2.1.2022

Kutosella eteenpäin: BMW K1600 -mallisto palaa entistä väkevämpänä

BMW K1600 paluu

Kuusisylinterisen K1600 -malliston tulevaisuus oli pitkään hämärän peitossa, kunnes BMW ilmoitti sen palaavan mallistoon entistä väkevämpänä.

Syksyllä 2010 esitelty BMW K1600-mallisto ehti olla lähes vuosikymmenen markkinoilla samalla perustekniikalla. Väkivahva 1650-kuutioinen rivikuutonen oli sekä suorituskyvyltään että äänimaailmaltaan juuri sellainen, joka sopii BMW:n lippulaivan imagolle. Vuosien varrella varustelu ja elektronisten ajoavustimien määrä kasvoi, ja mielenkiinto mallia kohtaan säilyi korkeana.

Euro 5 -vaatimusten astuttua voimaan BMW:ltä ei kuulunut K1600-mallien suhteen mitään uutta, ja matkabemaristit olivat jo hyvää vauhtia vetämässä lippua puolitankoon, kunnes BMW syksyllä yllättäen ilmoitti uudistetun K1600-malliston olevan valmis palaamaan markkinoille.

BMW K1600 GTL
K1600 GTL

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sekä eurooppalaiseen että amerikkalaiseen makuun

Uusi mallisto pitää sisällään urheilullisemman GT-mallin ja enemmän mukavuutta tarjoavan GTL-mallin, sekä enemmän amerikkalaista moottoripyörämakua kosiskelevat Baggerin ja Grand American.

Moottoritehoa on tarjolla entiseen tapaan 160 hevosvoimaa, mutta vääntölukema on kasvanut viidellä newtonmetrillä 180 newtonmetriin. Maksimiteho saadaan moottorista nyt 1000 kierrosta aiempaa alempana. Uutuutena on MSR-järjestelmä, joka vähentää takarenkaan luistoa pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.

Valmis matkalle

Mittaristona on muista BMW-malleista tuttu 10,25-tuumainen TFT-värinäyttö, joka pitää sisällään myös navigaattorin. GTL:ssä ja Grand Americassa on Audio 2.0 -järjestelmä vakiona, muihin malleihin sen saa lisävarusteena. Varustetaso on korkea ilman lisävarusteiden rastittelua tilausvaiheessa. Matka-ajoa varten varustukseen kuuluu mm. Vakionopeussäädin, kahvan- ja istuimenlämmittimet, rengaspainevalvonta, hätäpuhelujärjestlemä sekä luistonesto.

BMW K1600
K 1600 B niin kuin Bagger.

Jousitus on semiaktiiivinen, eli esijännitys säätyy automaattisesti kuorman mukaan ja vaimennukset säätyvät ajotavan ja ajo-olosuhteiden mukaisiksi. Ajovaloissa on led-tekniikan ja DRL-päiväajovalojen sekä kaarreajovalojen lisäksi mielenkiintoinen ominaisuus, sillä valokuvio säätyy kiihdytys- ja jarrutustilanteissa automaattisesti näyttämään oikealle korkeudelle.

Hinnat:
K1600 GT: 35 600 €
K1600 GTL: 37 500 €
K1600 B: 35 900 €
K1600 Grand America: 42 590 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat