27.1.2020

Käytetyt erikoisuudet – Cadillac Escalade

Tori.fi - Cadillac Escalade

Jos Cadillac Escalade mahtuu Yhdysvalloissa kaupunkien kaduille, niin Suomen talvessa on varmasti tilaa useammallekin. Tehoa piisaa yli 400 hevosvoimaa lähes 6,2-litraisesta V8-moottorista.

Cadillac Escalade on ehkä mielletty räppimaasturiksi, mutta ne ajat ovat jo kaukana takana. Tänä päivänä asusteet tuntuvat olevan jopa autoja tärkeämpi statussymboli. Jos autoja ylipäätään huomioidaan, hip-hop ihailee nykyään ennemmin Bugattin ja Lamborghinin kaltaisia superautoja. Siinä mielessä juttusarjassamme esiintynyt Lamborghini Aventador SV Roadster saattaisi istua paremmin nykymuottiin.

Tori.fi - Cadillac Escalade takaa
Cadillac Escalade sijoittuu SUV-markkinoiden suurimpaan ja kalleimpaan päähän sekä samalla myös valmistajansa malliston huipulle.

Itse asiassa Cadillac Escalade on automaailmassa jokseenkin tuore tuttavuus, vaikka se saattaa tuntua vanhemmalta. Se esiteltiin vuonna 1999 kilpailemaan luksusluokan SUV-markkinoille, jotka oli oikeastaan vasta noihin aikoihin luotu. Yhdysvaltojen tuotteista sen kilpailijoihin lukeutui lähinnä Lincoln Navigator ja ulkomaisista erityisesti Mercedes-Benz ML ja BMW X5 koettelivat kotimarkkinoilla.

Ensimmäisen sukupolven Cadillac Escalade kesti vain noin vuoden, joten johtopäätöksiä voi vetää varsin suoraan. Toisen sukupolven GMT800 riensi apuun vuonna 2002 ja auttoi nostamaan auton sen kaipaamalle jalustalle. Vakiovarusteena oli muun muassa aktiivijousitus ja jos reilu viisi metriä ei riittänyt, niin autoa sai myös pidempänä versiona. GMT800 säilyi tuotannossa vuoteen 2006 asti.

Tori.fi - Cadillac Escalade sivu
Escaladen kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2006 ja kallista maasturia rekisteröitiin uutena maahamme varsin rajallinen määrä.

Tällä kertaa olemme kiinnostuneita sen korvanneesta kolmannesta sukupolvesta (GMT900), jota valmistettiin välillä 2006-2014. Suurella moottorilla varustettu valtava maasturi oli verottajan vainolistalla, joten näitä rekisteröitiin uutena Suomeen vain muutamia kappaleita. Tällä hetkellä Escaladen neljättä sukupolvea ollaan korvaamassa viidennellä eikä loppua ole näkyvissä, mutta kyseessä on edelleen ennen kaikkea Yhdysvaltojen markkinoille tähdätty suuri auto.

Tori.fi - Cadillac Escalade ohjaamo
Käytetty erikoisuus on tällä kertaa 248 000 kilometriä ajettu vuoden 2007 Cadillac Escalade Tampereelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Cadillac Escalade

Vuonna 2007 käyttöönotettu kolmannen sukupolven Cadillac Escalade edustaa tällä viikolla juttusarjassamme. Kirjoitushetkellä myynti-ilmoitukseen on merkitty edelliseksi katsastukseksi huhtikuu 2019 ja edellinen huolto on suoritettu kuukautta aiemmin. Tampereella myynnissä olevan auton mittariin on kertynyt kunnioitettavat 248 000 kilometriä, joka tarkoittanee varsin runsasta määrää moottorin läpi virrannutta polttoainetta.

Tori.fi - Cadillac Escalade keula
Auton keulalta löytyy hurja 6,2-litrainen V8-moottori, joka tuottaa yli 400 hevosvoimaa jämerän kallion liikutteluun.

Tämä Cadillac Escalade nimittäin etenee lähes 6,2-litraisen V8-moottorin voimin nelivetojärjestelmän avustamana. Huipputehoa lupaillaan yli 400 hevosvoimaa ja suuren Vortec-moottorin tarjoama vääntö vasta vaikuttaakin. Näiden avulla 2,6 tonnia painavan maasturin luvataan saavuttavan 100 kilometrin tuntinopeus 7 sekunnissa ja tämä 6-vaihteisesta momentinmuuntimella toteutetusta automaattivaihteistosta huolimatta.

Autohan voi tunnetusti olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta. Käytetty erikoisuus noudattaa tätä teemaa aina hulppeita vanteita ja sisätiloja myöden. Sisätilojen varustelu kattaakin vaativammatkin perustarpeet.

Nahkaverhoillut etuistuimet ovat jäähdytettävää mallia ja monitoimiratista löytyy lämmitys. Luonnollisesti nahkaa tarjoillaan myös muille riveille, joista kaksi ensimmäistä on lämmitettävissä. Ajonvakautusjärjestelmä, lasikattoluukku, pysäköintitutka, vakionopeudensäädin ja xenon-ajovalot edustavat vain pientä osaa varustelusta – esimerkiksi jarrupolkimen etäisyyttä voi säätää sähköisesti.

Auton arvosta on jo suurin hävitty, mutta silti jäännösarvoa on uuden perheauton verran. Toisaalta tilaakin on moninkertaisesti, joten puntaroitavaa riittää. Ensiksi kannattanee mitata oman parkkipaikan koko.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat