8.10.2018

Käytetyt erikoisuudet – Audi Quattro

Audi Quattro - Tori.fi

Audi Quattro sekoitti rallimaailman, mutta samaa oli tarjolla myös siviilipuolelle. Se ei ollut legenda syntyessään, sillä vasta rallimenestys teki siitä sellaisen.

Vuonna 1981 Audi Quattro starttasi rallipoluille Monte Carlon MM-rallissa. Audi oli saanut jo 70-luvun puolella läpi sääntömuutoksen sallimaan nelivetoiset ralliautot ja silloin raskaalle nelivetoiselle autolle lähinnä naureskeltiin. Nauru loppui lyhyeen rallin alettua.

Hannu Mikkola paukutti alusta alkaen kaulaa muihin noin minuutin jokaista erikoiskoetta kohden. Tekninen vika johti Mikkolan keskeytykseen Monte Carlossa, mutta ensiaskeleet rallin uudelle aikakaudelle oli otettu. Neliveto tuli tässä kohti lähes pakolliseksi voittoa varten rakennettuun ralliautoon.

Audi Quattro takavasen - Tori.fi
Rallimenestys nojautuu vahvasti vuonna 1980 esiteltyyn sarjatuotantomalliin. Tämä on Audi Quattro nelivedolla ja turboahtimella

Tämä kaikki pohjautui vuonna 1980 Geneven autonäyttelyssä esiteltyyn sarjatuotantomalliin. Audi Quattro oli kyseisen auton mallinimi. Vasta myöhemmin quattro laajeni merkitsemään minkä tahansa Audin mallin nelivetoista versiota ja merkin nelivetotekniikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi Quattro

Audi Quattro todella oli sporttinen sarjatuotantomalli. Se on yksi ensimmäisistä nelivetoisista henkilöautoista ja italiankielinen sana quattro tarkoittaakin numeroa neljä. Audi oli kuitenkin parittanut nelivetotekniikkaan poikkeuksellisesti myös turboahdetun moottorin.

Audi Quattro vanne - Tori.fi
Keski- ja takatauspyörästön luistonrajoittimilla varustettu jatkuva neliveto pyörittää näitä tyylikkäitä kevytmetallivanteita.

Ensi alkuun moottorina oli tilavuudeltaan 2144-kuutiosenttimetrinen ja noin 200 hevosvoimainen viisisylinterinen turboahdettu rivimoottori. Polttoaineen syötöstä huolehti Bosch K-Jetronic ja turboahtimen valmisti KKK. Huippunopeutta luvattiin näillä eväillä 220 kilometriä tunnissa.

Quattro -mallinimeen oikeuttaa tässä jatkuva neliveto, jonka keski- ja takatasauspyörästö on varustettu luistonrajoittimilla. Nelivetotekniikka koki muutoksia mallin elinkaaren aikana, joista esimerkkinä vuonna 1987 keskitasauspyörästö korvattiin torsen-tasauspyörästöllä. Omamassaa kertyi nelivetoisuuden myötä noin 1300 kilogrammaa, joka ei kuulosta nykypäivänä paljolta.

Audi Quattro etu - Tori.fi
Korin muodot pohjautuvat etäisesti Audi 80:n vastaaviin, mutta röyhkeyttä on tuotu levikkein reilusti lisää.

Korin pohjana toimi Audi 80, mutta Quattro on kaksiovinen ja varustettu hurjin levikkein. Erityisesti lokasuojien pullistukset herättävät huomion ja kertovat tietäville mistä on kysymys. Audi Quattroa valmistettiin hieman reilussa kymmenessä vuodessa yli 10 000 kappaletta, eikä se siis itse asiassa ole äärimmäisen harvinainen.

Käytetty erikoisuus

Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa ei ole vielä sukellettu näin syvälle rallin maailmaan. Tällä kertaa myynnistä todella löytyi aito Audi Quattro Lahden suunnalta. Auto tunnetaan myös nimellä Ur-quattro, joka viittaa kaikkia muita Audin nelivetomalleja edeltävään ensimmäiseen Quattroon.

Audi Quattro sisusta - Tori.fi
Kaksiväriverhoilu kuvastaa ajan henkeä, mutta jakanee nykyään vahvasti mielipiteitä.

Myynnissä oleva yksilö edustaakin ensimmäistä sukupolvea ja myynti-ilmoituksen mukaan se on valmistunut tehtaalta marraskuussa vuonna 1981. Mittarilukemaksi on ilmoitettu alle 100 000 kilometriä. Tämän Quattron maalipinta on hopeinen ja sisustukseen on valikoitu varsin ajan hengen mukainen kaksivärinen plyysiverhoilu.

Myyjä lupaa kyseessä olevan ”täysin alkuperäinen, erittäin siisti ja hyväkuntoinen” yksilö. Rekisteritunnus on kuvista peitetty ja puuttuu ilmoituksesta, joten emme voineet tarkistaa tämän Quattron julkisia tietoja Trafin ajoneuvotietopalveluista. Myyntikuvien perusteella auto vaikuttaa varsin siistiltä ja hintapyynti on kirjoitushetkellä lähes 50 000 euroa.

Audi Quattro takaoikea - Tori.fi
Audi Quattro on rallihistoriansa ansiosta haluttu keräilyauto.

Audi Quattro on legenda, johon vain harvalla on mahdollisuus. Silti sen yläpuolelta löytyy lyhyemmällä akselivälillä tehty Sport Quattro, joita valmistettiin vain noin 200 kappaletta. Sellaisen hinnassa onkin sitten vielä yksi nolla enemmän.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat