14.8.2021

Koripajassa urheiluauton tulevaisuus? Lotus Type 62/2 by Radford

Lotus Type 62/2 by Radford

Ollaanko urheiluautoissa siirtymässä suurten valmistajien sarjatuotannosta koripajojen yksilöllisiin autoihin? Lotus Type 62/2 by Radford herättää kysymyksiä.

Monelle lienee tuttu muun muassa sellainen italialainen koripaja kuin Zagato. Eräs saarivaltion nimekkäimmistä saman alan tekijöistä tekee paluun. Lotus Type 62/2 by Radford on siten paljon enemmän kuin yksi uusi urheiluautovaihtoehto.

Se on auto, jonka Radford on kehittänyt yhteistyössä Lotuksen kanssa – jo tämä on iso asia. Tämän lisäksi kyseessä on ilahduttava poikkeus sähköistämisen suuntaan säntäävien autonvalmistajien joukossa. Pieni ja kevyt kaksipaikkainen urheiluauto on raikkaan yksinkertainen tuote.

Lotus Type 62/2 by Radford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lotus Type 62/2 by Radford

Tulevan auton virallinen nimi on oikeastaan Lotus Type 62/2 coachbuilt by Radford, mutta lyhensimme sitä hieman. Nimi vihjaakin kyseessä olevan Lotuksen perustalle rakentuva urheiluauto uudenlaisella korituksella.

Näin perusrakenne on Lotuksen kaikkien sarjatuotantoautojen tapaan niitattua ja liimattua alumiinia. Lehdistötiedote ei kerro minkä mallin pohjalle Type 62/2 on rakennettu, mutta joka tapauksessa se on nähnyt melkoisia muutoksia. Radford on suunnitellut taka-apurungon uusiksi kevytmetalliputkesta ja katto on hiilikuitua.

Korin ulkokuori on on valmistettu hiilikuitukomposiitista, joka on luonnollisesti selvästi alumiinia kevyempää. Piensarjatuotannon kannalta se on myös selvästi järkevämpi valmistusmateriaali. Tätä löytyy koko etuosasta, lokasuojista, ovista sekä takakyljistä.

Lotus Type 62/2 by Radford

Kokonaisuus on vain 1 153 millimetriä korkea ja kuvista voi päätellä kyseessä olevan muutenkin pieni auto. Tämä yhdessä kevytmateriaalitekniikan kanssa lupailee kevyttä lopputulosta. Radford on arvioinut lopputuloksen painavan noin 1 000 kilogrammaa ilman nesteitä ja matkaajia.

Lotukseen verrattuna tämä tarkoittaisi sen olevan lähellä V6-moottorilla varustettua Exige S -mallia. Autosta on tarkoitus valmistaa kahta versiota, joista ensimmäinen on suunnattu enemmän kadulla ja jälkimmäinen olisi Lotuksen maineikkaalle kilpaväritykselle rakentuva "Gold Leaf".

Molemmissa malleissa on joka tapauksessa sekarengastus, sillä perusmallissa on etuakselilla 17-tuumaiset ja taka-akselilla 18-tuumaiset vanteet. Gold Leaf kasvattaa molempien kokoa tuumalla. Jarruista kerrotaan etuakselilta löytyvän AP Racingin nelimäntäiset satulat ja mielenkiintoisena yksityiskohtana ohjaus on täysin tehostamaton.

Lotus Type 62/2 by Radford

Mekaanisesti ahdettu 3,5l V6

Moottorina on mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6, eli Toyotan toimittama esimerkiksi Evorasta tuttu voimanpesä. Perusmalleissa siitä puristetaan noin 430 hevosvoimaa ja Gold Leaf tulee saamaan noin 500 hevosvoimaa. Putkisto on valmistettu aina titaanista.

Voima välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Erityisesti jälkimmäinen on mielenkiintoinen, sillä Lotus ei tarjoa tällä hetkellä V6-moottorin ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmää. Rashford ei ole kertonut lehdistötiedotteessa mistä tämä vaihteisto on peräisin.

Yhtä lailla arvailun varaan jää auton koko sisusta, sillä yhtään kuvaakaan ei ole julkistettu. Tällä saralla voisi siis arvata vielä riittävän töitä.

Lotus Type 62/2 by Radford jää 62 kappaleen piensarjaksi, mutta hintaa ei ole vielä paljastettu. Voisiko tämänkaltainen koripajojen piensarjatuotanto olla polttomoottoriautojen tulevaisuus autonvalmistajien kiirehtiessä täyssähköisyyteen ainakin Euroopassa unionin käytännössä pakottamana. Suuntaus on mielenkiintoinen ja toivottavasti vastaavia nähdään jatkossa lisää.

Kuvat ja lähde: Radford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat