1.6.2021 Ajoneuvot Kohti sulavampaa sähköautoilua – suomalainen startup keräsi yli puolen miljoonan rahoituksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot yleistyvät nopeammin kuin koskaan. Tämän myötä myös latausinfraan ja sulavaan latauskokemukseen kohdistuu entistä kovemmat odotukset. Kukaan ei voi kieltää, että sähköautoilun aloittaminen ei vaatisi uuden opettelua. Itse auton käyttäminen on helppoa, ja kotilataukseen yhdistettynä arkipäiväinen elämä on vaivatonta. Jos kotoa ei löydy kuitenkaan latausmahdollisuutta, ja autoa lataa aktiivisesti kodin ulkopuolella, saattaa uusi sähköautoilija jopa yllättyä lataamisen monimutkaisuudesta.Latauspalveluita tarjoavia operaattoreita on lukuisia, ja useimmat vaativat oman sovelluksen tai fyysisen lataustunnisteen käyttöä. Maksaminen ei onnistu kovinkaan monessa paikassa paikan päällä, vaan maksukortin tiedot täytyy syöttää sovelluksiin. Latausoperaattoreiden lisäksi myös itse latureissa ja autojen latausominaisuuksissa on isoja eroja. Näihinkin asioihin on hyvä perehtyä ennen pidemmille matkoille lähtemistä.Suomalainen ohjelmistoalan startup tähtää nyt helpottamaan tämän pirstaloituneen ekosysteemin käyttöä. Vuonna 2019 perustettu eMabler on juuri kerännyt 630 000 euron rahoituskierroksen API-alustan kehittämistä varten. Rahoittajina ovat muun muassa Sofokus Ventures ja Nidoco AB. Rahoituksesta 350 000 euroa on Business Finlandin tutkimus- ja tuotekehityslainaa. Uuden ohjelmistorajapinnan avulla autojen lataamisen käyttökokemuksen pitäisi muuttua sulavampaan suuntaan.– Sähköauton latauksen pitää olla kuluttajalle yhtä mutkatonta ja luotettavaa kuin tankkaaminen polttoaineella. Ensimmäinen tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme parantamaan lataamisen käyttökokemusta ja siten nopeuttaa liikenteen sähköistymistä, sanoo Juha Stenberg, eMablerin toimitusjohtaja ja toinen yhtiön perustajista.eMablerin tuote on käytännössä ohjelmistorajapinta sähköisen liikenteen parissa toimiville tahoille. Yhtenä esimerkkinä yhtiö tulee mahdollistamaan latauksen olemassa olevilla maksusovelluksilla, tai osana toista palvelua. Kaikkiin lataussovelluksiin ei tarvitse välttämättä edes rekisteröityä, mikä helpottaisi satunnaisesti sähköautoja kodin ulkopuolella lataavien toimintaa. Maksamisen lisäksi eMablerin ohjelmistolla kotilatauspalveluiden tarjoaminen esimerkiksi taloyhtiöihin tulisi helpottumaan.Sulavamman käyttökokemuksen lisäksi eMabler uskoo palvelunsa tarjoavan lisäarvoa asiakkailleen. Alustasta saatavan datan avulla koko prosessia voidaan optimoida ja alustan käyttäjät voivat kehittää autoilun sähköistymiseen liittyvää liiketoimintaansa.eMabler ei tule brändinä näkymään kuluttajille, mutta tulevaisuuden paremmat käyttökokemukset voivat olla tämän kotimaisen yrityksen kädenjälkien ansiota. Tämä tieto varmasti lämmittää jokaisen sähköautoilijan mieltä.Lähde: eMabler Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköauton lataaminen kotona: mitä eri tapoja siihen on? Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Lue lisää Kaikki artikkelit 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 - yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä