11.9.2019

Kesä kaasulla: kaasuauto mukana autovalinnoissa

Seat Arona kesä kaasulla ajokuva

Katugallupin perusteella autoilijat tietävät varsin hyvin erilaiset käyttövoimat – niiden valtit ja haasteet. Kaasuautokin on ollut mukana autovalinnoissa, ja moni myös tuntee jonkun kaasuautoilijan.

Yllättävänkin usea vantaalaisen kauppakeskuksen pysäköintihallissa haastatelluista suomalaisautoilijoista tietää kaasuautot ja jonkun kaasuautoilijan. Tällä kertaa haastateltaviksi ei valikoitunut kaasuautoilijoita. Vain yhdelle tuli täytetenä yllätyksenä kaasu henkilöauton käyttövoimana.

– Olen ollut sähköautoilija nyt puolitoista vuotta ja hyvin tyytyväinen valintaani. Autolle luvataan 300 kilometrin sähköajoa akut täyteen ladattuina, ihan siihen ei autolla yllä, mutta kyllä se 270 kilometriä on riittänyt ihan mainiosti, vantaalainen Senja Linnainmaa kertoo.

Hän ajaa vuosittain 15–20 000 kilometriä. Perheessä on tällä erää kaksi henkilöautoa, toinen on bensahybridi. Onko perheen autovalinnat tehty automerkki, hinta, käytettävyys vai päästönäkökohdat edellä?

– Päästöt, ihan ehdottomasti. Kävimme tarkkaan läpi käyttövoimien kaikki vaihtoehdot, myös kaasun. Tunnen toki kaasuautoilun hyvät puolet, mutta meidän tapauksessamme eli ajoreittien ja ajomäärien perusteella päädyimme kuitenkin sähköautoon, Linnainmaa taustoittaa.

Senja Linnainmaa
Senja Linnainmaa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Kaasuauto, miksipä ei”

Juuri autonsa pysäköinyt Jani Hämäläinen ajaa työsuhdeautolla. Hän ajaa vuosittain paljon, 60–70 000 kilometriä.

– Kyllä työnantaja kartoitti kattavasti eri vaihtoehtoja, myös kaasuautoja. Jos puhtaasti oman päätöksen perusteella valitsisin auton dieselin, bensiinin, kaasun, sähkön tai hybridiratkaisun väliltä, niin valintani olisi hybridi, Hämäläinen pohtii.

Hämäläinen kertoo, että siskon miehellä on vuoden verran ollut käytössä kaasuauto, ja hän on ollut tyytyväinen valintaansa.

Porvoolaisen Johannan perheessä on kaksi autoa, toinen bensiinimalli, toinen diesel.

– Bensiiniautomme vaihto on piakkoin edessä, mutta uskoisin, että päädymme pieneen ja näppärään bensiini-autoon käytettynä.

Johanna kertoo miehensä ajavan työsuhdeautolla erityisesti Porvoon ja Vuosaaren väliä.

– Jos työnantajalla olisi tarjolla tulevaisuudessa kaasuauto, niin miksipä ei.

”Tankkausasema saisi olla reittien varrella”

Tommi Ikonen Tuusulasta kertoo ajavansa työsuhdeautolla. Bensiinihybridissä miestä miellyttää vaivaton ajettavuus.

– Olisihan se tietty mukavaa ja luonnon kannalta parempi, jos sähköllä voisi ajaa enemmän kuin sen 40 kilometrin verran.

Ikonen on tykönään pohtinut autojen eri käyttövoimia, pihiyttä ja vähäpäästöisyyttä arkikäytön näkökulmasta.

– Kaasuautolla on edullisia kilometrejä, mutta tankkausasema saisi olla reittien varrella, muuten arki hankaloituu. Sähköautot ovat kiinnostavia – etenkin jos niiden hinnat laskevat nykyisestä ja latausajat lyhentyvät, Ikonen pohtii.

Eräs Ikosen ystävä hankki kaasuauton, ja oli siihen arkikäytössään tyytyväinen, muttei kuitenkaan pitänyt autoa kuin vuoden ja erittäin edullisen kaasutankkauskampanjan ajan.

Fiat Pandaan ostoksia lastaava iäkäs rouva on lähitulevaisuudessa vaihtamassa autoaan. Hänellä valinnassa painaa käytettävyys.

– Joku pihi ja pieni se saisi olla, ja bensiini-auto kuten nykyinenkin.

Kaasuautoista rouva ei ollut kuullutkaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Marko Jokela

Kommentoi artikkelia