22.7.2019

Käytetyt erikoisuudet – BMW 733

BMW 733 - Tori.fi

Tallissa 30 vuotta seissyt BMW 733 edustaa yhä kunnialla baijerilaisvalmistajaa. Sillä lähdettiin aikanaan haastamaan Mercedes-Benzin S-sarjaa.

Vuonna 1977 markkinoille tuotu 7-sarja oli tärkeä malli valmistajalleen. BMW 733 oli saksalaisvalmistajan uusi lippulaiva, jonka tuli siten edustaa merkin parasta osaamista. Vastus oli kaikkein kovin mahdollinen, sillä Mercedes-Benzin S-sarjan ensimmäinen sukupolvi (W116) oli jo viiden vuoden iässä.

BMW 733 takavasen - Tori.fi
Tehtaan sisäisessä koodistossa nimen E23 saanut BMW edustaa ensimmäistä 7-sarjan sukupolvea.

Uusi 7-sarja sai tehtaan sisäisen mallimerkinnän E23, jolla se tänäkin päivänä tunnetaan. Se tuli korvaamaan ikääntyneen E3-mallisarjan ja ulkonäössä oli nähtävissä yhtäläisyyksiä E24-korin 6-sarjaan. Haikeulana tunnettu etupää säilyi vuosia BMW:n ominaispiirteenä.

Ensiesittelyn yhteydessä tarjolla oli kolme bensiinimoottorivaihtoehtoa. Kuusisylinteriset rivimoottorit määrittivät auton mallimerkinnät 728, 730 ja 733 lähestulkoon moottoreiden litratilavuuksien mukaan. Kaikki moottorit kuuluivat jo edeltäjässä esiteltyyn M30-moottoriperheeseen.

BMW 733 sisusta- Tori.fi
Pikkuhiljaa 7-sarja kasvoi erottamattomaksi osaksi BMW:n mallisarjaa. Tuuhea tummanpuhuva verhoilu edusti luksusta 1970-luvulla.

Vuonna 1977 aloitettu 7-sarja kasvoi erottamattomaksi osaksi BMW:n mallipalettia. Alkuperäinen korvattiin vuonna 1986 (E32) ja seuraavan kerran se uudistettiin vuonna 1994 (E38). Näistä E38 esiintyi myös James Bondin alla elokuvassa Huominen ei koskaan kuole.

E65 nähtiin vuonna 2001, F01 vuonna 2008 ja viimeisin 7-sarja (G11) esiteltiin vuonna 2015. Moottorin verkosta voi lukea esimerkiksi viimeisimmän BMW 740Le xDrive iPerformance –koeajon tai mielipiteitä tuoreesta 7-sarjan kasvojenkohotuksesta. Vaikka BMW on muutamaan otteeseen kokeillut 8-sarjan tarjoamista suuren sedanin yläpuolelle, niin katkeamattomana on säilynyt vain seiskan tie.

BMW 733i etuoikea - Tori.fi
Tuotannon alkupäätä edustava BMW 733i A on jo tänä päivänä keräilyarvoa omaava klassikko.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – BMW 733

Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tämänkertainen yksilö on BMW 733 aivan tuotannon alkupäästä. Lisämerkinnöillä i ja A varustetun yksilön käyttöönotto on tapahtunut joulukuussa 1977 eli vielä ensimmäisen tuotantovuoden aikana. Kyseinen 119 000 kilometriä ajettu auto on myös museorekisteröity.

BMW 733 ohjaamo - Tori.fi
Mustaa muovia oli sisätiloissa jo 1970-loppupuolella runsaasti ja se korostaa hyvin insinöörimäistä lähestymistä. Yhtenä erityispiirteenä voi huomata voimakkaasti kuljettajaa kohti käännetyn keskikonsolin.

Myynti-ilmoituksessa kerrotaan auton seisseen viimeiset 30 vuotta, eli vuodesta 1989 asti, tallissa. Yksilön mainostettu upea kunto vaikuttaisi pitävän ainakin kuvien perusteella paikkansa, sillä vihertävä metallihohtoväri hohtaa hienosti näkyvän pintaruosteen poissaoloa. Samoin kromi kiiltää, muoviosien musta on välttänyt harmaantumisen ja tyylikkäät kevytmetallivanteet kruunaavat kokonaisuuden.

Sisätiloja koristaa tuuhea tummanpuhuva verhoilu. Musta muovi hallitsee pintoja ja jalopuuta on käytetty tehosteena lähinnä ovien ylälaidoissa. Saksalainen asiallisuus ajaa sisällä ulkopeltien pirtsakan värimaailman ohi, mutta kattoluukku löytyy siitäkin huolimatta varustelistalta.

Moottorista johtuen kyseessä oli 7-sarjan, ja siten koko BMW:n, lippulaiva. Todellisuudessa 733i ei tarkoita aivan 3,3-litran iskutilavuutta, mutta vain vajaa desi jää uupumaan. Lähes 200 hevosvoimaa ja 280 newtonmetriä olivat kovia lukuja 1970-luvulla.

Jo aiemmin mainittu lisämerkintä A tarkoittaa automaattivaihteistoa, joka on tässä tapauksessa kolmevaihteinen momentinmuuntimella toteutettu ZF:n valmistama laatikko. Manuaalivaihteiselle luvattiin kiihdytyksen paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestävän vain 9 sekuntia, mutta automaattivaihteinen BMW 733 ei ehtinyt aivan samaan. Suorituskyky lienee silti riittävä 1970-luvulla valmistetulle edustusautolle.

BMW 733i etuvasen - Tori.fi
Vähän ajettu ylellinen edustusauto tarjoaa vielä vuosikymmenien päässä valmistumisestaan iloa omistajalleen.

Aikalaisten raporttien mukaan BMW 733 ei lopulta vielä aivan yltänyt Mercedes-Benzin rinnalle kokonaisuutena, mutta sillä ei enää ole mitään merkitystä. Verrokkia ei liene lähipiirissä, joten autosta voi nauttia juuri sellaisena kuin se on. Vanha ja ylellinen suuri sedan on aina yhtä ylväs näky eikä alle 20 000 euron hinta ole täysin ylitsepääsemätön.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat