12.1.2024

Kysy autoista: saako M+S-merkittyjä renkaita käyttää kesällä, kun uudet talvirengasvaatimukset kieltävät niiden käytön talvella?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Tieliikennelain uudistuksen yhteydessä on annettu määräys, jonka mukaan M+S-merkinnällä varustetut renkaat eivät kelpaa enää talvirenkaiksi tämän vuoden joulukuusta alkaen.

Kysymys: Saako 2024 marraskuun jälkeen M+S renkailla ajaa kesällä? Kun talviajoon eivät sitten enää kelpaa.

Tieliikennelaki uudistui vuonna 2020, jolloin myös rengasmääräyksiä tiukennettiin vastaamaan paremmin Suomen keliolosuhteita. Tämä tarkoittaa, että aiemmin vaadittu M+S-merkintä ei enää täytä tarvittavia talvirenkaan kriteerejä.

Siirtymäaikaa on 30.11.2024 asti, jonka jälkeen talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin. Renkaasta tulee löytyä 3PMSF-merkintä eli ”vuoristosymboli”. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan soveltuvan talvirenkaaksi.

Talvirenkaita tulee käyttää sään tai kelin sitä edellyttäessä, 1.11.–31.3. välisenä aikana. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mutta jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät, muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää.

Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm, mutta turvasuositus urasyvyydelle on talvikeleillä 5 mm. Kesärenkaiden pääurien minimisyvyys on 1,6 mm ja turvasuositus märällä kelillä on 4 mm.

Tieliikennelaki ei kiellä nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä. Kitkarenkailla tai nastattomiksi nypityillä nastarenkailla saa siis ajaa myös kesällä. Kitkarenkaita ei ole kuitenkaan suunniteltu kesäolosuhteisiin, ja kuluneena niiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä kelillä ovat usein verraten huonot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kannattaako vanhat talvirenkaat käyttää loppuun kesärenkaina?

Vaikka nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä ei ole kielletty, on kuitenkin eri asia, onko se turvallista. Kuluneet kitkarenkaat saattavat olla melkoinen liikenneturvallisuusriski, mikä käy ilmi Moottorin viime kesänä suorittamasta rengastestistä:

Testi osoittaa – kulunut kitkarengas on kesällä tikittävä aikapommi!

Testistä käy muun muassa ilmi, että märällä asfaltilla kuluneilla kitkarenkailla jarrutusmatka piteni yli kolmekymmentä metriä satasen nopeudesta kesärenkaaseen nähden.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Liikenneturva, Traficom

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat