27.1.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Cadillac Escalade Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Cadillac Escalade mahtuu Yhdysvalloissa kaupunkien kaduille, niin Suomen talvessa on varmasti tilaa useammallekin. Tehoa piisaa yli 400 hevosvoimaa lähes 6,2-litraisesta V8-moottorista. Cadillac Escalade on ehkä mielletty räppimaasturiksi, mutta ne ajat ovat jo kaukana takana. Tänä päivänä asusteet tuntuvat olevan jopa autoja tärkeämpi statussymboli. Jos autoja ylipäätään huomioidaan, hip-hop ihailee nykyään ennemmin Bugattin ja Lamborghinin kaltaisia superautoja. Siinä mielessä juttusarjassamme esiintynyt Lamborghini Aventador SV Roadster saattaisi istua paremmin nykymuottiin.Cadillac Escalade sijoittuu SUV-markkinoiden suurimpaan ja kalleimpaan päähän sekä samalla myös valmistajansa malliston huipulle.Itse asiassa Cadillac Escalade on automaailmassa jokseenkin tuore tuttavuus, vaikka se saattaa tuntua vanhemmalta. Se esiteltiin vuonna 1999 kilpailemaan luksusluokan SUV-markkinoille, jotka oli oikeastaan vasta noihin aikoihin luotu. Yhdysvaltojen tuotteista sen kilpailijoihin lukeutui lähinnä Lincoln Navigator ja ulkomaisista erityisesti Mercedes-Benz ML ja BMW X5 koettelivat kotimarkkinoilla.Ensimmäisen sukupolven Cadillac Escalade kesti vain noin vuoden, joten johtopäätöksiä voi vetää varsin suoraan. Toisen sukupolven GMT800 riensi apuun vuonna 2002 ja auttoi nostamaan auton sen kaipaamalle jalustalle. Vakiovarusteena oli muun muassa aktiivijousitus ja jos reilu viisi metriä ei riittänyt, niin autoa sai myös pidempänä versiona. GMT800 säilyi tuotannossa vuoteen 2006 asti.Escaladen kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2006 ja kallista maasturia rekisteröitiin uutena maahamme varsin rajallinen määrä.Tällä kertaa olemme kiinnostuneita sen korvanneesta kolmannesta sukupolvesta (GMT900), jota valmistettiin välillä 2006-2014. Suurella moottorilla varustettu valtava maasturi oli verottajan vainolistalla, joten näitä rekisteröitiin uutena Suomeen vain muutamia kappaleita. Tällä hetkellä Escaladen neljättä sukupolvea ollaan korvaamassa viidennellä eikä loppua ole näkyvissä, mutta kyseessä on edelleen ennen kaikkea Yhdysvaltojen markkinoille tähdätty suuri auto.Käytetty erikoisuus on tällä kertaa 248 000 kilometriä ajettu vuoden 2007 Cadillac Escalade Tampereelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Cadillac EscaladeVuonna 2007 käyttöönotettu kolmannen sukupolven Cadillac Escalade edustaa tällä viikolla juttusarjassamme. Kirjoitushetkellä myynti-ilmoitukseen on merkitty edelliseksi katsastukseksi huhtikuu 2019 ja edellinen huolto on suoritettu kuukautta aiemmin. Tampereella myynnissä olevan auton mittariin on kertynyt kunnioitettavat 248 000 kilometriä, joka tarkoittanee varsin runsasta määrää moottorin läpi virrannutta polttoainetta.Auton keulalta löytyy hurja 6,2-litrainen V8-moottori, joka tuottaa yli 400 hevosvoimaa jämerän kallion liikutteluun.Tämä Cadillac Escalade nimittäin etenee lähes 6,2-litraisen V8-moottorin voimin nelivetojärjestelmän avustamana. Huipputehoa lupaillaan yli 400 hevosvoimaa ja suuren Vortec-moottorin tarjoama vääntö vasta vaikuttaakin. Näiden avulla 2,6 tonnia painavan maasturin luvataan saavuttavan 100 kilometrin tuntinopeus 7 sekunnissa ja tämä 6-vaihteisesta momentinmuuntimella toteutetusta automaattivaihteistosta huolimatta.Autohan voi tunnetusti olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta. Käytetty erikoisuus noudattaa tätä teemaa aina hulppeita vanteita ja sisätiloja myöden. Sisätilojen varustelu kattaakin vaativammatkin perustarpeet. Nahkaverhoillut etuistuimet ovat jäähdytettävää mallia ja monitoimiratista löytyy lämmitys. Luonnollisesti nahkaa tarjoillaan myös muille riveille, joista kaksi ensimmäistä on lämmitettävissä. Ajonvakautusjärjestelmä, lasikattoluukku, pysäköintitutka, vakionopeudensäädin ja xenon-ajovalot edustavat vain pientä osaa varustelusta – esimerkiksi jarrupolkimen etäisyyttä voi säätää sähköisesti.Auton arvosta on jo suurin hävitty, mutta silti jäännösarvoa on uuden perheauton verran. Toisaalta tilaakin on moninkertaisesti, joten puntaroitavaa riittää. Ensiksi kannattanee mitata oman parkkipaikan koko.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: vuoden 10 kiinnostavinta erikoisuutta 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 23.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kaikki pukee mikä peittää Ssangyong Kyronia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja