30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 74 000 euroa maksaneesta Tesla Model X -mallista hajosi jousitus. Myyjä ja ostaja kiistelivät korvauksesta kuluttajariitalautakunnassa. Vuonna 2016 käyttöönotetulla Tesla Model X -autolla oli ajettu 111 000 kilometriä, joten kuluttaja päätti ostaa sen. Kaupat autosta solmittiin maaliskuussa 2022. Kauppasumma autolla oli 74 000 euroa.Ostaja ajoi autolla lähes päivälleen puoli vuotta, kun hän huomasi, että auton jousitus petti. Autossa oli ilmajousitus ja vasen etuiskunvaimennin vuosi ilmaa. Ostaja myös havaitsi, että auton ilmajousituksen säätökään ei toiminut siten kun sen pitäisi. Auton ostanut mieshenkilö reklamoi autoliikkeelle jousituksen viasta välittömästi.Lisäksi hän kyseli kaupan mukana luvattujen renkaiden perään. Ostajan mukaan myyjä kun oli luvannut kustantaa autoon myös uudet kesärenkaat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmen tonnin vaatimusOstaja esitti auton myyjälle kaikkiaan lähes 3 000 euron korvausvaatimuksen. Korvausvaatimus piti sisällään uudet etuiskuvaimentimet, joiden kustannus oli 1 895 euroa sekä auton alustan tasonsäädön kalibrointi, jonka kustannus oli 99,20 euroa. Lisäksi vaatimus sisälsi 900 euroa auton uusista kesärenkaista.Myyjä kielsi kuluttajan vaatimuksen. Myyjän mukaan auto oli juuri katsastettu ja iskunvaimentimet olivat täten viranomaisen toimesta todettu toimiviksi. Myyjä oli myös sitä mieltä, että iskunvaimennuksen rikkoutuminen johtuisi todennäköisesti ostajan käyttövirheestä. Myyjä oli sitä mieltä, että ainakaan autoon vaihdettu toinen etuiskunvaimennin ei voinut olla myyjän vastuulla, sillä se oli kunnossa. Myyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen myös sillä perusteella, että auton korjauskustannuksista ei ollut esitetty minkäänlaista selvitystä.Vaikka myyjä kiisti kuluttajan vaatimukset, renkaissa se oli valmis tulemaan vastaan. Renkaiden ostosta myyjä oli valmis maksamaan ostajalle 50 prosenttia.Kun osapuolten välillä oli selvä ristiriita, auton ostanut mies päätti viedä kiistaan kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Autossa oli virheKuluttajariitalautakunta lähti ratkaisemaan asiaa kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan, koska käytetyssä tavarassa ei yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava.Kuluttajan aiheelliset odotukset tulivat siis kysymykseen tälläkin kertaa – vastaako auton kunto sellaista kuin sen iän ja sillä ajettujen kilometrien perusteella voisi olettaa. Myyjä ei tietenkään vastaa auton normaalista kulumisesta, arvioinnissa onkin otettava huomioon, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Kuluttajariitalautakunta myös muistuttaa päätöksissään, että kuluttajan on otettava huomioon myös se, että käytetyssä autossa voi hyvinkin pian tulla kysymykseen kaupanteon jälkeen erinäisiä korjauksia. Korjauskustannusten kulut eivät saa kuitenkaan muodostua kohtuullisen korkeiksi kaupan kohde huomioon ottaen.Lautakunta katsoi Teslan tapauksessa, että auto on vikaantunut esitetyllä tavalla, sekä myös auton ikään sekä ajokilometreihin nähden myös epätavallisen nopeasti. Myöskään kuluttajan laiminlyönti tai muu, kuten tapaturmainen rikkoutuminen ei tullut asiassa esitetyksi.Lautakunta siis totesi, että Tesla oli iskunvaimentimien osalta virheellinen niin kuin kuluttajansuojalaissa tarkoitetaan. Niiden osalta kuluttajan oli siis määrä saada korvausta auton myyjältä. Iskunvaimentimien kalibroinnin osalta kuluttajariitalautakunta sen sijaan asettui auton myyjän kannalle, sillä siinä oli kysymys tavanomaisesta huoltotoimenpiteestä auton ikä ja kilometrit huomioon ottaen.Viestinvaihto paljasti totuuden renkaistaRenkaiden osalta kuluttajariitalautakunta piti selvänä, että myyjän tulee korvata auton ostajalle auton kesärenkaat. Näyttö oli päivänselvä, sillä kuluttajariitalautakunnalla oli nähtävissä myyjän ja ostajan välinen viestinvaihto asiassa.Kuluttajariitalautakunta siis suositti, että myyjä korvaa ostajalle iskuvaimentimista sekä renkaista hinnanalennuksena ja korvauksena kuluista yhteensä 1 500 euroa. Kuluttaja sai siis noin 3 000 euron vaatimuksestaan puolet hyvitystä. Ratkaisuaan kuluttajariitalautakunta perusteli sillä, että hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen ohella kauppahintaan sekä ostajan aiheellisiin odotuksiin. Lautakunnan ratkaisukäytännön mukaan hyvitystä määritettäessä otetaan huomioon, onko ostaja saanut itselleen hyötyä siitä, että kaupan kohde on korjauksen jälkeen tullut ikäänsä ja ajomääräänsä parempaan kuntoon.Myyjäliikkeen tulee osallistua kaupan kohteen vaatimiin merkittäviin korjauskustannuksiin siinä määrin, että kuluttajan maksettavaksi jäävät kulut eivät enää ole yllättävän suuret. Kuluttaja ei saa hyvitystä normaalin kulumisen aiheuttamasta huolto- ja korjaustarpeesta.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa