15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoinen ”siipi-Cossu” yli 500 hevosvoiman teholla. Tästäkö hauska kesäauto? Cosworth-Sierrat alkavat olla katoavaa kansanperinnettä, sillä onhan niiden valmistuksen päättymisestäkin kulunut jo 32 vuotta. Ensimmäiset, takavetoiset siipimallit valmistettiin vuonna 1986, kaksi vuotta myöhemmin korimalli vaihtui viistoperäisestä nelioviseksi sedaniksi, ja 1990-luvulle siirryttäessä takaveto korvattiin joka kulmasta raapivalla tekniikalla. Ensimmäisen parin vuosimallin versiot ovat ulkonäön perusteella kaikkein vaikuttavimmat, eikä vähiten ison takasiiven ansiosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy204 hevosvoimaa vain minimitavoite moottorin suunnittelussaKun Cosworth-Sierraa suunniteltiin, asetettiin Cosworthilla minimitehotavoitteeksi 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Koska auto suunniteltiin kilpailukäyttöön sekä ratasarjoihin että sillä ajettiin myös rallia, niin viritysvaraa moottoriin jätettiin reilusti. Nykyisin onkin jo ihme, jos löytää myynnissä vakion, 204-hevosvoimaisena säilytetyn yksilön. Kun tehoja hilataan ylös, niin silloin moottorin sisuskalujakin on vaihdettava kestävämpiin. Se ei tosin Fordin moottorin kohdalla ole ongelma, sillä virityspalikkaa on saatavilla hyvin. Kun tehotavoite muuttuu riittävän kunnianhimoiseksi, silloin voidaan moottori säätää toimimaan E85-etanolilla, koska "viinalla" saadaan mm. palolämpötiloja moottorin sisällä alemmaksi. Jos myynti-ilmoituksessa mainitaan polttoaineeksi E85/Flexifuel, voidaan siitä jo päätellä että moottorille on tehty muitakin muutoksia kuin E85-muutossarja, ja yleensä ne muutokset ovat selvästi tehoa lisääviä.Yli 500 hevosvoimaaMyynnissä olevan ”siipi-Cossun” tekniikka on päivitetty kestämään selvästi vakiota korkeampia teholukemia. Parhaimmillaan siitä on dynossa mitattu 672 hevosvoiman lukema, mutta nykyisellä, hieman pienempään vaihdetulla Holset HX35-ahtimella teholukemaksi ilmoitetaan nyt ”vaatimattomat” 400 kilowattia eli 536 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 600 newtonmetriä. Jotta moottorista saadaan tällainen teholukema ja jotta se kestäisi kiusaamisen, on voimanlähde saanut sisuksiinsa mm. Wössnerin männät, BD15-nokka-akselit, Burton-kiertokanget ja Hestec32-moottoriohjauksen sekä vahvemmat kansipultit. Ahdin vaihdettavissa suurempaan, jos teho ei riitäMoottorin lisäksi tämän replica-Cosworthin muutakin tekniikkaa ja koria on päivitetty suorituskyvyn edellyttämällä tavalla. Vaihteisto on BMW M3:sta peräisin oleva ZF:n valmistama, kytkin hydraulitoiminen Sachs sintterillä, Cosworthin lukkoperää on kirrattu ja sisustuksena on musta Recaron Cosworth-nahkasisusta. Helmenvalkea kori on vahvikehitsattu ja korissa on jämäkämmät puslat. Myyjän mukaan auton papereissa ei ole mainintaa ahtimen merkistä tai koosta sen paremmin kuin välijäähdyttimestäkään, joten ne voi periaatteessa vaihtaa halutessaan ”sopivampiin”. Auto on katsastettu tämän vuoden tammikuussa. Hintapyyntö 18 000 euroa, ja myyjä ilmoittaa ettei siinä ole neuvotteluvaraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.8.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jo ensi vuoden jälkeen museorekisteröitävissä oleva Attenborough’n aarre, Ford Scorpio 2,9 V6 5.2.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford StreetKa – Jos erikoinen muotoilu ei ahdista 27.11.2023 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: A-Ford 2D Roadster – 66 000 eurolla nostalgiaa? 11.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Someron palolaitoksen entinen Ford F250 20.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Orion jalosti Escortin sedaniksi 2.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Escort RS Cosworth – ”450 hevosvoiman sleeper” 14.11.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: museokuntoinen Ford Fiesta jää vaikka mallin taru päättyy 17.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: auralla varustettu Ford Ranger 3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä