13.3.2015 Liikenne Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ajoneuvossa on ollut alla useammin kitkat kuin nastat. Pimeys ja liukkaus lisäävät onnettomuusriskiä talviajossa. Onnettomuuteen joutumiseen vaikuttaa varsinkin se, miten kuljettaja suhteuttaa ajamisensa vallitseviin olosuhteisiin. Myös rengasvalinnalla vaikuttaa olevan vaikutusta onnettomuusherkkyydelle, todetaan VTT:n tuoreessa tutkimuksessa.Tutkimustulos herättää taatusti keskustelua, vaikka talvirengaskausi alkaa olla ainakin etelässä jo ohi. Kitkoja käyttävät ovat tutkimuksen mukaan usein ajajina nastarenkaan valitsevia kokeneempia, mutta ongelmia tulee kun keliolosuhteiden muutosta ei huomioida riittävästi. Virhearvioita tapahtuu kokemuksesta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNastarengas tasaa ajo-olosuhteitaTutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet. Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja.Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri painottaa, että nastarengas on edelleen ainoa rengas, joka pystyy tasaamaan ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu.Kitkakielto voisi pelastaa yhden– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, toteaa VTT:n osalta tutkimuksesta vastannut tutkija Juha Luoma.Aivan näin yksinkertaista eri talvirengastyyppien paremmuusjärjestykseen asettaminen ei kuitenkaan ole. Kitkarenkaita käytetään varsinkin kaupunkiolosuhteissa, koska niiden aiheuttama meluhaitta on pienempi ja ne kuluttavat tienpintaa vähemmän. Helsingissä on keskusteltu nastarenkaiden rajoittamisesta ympäristötekijöiden vuoksi. Oslossa on jo käytössä nastarengasmaksu.Matti Morrin mielestä kaupunkiliikenteessä tarvitaan sekä kitkojen että nastojen käyttäjiä.– Nastarenkaat karhentavat liukasta tien pintaa, jolloin kitkarenkaat pitävät sillä paremmin. Jos nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, tarvittaisiin entistä enemmän hiekoitusta, mikä taas lisäisi katupölyä.Malttia päätelmiinTutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat. Niissä on vähemmän urasyvyyttä ja puutteelliset rengaspaineet. Tutkimusksen julkaisutiedotteessa arvellaan, että tämä voi selittyä sillä, että kitkoilla saatetaan ajaa ympäri vuoden, jolloin niiden kuntoa ei tule tarkistettua kausittaisen renkaanvaihdon yhteydessä.Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät. Toisaalta tutkimus osoittaa, että kitkoja käyttävät suhteellisen kokeneet ja paljon ajavat kuljettajat.– Tutkimus ei kuitenkaan kerro, ovatko tieliikennerikkomuksiin syyllistyvät ja kokeneet kuskit samoja henkilöitä, muistuttaa Juha Luoma.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeski-Euroopan kitkoilla ei pärjääNasta- ja kitkarenkaiden osuutta talviajan liikenteessä luotaavassa tutkimuksessa ei huomioitu erikseen pohjoismaisiin talvioloihin ja Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja kitkarenkaita. Yhä suurempi osa kuluttajista tilaa renkaansa suoraan verkkokaupoista.– Noin 17 prosenttia Suomessa käytettävistä kitkarenkaista on Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuja. Kuluttajia pitäisi informoida enemmän Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan oloihin suunniteltujen talvirenkaiden pito-ominaisuuksista eri keleillä, Juha Luoma painottaa.– Nastattomalla eurooppalaisella talvirenkaalla ei todellakaan pärjää Suomen talvioloissa, sillä sen kumiseos on tarkoitettu suurempiin ajonopeuksiin ja helppoihin talviolosuhteisiin. Märkäpito on tyypillisesti hyvä, mutta jääpito olematon, Matti Morri muistuttaa.Tutkimustuloksista tiedotti ensimmäisenä Nokian Renkaat. Tutkimus on toteutettu VTT:n ja Innomikko Oy:n toimesta. Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa -tutkimuksen löydät TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija