8.10.2016 Ajoneuvot Kawasaki Ninja 650 – Klassikon uusi suunta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kawasaki yllättää laajentamalla Trellis-putkirungon käyttöä H2-malleista ”tavallisiin” moottoripyöriin. Uuden 650-kuutioisen Ninjan muotoilussa on otettu vaikutteita ZX-10R-mallista. Ajoasento on kuitenkin paljon rennompi, enemmän katuajoon suunniteltu. Kapea runko ja matala - vain 790 millimetriä - istuinkorkeus helpottavat pyörän käsittelyä. Se soveltuu sekä aloittelevan että jo kokemusta hankkineen motoristin ajopeliksi. Moottori on ER6-malleista tuttu 649-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. Sitä on Euro4-normien täyttämiseksi uudistettu, ja sen valtteja ovat tasainen voimantuotto alhaisilta kierroksilta lähtien. Samalla polttoainetalouden luvataan parantuneen 6,8 prosenttia. Moottori on sekä leveydeltään että pituudeltaan erittäin kompakti. Tähän on päästy mm. käyttämällä kasettivaihteistoa. Moottorin pienen koon ansiosta se on voitu sijoittaa melko eteen, mikä siirtää samalla pyörän painopistettä eteenpäin. Myös akseliväli on saatu lyhyeksi, mikä puolestaan tekee pyörästä ketterämmän. Keveydestä huolimatta keskikokoinen Ninja pitää sisällään paljon urheilullisia ominaisuuksia. Edessä on kaksi piparkakkujarrulevyä. Mittaristossa on isompien mallien tapaan sekä vaihdenäyttö että vaihtovalo. Tuulilasi on korkeussuunnassa säädettävissä kolmeen eri asentoon. Säätövaraa on 60 milliä. Viisipuolaiset vanteet ovat sekä kevyet että kevyen näköiset. Ne pienentävät samalla jousittamatonta massaa, mikä tekee ajokäytöksestä herkempää. Moottorin alle sijoitettu pakoputkisto on kevyt, ja sen sijainti myös alentaa painopistettä. Luistokytkin on mukava yllätys tässä kokoluokassa. Merkittävä uutuus on alumiinikotelorungon sijaan Trellis-putkirungon valinta tähän luokkaan. Huhujen mukaan Kawasaki esittelee ensi vuodelle vielä muitakin Trellis-runkoisia malleja. Ne tulevat olemaan Ninja 650:n kanssa saman moottorin jakava nakumalli Z650 sekä luokkaa tehokkaampi Z900. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kawasaki Ninja 650 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 649 kuutiosenttimetriä Istuinkorkeus: 790 milliä Paino tankattuna: 193 kiloa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista