2.9.2020 Liikenne Kyykytys saa riittää! – kiukustuneet autoilijat valtasivat Helsingin keskustan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Torviprotesti keräsi pitkälle toistasataa autokuntaa ajamaan mielenilmauksessa torvet soiden Eduskuntatalon editse muistuttamassa siitä, että autoilijoiden kukkarolla käyminen saisi jo riittää. Helsingin keskusta oli keskiviikkoisena iltapäivänä autoilijoiden joukkovoiman näyttämö. Parinsadan henkilöauton näyttävä letka liikahti matkaan puoli yhden aikaan iltapäivällä Kivihaan kohdilta, ja eteni Mannerheimintien oikeanpuoleisinta kaistaa poliisin etuauton saattamana.Eduskuntatalon kohdilla mielenilmauksen osallistujat tekivät äänekkäästi tiettäväksi kantansa: päättäjät hoi, autoilijoiden kurittamisessa on menty jo liian pitkälle! Torvensoitatuksen kakofonia kuului varmasti myös vallan kamareihin ja päättäjien pöytiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityisautoilijoiden asiallaKimpaantuneiden autoilijoiden kulkue on saanut sytykkeensä STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -nimisestä Facebook-ryhmästä, jonka jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen ja joka ei ole poliittisesti sitoutunut.Mielenosoituksen puuhatahot ovat sitä mieltä, ettei vastuuta tarvittavista ilmastotoimista tule sälyttää yksinomaan autoilijoille. Torviprotestin järjestäjät ovat sillä kannalla, että ilmastotoimia saa ja pitääkin tehdä, mutta vastuuta ei voida sysätä lähes yksinomaan autoilijoiden harteille.Mielenosoituksen puuhatahoja edustavan Tomi Piminäisen mukaan suomalaisten päättäjien pitäisi ymmärtää, että autoilijoiden mitta alkaa olemaan täynnä sekä yksityisautoilijoiden että ammattiautoilijoiden/kuljetusyrittäjien näkökulmasta.Autoliitto tukee tämänkaltaista kansalaisaktiivisuutta.– Mielenilmaisu kertoo omalta osaltaan autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille. Suomalaiset harvoin lähtevät barrikadeille, mutta nyt monen mitta alkaa olla täynnä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen arvioi.Autoletka herätti ohikulkijoiden mielenkiintoa ja sai huomiota tiedotusvälineiden lisäksi kansanedustajiltakin.Polttoaineveron korotukset peruttavaMielenilmauksen järjestäjien vaatimuslistan kärjessä on elokuun alussa käyttöön otetusta polttoaineveron korotuksesta luopuminen. Tätä korotusta on myös Autoliitto kritisoinut.Samoin olisi luovuttava suunnitelmista ruuhkamaksujen, tietullien ja kilometriverojen käyttöönottamisesta yksityisautoilun osalta. Ruuhkamaksuja ei ilmastotalkoissa tarvita, on ollut myös Autoliiton kanta.Torviprotestin järjestäjät tähdentävät myös, ettei valtiovallan toimin tule tehdä liikenteestä kerättävään kokonaisverokertymään mitään korotuksia tämän hallituskauden aikana.Järjestäjiensä mukaan tänäinen Torviprotesti on ensiaskel kohti ajettuja tavoitteita, ja tarvittaessa on valmiutta järjestää protesteja lisää.Mukana myös raskas kalustoYksityisautoilijoiden lisäksi mielenilmaukseen osallistui raskasta ajoneuvokalustoa. Raskaalle kalustolle oli myönnetty mielenosoitukseen erityislupa yli 12-metrisille ajoneuvoille/yhdistelmille aina 25,25 metrisiin ajoneuvoihin saakka.Ammattiliikenteen toimintaedellytyksiin liittyy vaatimus, että hallitusohjelmaan kirjatusta ammattibiodieselin käyttöönotosta tulisi tehdä päätös jo syksyn 2020 budjettiriihessä.Tavaraliikenteen edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ei ole mielenilmauksen järjestäjätaho, mutta on huolissaan kaupan ja teollisuuden toimintamahdollisuuksista. SKAL muistuttaa Torviprotesti-tapahtumaan liittyen, että liikenteestä kerättävät verotulot ovat nousseet 2010-luvulla 1,3 miljardilla eurolla, mikä tarkoittaa yli 20 prosentin kasvua tieliikenteen verorasitukseen. Kaikkiaan tieliikenteestä kerätään veroja jo yli 8 miljardia euroa vuodessa.– Liikenteestä on muodostunut valtion fiskaalinen lypsylehmä, SKAL kritisoi.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa