8.10.2016 Ajoneuvot Kawasaki Ninja 650 – Klassikon uusi suunta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki yllättää laajentamalla Trellis-putkirungon käyttöä H2-malleista ”tavallisiin” moottoripyöriin. Uuden 650-kuutioisen Ninjan muotoilussa on otettu vaikutteita ZX-10R-mallista. Ajoasento on kuitenkin paljon rennompi, enemmän katuajoon suunniteltu. Kapea runko ja matala - vain 790 millimetriä - istuinkorkeus helpottavat pyörän käsittelyä. Se soveltuu sekä aloittelevan että jo kokemusta hankkineen motoristin ajopeliksi.Moottori on ER6-malleista tuttu 649-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. Sitä on Euro4-normien täyttämiseksi uudistettu, ja sen valtteja ovat tasainen voimantuotto alhaisilta kierroksilta lähtien. Samalla polttoainetalouden luvataan parantuneen 6,8 prosenttia. Moottori on sekä leveydeltään että pituudeltaan erittäin kompakti. Tähän on päästy mm. käyttämällä kasettivaihteistoa. Moottorin pienen koon ansiosta se on voitu sijoittaa melko eteen, mikä siirtää samalla pyörän painopistettä eteenpäin. Myös akseliväli on saatu lyhyeksi, mikä puolestaan tekee pyörästä ketterämmän.Keveydestä huolimatta keskikokoinen Ninja pitää sisällään paljon urheilullisia ominaisuuksia. Edessä on kaksi piparkakkujarrulevyä. Mittaristossa on isompien mallien tapaan sekä vaihdenäyttö että vaihtovalo. Tuulilasi on korkeussuunnassa säädettävissä kolmeen eri asentoon. Säätövaraa on 60 milliä.Viisipuolaiset vanteet ovat sekä kevyet että kevyen näköiset. Ne pienentävät samalla jousittamatonta massaa, mikä tekee ajokäytöksestä herkempää. Moottorin alle sijoitettu pakoputkisto on kevyt, ja sen sijainti myös alentaa painopistettä. Luistokytkin on mukava yllätys tässä kokoluokassa.Merkittävä uutuus on alumiinikotelorungon sijaan Trellis-putkirungon valinta tähän luokkaan. Huhujen mukaan Kawasaki esittelee ensi vuodelle vielä muitakin Trellis-runkoisia malleja. Ne tulevat olemaan Ninja 650:n kanssa saman moottorin jakava nakumalli Z650 sekä luokkaa tehokkaampi Z900.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kawasaki Ninja 650 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 649 kuutiosenttimetriä Istuinkorkeus: 790 milliä Paino tankattuna: 193 kiloa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa