19.3.2023 Matkailu Kidutuksen historiasta kertova museo vetää sanattomaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologia kehittyy nopeasti, ihminen hitaammin. Kidutus on valitettavasti vielä tänäkin päivänä yllättävän ajankohtainen teema. Kidutuksesta kertovia museoita on Euroopassa lukuisia. Me kävimme niistä Italiassa Firenzen lähettyvillä Volterrassa sijaitsevassa versiossa.Italialaiset ja etenkin toscanalaiset ovat jotenkin kovastikin tykästyneet aiheeseen, sillä vastaava museo löytyy myös San Gimignanosta, Sienasta, Luccasta sekä Montepulcianosta. Ne kaikki ovat vanhoja keskiaikaisia kaupunkeja ja suosittuja turistikohteita.Kokemus pisti kyllä hiljaiseksi. Ihminen on eläin, ja hyvin raaka sellainen. Historian aikana ihmisiä on kidutettu syystä jos toisesta, ja usein myös hyvin heppoisin perustein – ja totta kai jopa ilman syytä. Ihmisen kekseliäisyys toisen ihmisen vahingoittamisen maksimoimiseksi on myös monesti järkyttävän perusteellista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistoria makaaberisti esitettynäMuseoon sisään käveltäessä vierailijaa muistutetaan heti ensimmäisenä museon tarkoituksesta: historiaa ei pidä unohtaa, olkoon se kuinka väkivaltainen tai inhottava. Kuulostaa hurskaalta, mutta kyllä museon tarkoitus on myös aiheuttaa kohua ja rahastaa aiheella.Yhtä kaikki, museossa käynti on erinomainen muistutus kaikille, miten julma ihminen osaa olla. Esillä on runsaasti erilaisia kidutusvälineitä melko harmittomasta kulkusella varustetustta rautanaamiosta todella julmiin välineisiin. Eikä esillä ole pelkästään kidutusvälineitä, esillä on myös mestaamisen työkaluja.Laaja repertuaariEsillä on kaikille historiaa edes auttavasti tunteville tuttuja laitteita, kuten häpeäpaalu, peukaloruuvi, ruoskia, polttorautoja, ristiinnaulitseminen… ja sitten esillä on vähemmän tunnettuja kapistuksia, kuten strappado, tuskan päärynä, kerettiläinen haarukka, espanjalaiset saappaat…Esillä on myös runsaasti aiheeseen liittyvää ja ihan kirjoiksi asti painettu opetusmateriaalia vuosisatojen varrelta.Museossa sivutaan myös syitä, miksi ihmisiä on kidutettu: politiikka, uskonto, rikollisuus ja uskottomuus ovat sieltä yleisimmästä päästä.Yksi hätkähdyttävimpiä museon paljastuksia on se, että myös lapsia varten oli erilaisia kidutuslaitteita – osa niistä tähtäsi pelkkään häpäisyyn, mutta osalla aiheutettiin myös fyysistä kipua. Tottelemattomia lapsia saatettiin esimerkiksi istuttaa keinuhevosen satulaan, jossa oli pieniä piikkejä.Tavoitteena julmuusOsa kidutusvälineistä on ollut vähemmän yllättäen todella julmia. Raajojen amputointi, kielen leikkaaminen, raajojen venyttäminen piinapenkissä, rautapiikkien naputtelu kynsien alle, nylkeminen, sisuskalujen esiin kaivaminen… ne kuulostavat kaikki todella inhottavilta.Museon seinillä on myös piirustuksia ja maalauksia, missä itse teot konkretisoituvat. Yksi todella suuri julmuus on ollut riisua uhri alasti, jonka jälkeen hänen vatsansa päälle on asetettu muutama rotta ämpärin alle. Sitten ämpäriä on alettu kuumentaa, jolloin paniikissa olleet rotat ovat alkaneet jyrsiä tietään vapauteen uhrin mahan läpi.Myös jo antiikin kreikan aikaan kehitetty pronssinen härkä aiheutti uhrille suurta kärsimystä. Uhri teljettiin pronssista valetun härän sisään, jonka jälkeen härän alle sytytettiin nuotio eli uhri paistui hiljalleen kuoliaaksi.Myös Juudaksen tuoli kuulostaa todella julmalta laitteelta. Se on terävä pyramidin muotoinen rautatuoli, jonka pää on teroitettu. Uhri istutetaan sen päälle alasti. Uhrilla on käytössään joko köysi tai joku muu vastaava tuki, jonka avulla hän pystyy käsivoimiensa avulla roikkumaan terän yläpuolella. Kun käsivoimat loppuvat, uhrin sukuelimet painautuvat terää vasten. Tämä oli käytössä Espanjan inkvisition aikaan. Inkvisitiohan oli ihan oma lukunsa ihmisten vainoamisessa ja kiduttamisessa.Myös noitavainoja käsitellään tietysti museossa.Jos aihe kaikesta kammottavuudestaan huolimatta kiinnostaa, museoita löytyy siis ympäri Eurooppaa. Hakukone auttaa niiden löytämisessä. Ja kansainvälinen kidutuksen uhrien päivähän on 26. kesäkuuta.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa