7.8.2024 Ajatuksia autoista Kun ilmasta tuli auton vihollinen numero yksi Teksti Vesa Eskola Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on tiedetty jo pitkään, että mitä virtaviivaisempi auto on, sitä tehokkaammin se puhkoo ilmaa. Painosta ei sen sijaan kukaan tunnu puhuvan enää mitään. Kuten jo uuden Audi A6 e-tron -perheen kohdalla kerroimme, Sportbackin ilmanvastuskerroin on ennätysalhainen 0,21. Avantin kohdalla vastaava lukema on 0,24. Autojen toimintamatkassa on 30 kilometrin ero eli pilkun jälkeen toisena tuleva luku vastaa yhtä kilometriä. Ei nyt mikään maailman mullistava ero siis, mutta joskus jokaisella kilometriltä on merkitystä.Englantilainen Top Gear -lehti pääsi Audin tuulitunneliin A6 e-tronien kanssa, ja tuulitunnelissa käväisivät myös sekä Auto Union V16 Typ C -kilpurin replika vuodelta 1937 sekä vuonna 1982 esitelty Audi 100. Videossa puhutaan ilmanvastuksesta, ja jonkin verran myös siitä, miten sitä on saatu pienennettyä. Ihan viihteellinen video, kannattaa katsoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy750-kiloinen monsteriVideolla esiintyvä ja Gran Turismo 6 -videpelistäkin tuttu Auto Union V16 Type C Streamliner edustaa Hopeanuolien aikaa, jolloin moottoriurheilussa otettiin isoja askeleita. Auto Unionin kilpurithan vuosina 1933–39 suunnitteli eräs Ferdinand Porsche. Ja nuo V16-moottoriset kilpurit olivat kyllä nopeita yli 500-hevosvoimaisten moottoreiden ja virtaviivaisten muotojen ansiosta. Niiden muotoilussa hyödynnettiin jo tuolloin tuulitunnelia. Paikka oli Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – ja yritys on olemassa yhä tänäänkin.Toki vauhtiin vaikuttaa tunnetusti myös auton paino, nuo kilpurit painoivat vain 750 kiloa.Streamliner Typ C vei aerodynamiikan sitten äärimmilleen vuonna 1937. Auto on ihailtavissa Audin omassa museossa Ingolstadtissa. Autokisojen lisäksi Saksassa elettiin 1930-luvulla myös nopeusennätysten huumaa. Auto Unionin streamlinerilla ajettiin autobaanalla vuonna 1938 uudeksi ennätykseksi 432,7 km/h. Vähän sen jälkeen tuon ennätyksen tehnyt Bernd Rosemeyer menehtyi yrittäessään parantaa ennätystä vielä lisää.Typ 52Tuon Auto Unionin kilpa-auton 16-sylinterinen ja remmiahdettu monsterimoottori haluttiin istuttaa myös linjakkaasti muotoiltuun henkilöautoon, ja sen suunnittelu annettiin niin ikään Porschen suunnittelutoimiston käsiin. Auton nimeksi annettiin Auto Union Typ 52 Schnellsportwagen. Se ei vain valitettavasti päätynyt koskaan tuotantoon. Todennäköisesti siitä ei valmistunut koskaan edes prototyyppiä.Onneksi joku tuntee historiaa, ja Audilla joku keksi elvyttää idean. Koska auton piirustukset olivat tallessa, Typ 52 pystyttiin tekemään alkuperäisissä mitoissa, ja se myös rakennettiin alusta alkaen vanhoja metodeja kunnioittaen. Auto esiteltiin nyt kesällä Goodwoodin legendaarisessa moottoriurheilua juhlistavassa tapahtumassa.Ja onhan Typ 52 kaunis. Muotoilu näyttää virtaviivaiselta, mutta ei muotoja pelkän ilmanvastuksen vuoksi tehty. 1930-luvun streamlinerit edustavat monille yhä yhtä automuotoilun kulta-aikaa.Toki myös uuden painoksen tekniset tiedot ovat sävähdyttävää luettavaa. Ensinnäkin moottori on uskollinen alkuperäisille kilpureille: 16 sylinteriä, kuuden litran iskutilavuus, 382 kW (520 hv). Uuuuh. Moottori sijaitsee auton akseleiden välissä eli kyseessä on keskimoottorinen auto. Mainittakoon tässä nyt sekin, että alkuperäiseen Typ 52:een suunniteltiin toki V16-moottorista mutta 4,4-litraista ja 200 hevosvoimaista voimanlähdettä.Myös muut numeroarvot sykähdyttävät. Typ 52:n pituus on 5,39 metriä. Akseliväli on 3,32 metriä. Korkeutta Typ 52:lla on sitäkin enemmän kuin monessa katumaasturissa eli 1,78 metriä. Leveys on 1,66 metriä. Ja viimeisenä se lekan isku eli auton paino. 1450 kiloa! Ja siis 5,4 metriä pitkässä autossa. Niin, paino oli ennen se auton vihollinen numero yksi. Ei ilmanvastusTästä ei kukaan tunnu puhuvan enää mitään.Okei, uudelleen henkiin herätetyn Typ 52:n valmistuksessa ei ole tarvinnut miettiä kolaritestejä. Mutta kyllä paino on onnettomuuksissakin myrkkyä. Lähes kolme tonnia painava auto tekee nopeasti pahaa jälkeä kevyempiin vastapuoliin.Typ 52:ssa ei ole myöskään uusimpia tietoviihdejärjestelmiä tai monimutkaista kuljettajaa avittavaa teknologiaa. Tärkein auton kaistojen välissä pitävä varuste on kuljettaja – mikä tavallaan on kuljettajan tehtäväkin.Kuten sanotaan: kehitys kehittyy ja aikansa kutakin. Toivottavasti se paino palaa jossain vaiheessa autonvalmistajien tärkeimmäksi viholliseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ensivaikutelmia uutuusautoista 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?