29.8.2021 Matkailu Kurkistus USA:n toiseksi suosituimman urheilulajin historiaan – Nascaria Talladegassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyllä. Nascar on USA:n toiseksi seuratuin urheilulaji amerikkalaisen jalkapallon jälkeen. Alabaman Talladegassa sijaitseva museo perehdyttää amatöörin periamerikkalaisen autourheilun hienouksiin. International Motorsports Hall of Fame nimeä kantava museo ei ole virallinen Nascar Hall of Fame -museo, joka löytyy puolestaan Pohjois-Carolinan Charlottesta. Kummatkin ovat luonnollisesti vierailun arvoisia, mutta Talladegan moottoriradan kupeessa sijaitseva museo on jotenkin sympaattisempi – ja siten Nascarin luonteeseen paremmin sopiva.Toki pieni modernisointi olisi paikallaan, kaikki informaatio on luettava yhä vain autojen vierellä olevista tauluista. Digiaika ei ole saavuttanut vielä museota vielä.Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti haittaa. Lisäksi Talladegassa on esillä muutakin – toki lähinnä amerikkalaista – kalustoa kuin pelkästään Nascar-autoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuodesta 1948 lähtienKuten niin moni muukin autourheilusarja, myös National Association for Stock Car Auto Racing eli lyhyesti Nascar on perustettu toisen maailmansodan jälkeisessä taloudellisen kasvun buumissa. Vuosien varrella sarja on muuttunut, kasvanut ja levinnyt myös USA:n ulkopuolelle. Nascarin suosiosta kertoo jotain se, että se järjestää vuosittain yli 1500 kilpailua yli sadalla mootttoriradalla. Isoimmat Nascar-areenat vetävät yleisöä noin 170 000 katsojan verran. Ja kun alkuperäiset Nascar-autot olivat oikeasti sarjatuotantoautoja (stock), nykyisin tilanne on luonnollisesti varsin erilainen. Reilun sadan auton lisäksi museossa on esillä runsaasti myös muuta rekvisiittaa moottoreista, pokaaleista ja ajohaalareista lähtien. Myös tunnetuimpien kuskien historia on näyttävästi esillä. Ovaalin lumoIso osa Nascarin viehätystä ja suosiota on kisaformaatti. Kisat ajetaan ovaalin muotoisella radalla, mikä tekee Nascarista tavallaan stadionlajin. Ovaaleja on eri pituisia, lyhyimmät ovat vain neljännesmailin (n. 400 metriä) mittaisia, mutta iso osa lyhyistäkin ovaaleista on vähintään puolen mailin (800 m) mittaisia. Suosituin formaatti Nascarissa on mailin (1,6 km) ovaali. Isoimmat radat ovat kuitenkin vieläkin pidempiä. Talladegan ”ovaali” on pisin, ja 4,28 kilometrin mittaisena se on jo lähes F1-radan mittainen. Tunnetuin rata ja Nascarin pyhäkkö on neljän kilometrin mittainen Daytona, jossa ajetaan Daytona 500. Myös Indianapoliksen radalla on mittaa samat neljä kilometriä.Vuosien varrella Nascar on nähnyt myös vierailevia ulkomaalaisia tähtikuskeja. Juan Pablo Montoya ja Dario Franchitti näistä lienee tunnetuimmat, joskin meille suomalaisille Kimi Räikkösen piipahdus Nascarissa vuonna 2011 on paremmin tunnettu tapahtuma. Ovelaa markkinointiaNascarin suosiosta johtuen sarjaa on käytetty myös markkinointitempauksissa. Talladegan museossa on todisteena tästä mm. Saab 900 vuodelta 1996. Saab järjesti lokakuussa 1986 Talladegan radalla tempauksen Ysitonnisilla, Saab halusi todistaa autojensa luotettavuutta. Vuonna 1996 temppu toistettiin, mutta hieman isommassa mittakaavassa. Saab toi radalle kuusi, väittämän mukaan sattumanvaraisesti valittua, tavallista Ysisatasta, joilla ajettiin ympäri Talladegan rataa tauotta kahdeksan vuorokautta. Tilaisuudessa oli mukana niin autotoimittajia kuin myös autourheilupersoonia, mm. Simo Lampinen.Tapahtumassa rikottiin luonnollisesti useampia ennätyksiä. Yksi Saabeista saavutti esimerkiksi 40 000 kilometrin matkalla 226,450 km/h keskinopeuden – mukaan lukien siis sekä tankkaukset että renkaanvaihdot. Myös muut eurooppalaiset autonvalmistajat ovat järjestäneet Nascarin tiimoilla erilaisia tempauksia; mm. Volkswagen on edistänyt Nascarin avulla sekä Kuplan että Golfin tietoisuutta amerikkalaisen yleisön parissa. Muista erikoisista ”Nascar”-autoista mainittakoon Citroën DS, Jaguar XK120 ja Porsche 356. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän syrjässäTalladega ei luonnollisestikaan sijaitse minkään suositun turistikohteen kupeessa, joten sinne on oikeasti matkustettava jonkin verran. Lähin kansainvälisen lentokentän omaava iso kaupunki on Atlanta, josta on matkaa Talladegaan hieman vajaat 200 kilometriä. Ja sinne Charlotten Nascar-museoon on Talladegasta puolestaan matkaa noin 550 kilometriä. Mutta jos autourheilu kiinnostaa, molemmat museot ovat ehdottomasti visiitin arvoisia.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle