23.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ei jää jumiin, vaikka etupyörät sutivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Cross -hybridin sähköinen neliveto on lajissaan erikoinen, muttei jätä käyttäjäänsä pulaan. Edellisessä väliraportissa, missä keskityimme Toyota Corolla Cross -käyttötestiauton lämmityslaitteen toimintaan, lupasimme palata auton talviajettavuuden saloihin. Niistä, ja erityisesti nelivetomallin ominaisuuksista, onkin kertynyt lumisena talvena runsaasti kokemuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtupainotteinen nelivetoinenLeimaa-antava piirre Corolla Crossin AWD-i -nelivedolle on, että se on toteutettu sähköisesti – eli etu- ja takapyörien väliltä ei löydy perinteistä nivelakselia. Etupyörille voimaa tuottavat 112 kilowatin (152 hv) bensiinimoottori sekä 83 kW:n (113 hv) sähkömoottori, ja kun tarpeen vaatiessa apuun astuvasta takavedosta huolehtii 30-kilowattinen (41 hv) sähkömoottori, on selvää, että kokonaisuus on varsin etupainotteinen.Niinpä käyttötestiautolla tehdyt ensimmäiset liukkaan kelin kiihdytykset tuottivat hieman ristiriitaisia tuntemuksia. Itse asiassa alkuun tuntui siltä, että neliveto loisti tyystin poissaolollaan – voimakkaassa kiihdytyksessä etupyörät jauhavat tyhjää ja luistonesto pätkii moottorin tehoa miltei kaksivetoisen auton tapaan.Niinpä kiihtyvyys ei liukkaalla ole välttämättä juuri sen kummempaa kuin etuvetoisellakaan autolla, mikä pitää ottaa huomioon esimerkiksi, jos pyrkii kärkikolmion takaa tiukempaan autojonon rakoon – perinteisen nelivetoauton voimakas potku kun puuttuu.Sittenkin varma etenijäVasta pahemmissa paikoissa huomaa, että kyllä sieltä takaa sentään apuakin löytyy. Esimerkiksi lähdettäessä paikaltaan erittäin jyrkkään pöperölumiseen ylämäkeen Toyotamme ryömii uskollisesti liikkeelle, mitä etuvetoinen auto ei vastaavassa tilanteessa tekisi.Parhaan tuloksen saa painamalla kaasupoljinta maltillisesti: pedaalin pohjaan runttaaminen aiheuttaa vain turhaa etupyörien sutimista ja kaltevalla pinnalla jopa keulan siirtymistä sivuttain, ennen kuin takaveto ryhtyy työntämään autoa eteenpäin.Corolla Crossin etenemiskykyä kuvaakin selvimmin se, että emme ole jääneet kertaakaan jumiin, ja toisaalta tieto tästä tuo talviajoon tietynlaista mielenrauhaa – tietenkin yhdessä katumaasturin reilun maavaran kanssa. Nelivedon perimmäinen tehtävä, varma liikkeellepääsy huonolla kitkalla, on siis sittenkin täytetty.Kun vauhtiin on päästy, Corolla Cross on kesäkelien tapaan mukiinmenevä matkakumppani. Kulku on vakaata, mutta erityistä ajamisen riemua ei talvikelilläkään ole tarjolla, siitä pitävät kevyeksi tehostettu ohjaus ja aliohjautuva peruskäytös huolen. Nelivedon toteutuksesta johtuen kääntyvyyttä ei käytännössä saa avitettua kaasunkäytölläkään, joten parasta on vain tyytyä eleettömään – ja tietysti myös turvalliseen – etenemiseen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 2.8.2024 Ajoneuvot Recreational Activity Vehicle 4 täytti jo 30 vuotta – näin kokeilunhaluisesta maasturiuutuudesta tuli eräs maailman myydyimmistä automalleista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja