Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon – vain kesäisin ajettu

Kuva Tori Autot

”Säilytetty aina lämpimässä tallissa ja ajettu vain kesäisin”. Sikäli ironista, kun kyseessä on talviominaisuuksistaan tunnettu merkki Volvo.

Yksi Volvon ensimmäisistä menestysmalleista oli Amazon. Vuosina 1956-1970 Amazonia valmistettiin yhteensä yli 667 000 kappaletta. Suosituin malli oli kaksiovinen, hieman siitä jäi suosiossa neliovinen versio ja vain noin 10 prosenttia myydyistä autoista oli farmarimalleja. 

Volvon turvallisuusajattelu nosti vahvasti päätään jo Amazonin aikana. Siitä tuli vuonna 1959 ensimmäinen tuotantoautomalli, jossa oli etuturvavyöt vakiona. Myöhemmin se sai kunnian olla ensimmäinen automalli, jossa on vakiona kolmipistevyöt. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Briteistä Amazonille ilmaista lisäjulkisuutta

Vuonna 1962 esitelty farmarimalli sai ylimääräistä positiivista julkisuutta, kun Iso-Britannian poliisivoimat päätyi hankkimaan niitä käyttöönsä kokeiltuaan ennen Amazonin ostopäätöstä myös Citroen DS19 Safaria ja Humber Super Snipe farmaria. Amazonista tuli saarivaltion poliisivoimien ensimmäinen ei-brittiläinen auto, mikä aiheutti paljon keskustelua ja jopa kansallinen kiista. Kaikki tämä polemiikki taisi markkinoinnillisesti toimia pelkästään Volvon hyväksi. Harmi ettei silloin ollut somea, silloin rummutus olisi ollut vielä paljon näkyvämpää.

Erikoinen takaluukkuratkaisu

Mainitussa farmarimallissa oli yksi nykymittapuun mukaan erikoinen rakenteellinen ratkaisu. Sen takaluukku oli kaksiosainen; alaosa taittui alas tasaisen kuormapinnan saamiseksi, ja yläosa oli saranoitu luukun yläosasta. Takarekisterikilpi oli kiinnitetty alempaan osaa, mutta se oli mahdollista kääntää näkyville silloinkin, jos autoa haluttiin käyttää takaluukku alas laskettuna. 

Moottori- ja vaihteistovaihtoehdot

Moottorina käytettiin vuosien varrella kolmea eri perusmoottoria; B16, B18 ja B20, eli pyöreästi 1600-, 1800- ja 2000-kuutioiset versiot. Ensimmäisten vuosimallien yhden kaasuttimen perusmallin teho oli 66 hevosvoimaa, kun taas kahdella kaasuttimella päästiin 85 hevosvoiman lukemaan. Vaihteistoja oli tarjolla kolmi- ja nelivaihteiset manuaalit sekä kolmipykäläinen automaatti.

Kahdella erillisellä etuistuimella auto oli puhtaasti viisiovinen. Seisontajarrukahva oli erillisistuimista huolimatta sijoitettu kuljettajan penkin vasemmalle puolelle. Kaksipuolaisen ohjauspyörän läpi katseltiin palkkimaista nopeusmittaria, jossa pikkupoikien kurkkima tärkein lukema oli 180 kilometrin tuntilukema, tiedättehän: ”paljonko siinä on mittarissa?”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän ajettu, sekin kesäisin

Nyt myynnissä on kirkkaanpunainen, entisöity ja museokatsastettu kaksiovinen Amazon. Vuoden 1966 kaksiovisessa yksilössä on 1,8-litrainen moottori ja matkamittarilukemaksi ilmoitetaan 27 500 kilometriä. Ilmoituksen mukaan autoa on aina säilytetty lämpimässä tallissa eikä sillä ole ajettu talvisin. Sitä ei tarkkaan ottaen kerrota, tarkoitetaanko tällä entisöinnin jälkeistä ajanjaksoa vai uudesta lähtien. Museokatsastuksen velvoittamana autossa on alkuperäiset vanteet pölykapseleineen ja niinikään alkuperäiset roiskeläpät Volvon sen ajan V-logoilla. Punavalkoinen sisustus on niin porno, että se näyttää selvästi alkuperäistä tyylikkäämmältä. Tosiostaja asiaa tuskin harmittelee, jos tämä on kelvannut museokatsastajallekin. Hintako, eihän se halpa ole, mutta ei kovin helpolla tule samanlaista vastaan: 20 490 euroa. Olisiko hinnoiteltu taktisesti niin, että voidaan tinkijälle pyöristää tasarahaan?

Luetuimmat