näyttää nyrjähtäneeltä. Chevrolet Nubiran ja sisarmalli Lacettin sedan- ja farmariversiot olivat Pininfarinan käsialaa. Pystyperäisestä vastasi toinen italialaislegenda: Giugiaro. Peugeot 1007:n (2005) kohdalla ainekset olivat valmiiksi haastavat, mutta ehkä jonkinlainen yrittäminen olisi ollut paikallaan. Peugeot 1007 Muualla Pininfarinaa käsialaa tämäkin. 1980-luvulta alkaen Pininfarina teki teollista muotoilua autojen lisäksi myös muille tuotteille. Bussien, junien, kodinkoneiden ja vuoden 2006 olympiasoihdun lisäksi Pininfarina suunnitteli Pepsodentille hammasharjan, joka ilahduttaa autoharrastajaa supermarketin hammasharjahyllyllä tänäkin päivänä. Se on varmasti myös edullisin tapa päästä yhtiön designiin kiinni. Teksti: Aake Kinnunen, kuvat: valmistajat & Bonhams Päivitetty: 15.12.2015 klo 23:22: poistettu Opel Omega epäselvien lähteiden vuoksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan