8.1.2017 Liikenne Kelivaroitus voi säästää ihmishenkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajomatkalla voi odottaa yllätyksiä, joita ovat salakavala ajokelin muutos, tietyöt tai teillä poukkoilevat eläimet. Autoilijan havahduttava varoitus voi säästää aikaa, murheilta ja ihmishenkiä. Jos autoilija saa autonavigaattoriin ajantasaista ajokelitietoa, tietyövaroituksia ja tietoja hirvien tai porojen liikuskelusta ajoreitillä, ovat todennäköisyydet autoilijan puolella.V-Trafficin myyntijohtaja Matti Seimola pohtii ajonaikaista liikenneturvallisuutta monelta kantilta, ja haluaa olla tarkkana käsitteistä.– Me puhumme kelistä, emme säästä. Keli on se mitä on auton renkaan alla, sää yleisempi käsite.V-Trafficin kantava ajatus on hyödyntää olemassa olevaa TMC-teknologiaa, joka autoilijoilla on jo käytössään. Näin varoitus tavoittaa suuria määriä vastaanottajia ilman, että edellytyksenä olisi jonkin uuden sovelluksen tai teknologian omaksuminen.Liukkaus vilkkailla kaupunkiväylillä teettää helposti liikennesumpun, joka kannattaa kiertää – kunhan autoilija saa varoituksen ongelmasta ajoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä havahduttaa kuskin?Mistä autoilija voi havaita, että ajokeli on muuttunut? Tunteeko hän sen varmasti auton käytöksestä ja ratin välityksellä näpeissään? Vai tarvitsisiko autoilija kelivaroituksen navigaattorin ruudulle tai matkapuhelimeen?Vaikka sen arvaa, mikä on myyntimies Seimolan vastaus, ei se tarkoita etteikö mies olisi aivan oikeassa.– Varoitus havahduttaa. Kokenutkin kuski voi matkanteon edetessä turtua, ja olla havaitsematta vähäisiä, mutta varoittavia auton käytöksen muutoksia.Ajokelin lisäksi haasteena ovat teillä liikkuvat eläimet.V-Traffic esitteli syksyllä, hirvestyskauden alettua, navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuvan edistyksellisen hirvivaroitusjärjestelmän. Sen tarkoituksena on herättää kuljettajan huomio ja saada hänet laskemaan ajonopeutta ja tarkkailemaan teiden reunuksia.Varoitus kovasta ja/tai puuskittaisesta sivutuulesta on tärkeää liikennetietoa esimerkiksi korkeaa peräkärryä tai asuntovaunua vetävälle autoilijalle.Nopeita yllätyksiäSeimolasta salakavalimpia ovat mustan jään liukastamat notkelmat ja sillankannet sekä taivaalta satava alijäähtynyt vesi.– Alijäähtynyt vesi voi yllättäen jäätää tuulilasin kesken ajon läpinäkymättömäksi, jolloin kuljettajasta tulee matkustaja.Seimola kertoo omakohtaisen esimerkin kelimuutoksesta. Hän oli aamusella lähtenyt ajamaan Rovaniemeltä kohti etelää. Pakkasta oli kahdeksan astetta. Tuntia myöhemmin lämpötila oli jo nollassa, vaikkei kelimuutosta olisi silmin havainnut.– Talvinen maisema auton ikkunasta näytti ihan samalta, mutta renkaiden alla oli aivan toisenlaiset olosuhteet kuin ajoon lähtiessä. Ajokeli oli tyystin erilainen esimerkiksi jarrutusmatkan näkökulmasta.Autoilijoissa on erojaAjantasaista liikennetietoa V-Traffic tuottaa autoteollisuudelle, navigaattoreihin, medialle, julkiselle sektorille ja kuljetusyrityksiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Saksassa, Puolassa ja Ranskassa.Seimola seuraa välitetyn liikennetiedon vaikuttavuutta. Eri maiden autoilijoiden välillä löytyy eroja ajokulttuureissa.– Ruotsissa kelivaroitetut autoilijat laskevat herkemmin nopeutta. Suomessa pikemminkin jatketaan härkäpäisesti valitulla matkanopeudella, vaikka keli olisi muuttunut kuivasta märäksi tai liukkaaksi.Teiden jäätyminen ja ajoreitille osuvat tietyöt voivat hankaloittaa etenemistä liikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuuhkatietoa kaupunkiinRuuhkavaroitukset eli liikenteen sujuvuuteen liittyvä tieto hyödyttää sekin toki autoilijaa, mutta käytännössä vain eteläisessä Suomessa ja suurimpien kaupunkien alueilla.Ruuhkavaroituksissakin nopeus ja tarkkuus ovat valttia. Jos auton navigaattoriin tulee varoitus katutyömaasta vasta tätä edeltävän risteyksen jo mentyä, ei autoilija voi enää valita vaihtoehtoista liikennesumpun kiertävää reittiä.– Vain ajoissa tulevalle ja tarkalle tiedolle on käyttöä. Tässä suhteessa on vielä tehtävää. Emme vielä saa esimerkiksi kattavasti kaupunkien katuyksiköiltä riittävän hyvin tietoa eteenpäin jaeltavaksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, V-Traffic Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija