12.1.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: saako M+S-merkittyjä renkaita käyttää kesällä, kun uudet talvirengasvaatimukset kieltävät niiden käytön talvella? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain uudistuksen yhteydessä on annettu määräys, jonka mukaan M+S-merkinnällä varustetut renkaat eivät kelpaa enää talvirenkaiksi tämän vuoden joulukuusta alkaen. Kysymys: Saako 2024 marraskuun jälkeen M+S renkailla ajaa kesällä? Kun talviajoon eivät sitten enää kelpaa.Tieliikennelaki uudistui vuonna 2020, jolloin myös rengasmääräyksiä tiukennettiin vastaamaan paremmin Suomen keliolosuhteita. Tämä tarkoittaa, että aiemmin vaadittu M+S-merkintä ei enää täytä tarvittavia talvirenkaan kriteerejä.Siirtymäaikaa on 30.11.2024 asti, jonka jälkeen talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin. Renkaasta tulee löytyä 3PMSF-merkintä eli ”vuoristosymboli”. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan soveltuvan talvirenkaaksi.Talvirenkaita tulee käyttää sään tai kelin sitä edellyttäessä, 1.11.–31.3. välisenä aikana. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mutta jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät, muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää.Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm, mutta turvasuositus urasyvyydelle on talvikeleillä 5 mm. Kesärenkaiden pääurien minimisyvyys on 1,6 mm ja turvasuositus märällä kelillä on 4 mm.Tieliikennelaki ei kiellä nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä. Kitkarenkailla tai nastattomiksi nypityillä nastarenkailla saa siis ajaa myös kesällä. Kitkarenkaita ei ole kuitenkaan suunniteltu kesäolosuhteisiin, ja kuluneena niiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä kelillä ovat usein verraten huonot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako vanhat talvirenkaat käyttää loppuun kesärenkaina?Vaikka nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä ei ole kielletty, on kuitenkin eri asia, onko se turvallista. Kuluneet kitkarenkaat saattavat olla melkoinen liikenneturvallisuusriski, mikä käy ilmi Moottorin viime kesänä suorittamasta rengastestistä:Testi osoittaa – kulunut kitkarengas on kesällä tikittävä aikapommi!Testistä käy muun muassa ilmi, että märällä asfaltilla kuluneilla kitkarenkailla jarrutusmatka piteni yli kolmekymmentä metriä satasen nopeudesta kesärenkaaseen nähden.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Liikenneturva, Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti