16.9.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Polaris General 1000cc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris General 1000cc on 15-vuotiaan ajettavissa oleva T1b-luokan traktori. ”Saa ajaa siis 60 km/h, mutta kulkee reilusti yli 100 km/h.“ Mopoautoista ja kevytautoista on viime aikoina kohkattu oikein kunnolla. Vatvominen on johtanut mopoautojen myynnin voimakkaaseen laskuun ihmisten odottaessa tulevia kevytautoja. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja katsastaa siksi tällä kertaa nykyisen tarjonnan mielenkiintoista päätyä ja sitä edustaa Polaris General 1000cc.Mikäli aihealue ja keskustelu ei ole tuttu, niin kannattaa tutustua aiheeseen Moottorin verkkosivuilla. Elokuussa 2019 Moottori uutisoi jupakan taustoja ja pian saatiin Liikenne- ja viestintäministerin lausunto aiheeseen. Myös Autoliiton näkemys on selvitetty ja Moottorin Ajatuksia autoista -juttusarjassa on pohdittu aihetta.Kevytautoksi muutettu Hyundai i10 pääsi Moottorin koeajoon.Itse asiassa jopa tuollainen kevytauto on ollut Moottorin koeajossa. Kevytautoksi muutettu Hyundai i10 keräsi kehuja, mutta siitä löytyi myös moitittavaa. Se jää kuitenkin vielä odottamaan lakipäätöstä rekisteröintiä varten.Tällä kertaa löysimme T1b-luokan traktorin nykyisen lainsäädännön puitteissa. Vaikka kyseessä on lainsäädännöllisesti traktori, sen ajamiseen kannattaa ehkä kerrata mönkijän käskyttämisen perusteet. Kaikki asiat eivät tietenkään päde, mutta joitakin vinkkejä voi tarttua matkaan.Polaris General 1000cc saa edustaa viikon valintaa Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Polaris General 1000ccViikon käytetty erikoisuus on Polaris General 1000cc -traktori. Tarkemmin kyseessä on T1b-luokan traktori, joten sitä voisi luonnehtia traktorimönkijäksi. Ajoneuvoluokka tarkoittaa sitä, että sen rattiin voi päästä jo 15-vuotiaana.Myynti-ilmoitus kertoo: ”Saa ajaa siis 60 km/h, mutta kulkee reilusti yli 100 km/h. Tehtaalta tullut tällaisena, ei ole viritetty tai rajoittimia poistettu”. Kevyeen kippoon suhteutettuna tehokas 100 hevosvoimainen kaksisylinterinen nelitahtimoottori pitää huolta myös kiihtyvyyslukemista. Se on sijoitettu taka-akselin läheisyyteen.Mittaristoon on jo kertynyt hieman kilometrejä, mutta kuntoa lupaillaan silti uudenveroiseksi. Moottorilla onkin ajettu vain noin 5000 kilometriä, sillä se on vaihdettu takuuna uuteen.Moottori on kuitenkin kertaalleen vaihdettu täysin uuteen. Se on suoritettu takuutyönä jälleenmyyjällä, joten jonkinlaista ongelmaa lienee ollut edellisessä. Uudella moottorilla on ajettu noin 5000 kilometriä.Neliveto on varustettu tasauspyörästön lukoin ja liikkumista auttaa entisestään noin 30 senttimetrin maavara. Lisäksi kahluusyvyyttä riittää aina metriin asti, joka tosin aiheuttaa pienoisen vedenpaisumuksen ohjaamoon. Polaris General 1000cc on kuitenkin tarkoitettu tämänkaltaiseen käyttöön, joten vedelle löytyy avattavat poistoaukot.Auton molemmat istuimet on varustettu turvavöin.Tämän Polariksen laitteen lupaillaan olevan uutta vastaavassa kunnossa, vaikka kilometrejä on jo jokunen kertynytkin. Toisaalta kuvien perusteella General vaikuttaa siistikuntoiselta sekä ulkoa että sisältä. Sama värimaailma toistuu molemmissa, eli mustaa ja tummanharmaata elävöitetään oranssein tehostein.Kyytiin mahtuu kuljettajan lisäksi yksi matkaaja ja molemmille on turvavyöt. Ohjaamoa on äänieristetty tavallista paremmin bluetoothilla varustetun radion kuuntelua helpottamaan, eli auton mukana toimitetaan lasisilla sivuikkunoilla varustetut tukevammat ovet. Myös alkuperäiset kevyemmät kuuluvat kauppaan.Kippaavan lavan lisäksi autosta löytyy melkoinen määrä muita varusteita. Katse kiinnittyy tietenkin ensimmäisenä vanteisiin.Ulkopuolella varusteluun kuluu muun muassa led-lisävalot, kromivanteet sekä kevytmetallivanteille asennetut nastalliset talvirenkaat. Autoon asennetulla vinssillä voi nostaa vaikka koko auton ilmaan jos toisen pään kiinnityspiste sen vain kestää. Lisäksi takaa löytyvä lava on kippaavaa mallia.Polaris General 1000cc on kiistatta kallis lelu, mikäli sen sellaiseksi mieltää. Pyyntihinta on kirjoitushetkellä 21 000 euroa ja sitä on jo laskettu alkuperäisestä usealla tuhannella. On kuitenkin huomattava, että kyseessä on nelivetoinen ja 100 hevosvoimainen eräänlainen aikansa lippulaivamalli T1b-luokan traktorimönkijöiden luokassa.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa