13.3.2015 Liikenne Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ajoneuvossa on ollut alla useammin kitkat kuin nastat. Pimeys ja liukkaus lisäävät onnettomuusriskiä talviajossa. Onnettomuuteen joutumiseen vaikuttaa varsinkin se, miten kuljettaja suhteuttaa ajamisensa vallitseviin olosuhteisiin. Myös rengasvalinnalla vaikuttaa olevan vaikutusta onnettomuusherkkyydelle, todetaan VTT:n tuoreessa tutkimuksessa.Tutkimustulos herättää taatusti keskustelua, vaikka talvirengaskausi alkaa olla ainakin etelässä jo ohi. Kitkoja käyttävät ovat tutkimuksen mukaan usein ajajina nastarenkaan valitsevia kokeneempia, mutta ongelmia tulee kun keliolosuhteiden muutosta ei huomioida riittävästi. Virhearvioita tapahtuu kokemuksesta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNastarengas tasaa ajo-olosuhteitaTutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet. Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja.Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri painottaa, että nastarengas on edelleen ainoa rengas, joka pystyy tasaamaan ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu.Kitkakielto voisi pelastaa yhden– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, toteaa VTT:n osalta tutkimuksesta vastannut tutkija Juha Luoma.Aivan näin yksinkertaista eri talvirengastyyppien paremmuusjärjestykseen asettaminen ei kuitenkaan ole. Kitkarenkaita käytetään varsinkin kaupunkiolosuhteissa, koska niiden aiheuttama meluhaitta on pienempi ja ne kuluttavat tienpintaa vähemmän. Helsingissä on keskusteltu nastarenkaiden rajoittamisesta ympäristötekijöiden vuoksi. Oslossa on jo käytössä nastarengasmaksu.Matti Morrin mielestä kaupunkiliikenteessä tarvitaan sekä kitkojen että nastojen käyttäjiä.– Nastarenkaat karhentavat liukasta tien pintaa, jolloin kitkarenkaat pitävät sillä paremmin. Jos nastarenkaat kiellettäisiin kokonaan, tarvittaisiin entistä enemmän hiekoitusta, mikä taas lisäisi katupölyä.Malttia päätelmiinTutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat. Niissä on vähemmän urasyvyyttä ja puutteelliset rengaspaineet. Tutkimusksen julkaisutiedotteessa arvellaan, että tämä voi selittyä sillä, että kitkoilla saatetaan ajaa ympäri vuoden, jolloin niiden kuntoa ei tule tarkistettua kausittaisen renkaanvaihdon yhteydessä.Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät. Toisaalta tutkimus osoittaa, että kitkoja käyttävät suhteellisen kokeneet ja paljon ajavat kuljettajat.– Tutkimus ei kuitenkaan kerro, ovatko tieliikennerikkomuksiin syyllistyvät ja kokeneet kuskit samoja henkilöitä, muistuttaa Juha Luoma.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeski-Euroopan kitkoilla ei pärjääNasta- ja kitkarenkaiden osuutta talviajan liikenteessä luotaavassa tutkimuksessa ei huomioitu erikseen pohjoismaisiin talvioloihin ja Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja kitkarenkaita. Yhä suurempi osa kuluttajista tilaa renkaansa suoraan verkkokaupoista.– Noin 17 prosenttia Suomessa käytettävistä kitkarenkaista on Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuja. Kuluttajia pitäisi informoida enemmän Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan oloihin suunniteltujen talvirenkaiden pito-ominaisuuksista eri keleillä, Juha Luoma painottaa.– Nastattomalla eurooppalaisella talvirenkaalla ei todellakaan pärjää Suomen talvioloissa, sillä sen kumiseos on tarkoitettu suurempiin ajonopeuksiin ja helppoihin talviolosuhteisiin. Märkäpito on tyypillisesti hyvä, mutta jääpito olematon, Matti Morri muistuttaa.Tutkimustuloksista tiedotti ensimmäisenä Nokian Renkaat. Tutkimus on toteutettu VTT:n ja Innomikko Oy:n toimesta. Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa -tutkimuksen löydät TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta