Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 

Kuva Tori Autot

Takavetoinen ”siipi-Cossu” yli 500 hevosvoiman teholla. Tästäkö hauska kesäauto?

Cosworth-Sierrat alkavat olla katoavaa kansanperinnettä, sillä onhan niiden valmistuksen päättymisestäkin kulunut jo 32 vuotta. Ensimmäiset, takavetoiset siipimallit valmistettiin vuonna 1986, kaksi vuotta myöhemmin korimalli vaihtui viistoperäisestä nelioviseksi sedaniksi, ja 1990-luvulle siirryttäessä takaveto korvattiin joka kulmasta raapivalla tekniikalla. Ensimmäisen parin vuosimallin versiot ovat ulkonäön perusteella kaikkein vaikuttavimmat, eikä vähiten ison takasiiven ansiosta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

204 hevosvoimaa vain minimitavoite moottorin suunnittelussa

Kun Cosworth-Sierraa suunniteltiin, asetettiin Cosworthilla minimitehotavoitteeksi 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Koska auto suunniteltiin kilpailukäyttöön sekä ratasarjoihin että sillä ajettiin myös rallia, niin viritysvaraa moottoriin jätettiin reilusti. Nykyisin onkin jo ihme, jos löytää myynnissä vakion, 204-hevosvoimaisena säilytetyn yksilön. Kun tehoja hilataan ylös, niin silloin moottorin sisuskalujakin on vaihdettava kestävämpiin. Se ei tosin Fordin moottorin kohdalla ole ongelma, sillä virityspalikkaa on saatavilla hyvin. Kun tehotavoite muuttuu riittävän kunnianhimoiseksi, silloin voidaan moottori säätää toimimaan E85-etanolilla, koska "viinalla" saadaan mm. palolämpötiloja moottorin sisällä alemmaksi. Jos myynti-ilmoituksessa mainitaan polttoaineeksi E85/Flexifuel, voidaan siitä jo päätellä että moottorille on tehty muitakin muutoksia kuin E85-muutossarja, ja yleensä ne muutokset ovat selvästi tehoa lisääviä.

Yli 500 hevosvoimaa

Myynnissä olevan ”siipi-Cossun” tekniikka on päivitetty kestämään selvästi vakiota korkeampia teholukemia. Parhaimmillaan siitä on dynossa mitattu 672 hevosvoiman lukema, mutta nykyisellä, hieman pienempään vaihdetulla Holset HX35-ahtimella teholukemaksi ilmoitetaan nyt ”vaatimattomat” 400 kilowattia eli  536 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 600 newtonmetriä.

Jotta moottorista saadaan tällainen teholukema ja jotta se kestäisi kiusaamisen, on voimanlähde saanut sisuksiinsa mm. Wössnerin männät, BD15-nokka-akselit, Burton-kiertokanget ja Hestec32-moottoriohjauksen sekä vahvemmat kansipultit. 

Ahdin vaihdettavissa suurempaan, jos teho ei riitä

Moottorin lisäksi tämän replica-Cosworthin muutakin tekniikkaa ja koria on päivitetty suorituskyvyn edellyttämällä tavalla. Vaihteisto on BMW M3:sta peräisin oleva ZF:n valmistama, kytkin hydraulitoiminen Sachs sintterillä, Cosworthin lukkoperää on kirrattu ja sisustuksena on musta Recaron Cosworth-nahkasisusta. 

Helmenvalkea kori on vahvikehitsattu ja korissa on jämäkämmät puslat. Myyjän mukaan auton papereissa ei ole mainintaa ahtimen merkistä tai koosta sen paremmin kuin välijäähdyttimestäkään, joten ne voi periaatteessa vaihtaa halutessaan ”sopivampiin”. Auto on katsastettu tämän vuoden tammikuussa. Hintapyyntö 18 000 euroa, ja myyjä ilmoittaa ettei siinä ole neuvotteluvaraa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat