Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla

Kuva Nettiauto, Suzuki, Mazda

Söpöstä pikkumaasturista on saatu Japanissa vieläkin söpömpi, kun se on puristettu kei-kääpiöautoluokan sääntöjen mukaiseksi.

Rakastetun Suzuki Jimny -pikkumaasturin päivät ovat todennäköisesti EU-alueella lopullisesti luetut uusien tiukkojen päästötavoitteiden vuoksi ainakin polttomoottorisena, mutta onneksi aina voi turvautua käytettyjen autojen markkinoihin.

Tällä kertaa käytettyjen Jimnyjen valikoimasta löytyi poikkeuksellinen yksilö, joka edustaa automallin alkuperäistä tarkoitusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äkäinen kääpiömoottori

Suzuki Jimny on aina viimeisintä polveaan myöten herättänyt eri ominaisuuksillaan ihastusta ympäri maailman, ja muun muassa Toyota-suuruus Akio "Morizo" Toyoda omistaa sellaisen, pitäen sitä yhtenä suosikkiautoistaan.

Päällimmäinen syy siihen, miksi Jimny on pidetty niin pienikokoisena on se, että sitä voi myydä kotimarkkinoillaan Japanissa kei-kääpiöautoluokassa. Kei-autot ovat Japanissa valtavan suosittuja, sillä tiheään asutussa maassa on haluttu rajoittaa autojen kokoa, ja siksi kääpiöautot nauttivat siellä suurista verohelpotuksista.

Jimnystä on tehty kei-versio sekä pienentämällä puskureita että poistamalla leveät lokasuojat, ja lisäksi asentamalla autoon pienemmät pyörät. Suurin muutos löytyy kuitenkin moottoritilasta, jossa normaali 1,3-litrainen rivinelonen on vaihdettu 660 kuution sääntöjen mukaisesti 658-kuutioiseen rivikolmoseen. Moottori ja erityisesti sen sylinterit ovat piskuiset, mutta silti turboahdettuna siitä on saatu käytännössä nelisylinteristä vastaavat voimavarat irti. Tehoa moottorista irtoaa 64 hevosvoimaa ja vääntömomenttia puolestaan 108 newtonmetriä. Ne riittävät hyvin noin 930-kiloiseen pikkumaasturiin.

Yksi moottorin erikoisuuksista on sen kova, 7 500 rpm maksimikierrosluku. Olisi hauska kuulla, miltä tämä äkäinen kääpiömoottori kuulostaa tositoimissa.

Mazda AZ-Offroad

Tämän saman kei-luokan Jimnyn versioi Japanissa vuonna 1998 osana Autozam-alabrändiään myös Mazda, joka nimesi sen Mazda AZ-Offroadiksi.

Suzuki Jimny vm. 2001

Nettiauton valikoimista löytyy useita Suzuki Jimnyjä, mutta tämä Vantaalla myynnissä oleva yksilö on eri tavoilla niistä kaikista poikkeava, eikä vain kei-asunsa, kääpiömoottorinsa ja takavetoisuutensa puolesta.

Tämä vuosimallin 2001 Jimny-yksilö on viettänyt olemassaolonsa ensimmäiset 23 vuotta Japanin teillä, joilla sen mittariin on karttunut kohtuullisen maltilliset 116 500 kilometriä. Auton on tuonut hiljattain Suomeen JDM-autoihin erikoistunut JDM Outlet, johon Moottorikin on tutustunut.

Kei-Jimnyssä on japanilaisittain oikealla puolella ratti, ja vasemmalta puolen konepellin pielestä löytyy paikalliseen tapaan lisäpeili.

Viisivaihteisen manuaalivaihteiston ansiosta takavetoista autoa voi revittää alkavassa talvessa koko kierrosalueen laajuudelta.

Lähteet: Nettiauto, Suzuki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat