23.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ei jää jumiin, vaikka etupyörät sutivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Cross -hybridin sähköinen neliveto on lajissaan erikoinen, muttei jätä käyttäjäänsä pulaan. Edellisessä väliraportissa, missä keskityimme Toyota Corolla Cross -käyttötestiauton lämmityslaitteen toimintaan, lupasimme palata auton talviajettavuuden saloihin. Niistä, ja erityisesti nelivetomallin ominaisuuksista, onkin kertynyt lumisena talvena runsaasti kokemuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtupainotteinen nelivetoinenLeimaa-antava piirre Corolla Crossin AWD-i -nelivedolle on, että se on toteutettu sähköisesti – eli etu- ja takapyörien väliltä ei löydy perinteistä nivelakselia. Etupyörille voimaa tuottavat 112 kilowatin (152 hv) bensiinimoottori sekä 83 kW:n (113 hv) sähkömoottori, ja kun tarpeen vaatiessa apuun astuvasta takavedosta huolehtii 30-kilowattinen (41 hv) sähkömoottori, on selvää, että kokonaisuus on varsin etupainotteinen.Niinpä käyttötestiautolla tehdyt ensimmäiset liukkaan kelin kiihdytykset tuottivat hieman ristiriitaisia tuntemuksia. Itse asiassa alkuun tuntui siltä, että neliveto loisti tyystin poissaolollaan – voimakkaassa kiihdytyksessä etupyörät jauhavat tyhjää ja luistonesto pätkii moottorin tehoa miltei kaksivetoisen auton tapaan.Niinpä kiihtyvyys ei liukkaalla ole välttämättä juuri sen kummempaa kuin etuvetoisellakaan autolla, mikä pitää ottaa huomioon esimerkiksi, jos pyrkii kärkikolmion takaa tiukempaan autojonon rakoon – perinteisen nelivetoauton voimakas potku kun puuttuu.Sittenkin varma etenijäVasta pahemmissa paikoissa huomaa, että kyllä sieltä takaa sentään apuakin löytyy. Esimerkiksi lähdettäessä paikaltaan erittäin jyrkkään pöperölumiseen ylämäkeen Toyotamme ryömii uskollisesti liikkeelle, mitä etuvetoinen auto ei vastaavassa tilanteessa tekisi.Parhaan tuloksen saa painamalla kaasupoljinta maltillisesti: pedaalin pohjaan runttaaminen aiheuttaa vain turhaa etupyörien sutimista ja kaltevalla pinnalla jopa keulan siirtymistä sivuttain, ennen kuin takaveto ryhtyy työntämään autoa eteenpäin.Corolla Crossin etenemiskykyä kuvaakin selvimmin se, että emme ole jääneet kertaakaan jumiin, ja toisaalta tieto tästä tuo talviajoon tietynlaista mielenrauhaa – tietenkin yhdessä katumaasturin reilun maavaran kanssa. Nelivedon perimmäinen tehtävä, varma liikkeellepääsy huonolla kitkalla, on siis sittenkin täytetty.Kun vauhtiin on päästy, Corolla Cross on kesäkelien tapaan mukiinmenevä matkakumppani. Kulku on vakaata, mutta erityistä ajamisen riemua ei talvikelilläkään ole tarjolla, siitä pitävät kevyeksi tehostettu ohjaus ja aliohjautuva peruskäytös huolen. Nelivedon toteutuksesta johtuen kääntyvyyttä ei käytännössä saa avitettua kaasunkäytölläkään, joten parasta on vain tyytyä eleettömään – ja tietysti myös turvalliseen – etenemiseen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin