29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset ovat epäileväistä ja muutosvastaista kansaa – ja sama koskee myös meidän autotottumuksia. Miten kiinalaisten automerkkien tulee käymään Suomen markkinoilla? Maxus Euniq 5 avasi pelin kiinalaisten autojen osalta Suomen markkinoilla vuonna 2021, ja pian mallisto laajeni parilla pakettiautolla ja yhdellä katumaasturilla. Myöhemmin tarjontaan lisättiin vielä takavetoinen avolavakin. Tuolloin Moottorin toimituksessakin aavisteltiin, että Maxus tuskin tulee olemaan hirmuinen myyntimenestys Suomessa, mutta lisää kiinalaisia on varmasti lähivuosina tulossa. Pohdinta perustui täysin muiden Euroopan maiden markkinoiden seurantaan, ja outojen merkkien bongailuun.Nyt lähestyessä vuotta 2025 kiinalaisten merkkien kirjo Suomessa on jo melkoinen. Maxus, BYD, MG, Voyah, Honqqi, Skywell, Seres ja DFSK. Lähiaikoina Suomeen on povattu myös tulevan lisää merkkejä, kuten Xpeng, IM ja Aion.Maxus Euniq 5 oli kiinalaisten pelinavaus Suomessa.Ainakaan vielä kiinalasista ei ole löytynyt jättimenestyksen tekijää Suomeen. Vuonna 2023 eniten ensirekisteröity kiinalaismerkki Suomessa oli BYD 129 henkilöautolla ja perässä Maxus 97 autolla. Tilastoa hämää se, että MG:n viime vuoden myynti ei näy kyseisessä tilastossa. Merkin virallinen maahantuonti alkoi vasta vuonna 2024, ensimmäiset autot olivat Ruotsista ajamattomina, mutta virallisesti ”käytettyinä” maahan tuotuja.Vuonna 2024 kiinalaisten autojen ensirekisteröinnit tulevat moninkertaistumaan, mutta toisaalta myös merkkien määrä on moninkertaistunut. Silti kiinalaisautot eivät tunnu lyövän itseään kovin vahvasti läpi, vaikka edullisempien autojen luulisi olevan houkuttelevia vaihtoehtoja heikompina talousaikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuotettavuus ja huollettavuusOn kuitenkin joitain ihan ymmärrettäviä syitä siihen, miksi kiinalaisautot eivät myy kuin häkä (kenen keksimä sanonta tämäkin oikein on – ei kai kukaan häkää osta?). Yksi niistä on se, että uuden brändin asema on aina vaikea. Kuluttajat pitäisi saada vakuutettua ensinnäkin siitä, että tuotteet ovat hyviä ja luotettavia. Toisekseen uskoa pitäisi saada valettua myös siihen, että tuotteisiin saa myös tulevaisuudessa osia, ja huoltoverkosto laajenee kattavaksi tai pysyy kattavana. Ei ole lainkaan poissuljettua, että uudesta merkkiryppäästä useampikin katoaisi Suomesta, tai jopa koko Euroopasta seuraavien vuosien aikana. Sen jälkeen pitäisi vain toivoa parasta, että entiset merkkiliikkeet jatkaisivat yhä autojen huoltamista ja osien maahantuomista.BYD on lyhenne sanoista Build Your Dreams – rakenna unelmasi.Jopa joihinkin japanilaismerkkeihin on kautta aikojen ollut haastava saada tiettyjä tuikitavallisia kulutusosia mallin ikääntyessä, tai osat ovat voineet maksaa tolkuttoman paljon jo muutamien vuosien ikäisiin autoihin. Aika näyttää, miten kiinalaismerkit tulevat asiansa tällä saralla hoitamaan.Yhtenä epävarmuutta kiinalaisiin autoihin lisäävänä tekijänä on ymmärrettävästi myös kuluttajien huoli autojen luotettavuudesta. Kiinalaisten valmistamille tuotteille on kuitenkin naureskeltu maassamme vuosikymmenien ajan. Iso osa tietää jo, että tuotteen laatu riippuu paljon enemmän sen valmistukseen käytetystä rahamäärästä kuin valmistusmaasta. Silti ihmisillä on ymmärrettävästi epäilyksensä tulokkaita kohtaan. Etenkin Suomessa autojen luotettavuudella on poikkeuksellinen merkitys, onhan maamme autokanta merkittävän vanhaa, ja monelle auto on käyttösijoitus jopa kymmenen vuoden ajalle.Seuraavat vuodet ovatkin kiinalaisten näytön paikka, on mielenkiintoista seurata mitkä merkeistä vakuuttavat laadullaan ja mitkä saavat aikaisen paalituomionOvatko ne tarpeeksi halpoja?On selvää, että kiinalaisten kilpailuvaltti on – tai ainakin pitäisi olla – autojen hinta. Kiinan matalien valmistuskulujen lisäksi Kiinan valtio tukee sähköautojen valmistamista maassa paikoittain isollakin kädellä. Jopa niin isolla, että EU-komissio on nähnyt asian vaikuttavan olennaisesti kilpailuasetelmaan, joka johti ylimääräiseen rangaistustulliin kiinalaisille sähköautoille.MG 4:n hinta alkaa Suomessa 33 900 eurosta. Onko se paljon vai vähän?Se miten rangaistustullit vaikuttavat loppujen lopuksi jälleenmyyntihintoihin jää vielä nähtäväksi. Huomioitavaa on myös se, että rangaistustullit koskevat vain täyssähköautoja. Suomessa on kuitenkin myynnissä myös täys- ja lataushybridejä kiinalaisilta valmistajilta, joiden kohdalla lisätullit ei paljoa soittele.Tähän saakka kiinalaiset autot eivät kuitenkaan ole yksittäisiä tarjouseriä lukuun ottamatta olleet mitenkään huimaavan houkuttelevia edes hinnaltaan. Usein hintaeroa eurooppalaiseen vastineeseen on tullut korkeintaan muutamia tuhansia euroja. Esimerkiksi pieniakkuisen MG4:n hinta alkaa nykyään 33 900 eurosta. Saman kokoisella akulla varustetun Volkswagen ID.3:n lähtöhinta on ainoastaan 2 000 euroa enemmän. Hintaero ei siis ole vielä tarpeeksi suuri lumoamaan suomalaisia jonottamaan autokaupoille.Poikkeuksiakin hintataistossa kuitenkin on. Esimerkiksi vastikään Suomeen tullut DFSK E5 on 7-paikkainen lataushybridi, jonka hinta alkaa karvan alle 40 000 eurosta. Vastaavasti niin ikään 7-paikkaisena lataushybridinä saatavan Peugeot 5008:n hinta alkaa lähes 10 000 euroa korkeammalta.DFSK on vasta Suomeen rantautunut kiinalaisbrändi.Toisaalta taas, jos 7-paikkaisuudesta voi tinkiä, niin 40 000 euron kantturassa alkaa olemaan lataushybriditarjontaa jo melkoisen monella tutullakin merkillä. DFSK:lle on kuitenkin tuossa, ainakin hetkellisesti, tarjolla oiva markkinarako.Seuraavina vuosina tullaan todennäköisesti näkevän kiinalaismerkkien tulevan ja menevän. Joka tapauksessa elämme itämaisten autojen suhteen mielenkiintoista aikaa, etenkin kun tuotteet ovat usein hämmästyttävän kohtalaisia, jotkut jopa hyviä. On kuitenkin vaikea nähdä, että Suomen kokoiselle markkina-alueelle mahtuisi kymmenittäin eri autonvalmistajia, kun uusien autojen myyntiluvut eivät ole koskaan olleet maassamme päätähuimaavia. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 10.1.2025 Ajatuksia autoista Myydäänkö tässä autoa vai mielikuvia? – Ajatuksia autoista 22.12.2024 Yleinen Kysy rohkeasti apua vaan! – Ajatuksia autoista 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 28.11.2024 Sähköautot Uusi auto alle 20000 eurolla? Vielä se on mahdollista – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista Kommentit (3) Maailman isoon kuvaan jos hiukankin viitsii ja kiinnostaa perehtyä, nih kyllä Kinuski autot saisikin jäädä kauppiaan varastoon! Pala palalta korotetaan maapallo saada hyppysiin…. Kiinnostaisi kyllä tietää millaista on varaosien saatavuus näihin kiinalaisiin vaikkapa 30 vuoden päästä, jos on enää jäljellä koko autoa johon asentaa niitä osia. Vai tilataanko varaosat jatkossa AliExpressistä tai Temusta? Voi myös miettiä, kannattaako laittaa rahojaan diktatuurimaan teollisuutta tukemaan. Vai tukea Euroopan autoteollisuutta ja sitä kautta Suomenkin alihankintateollisuutta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa