24.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden eteläinen kehätie on tällä hetkellä Suomen suurin käynnissä oleva tiehanke. Se sisältää melkein kaikki puolet, mitä suomalaisessa tienrakentamisessa ylipäätään voi tulla vastaan. Parhaillaan rakennettava Lahden eteläinen kehätie on paljon muutakin kuin pelkkä 120 000 asukkaan kaupungin ohittava väylä. Se on osa Etelä-Suomea halkovaa valtatie 12:ta – erittäin tärkeää poikittaisyhteyttä Varsinais-Suomesta Pirkanmaan kautta Kymenlaaksoon ja edelleen itärajalle.Uusi tie sijoittuu kaiken lisäksi kohtaan, missä se risteää vilkkaan, Uudeltamaalta Sisä-Suomeen johtavan valtatie 4:n kanssa.Nykyinen valtatie 12 kulkee ruuhkautuneena Lahden keskustan lävitse. Uusi tie on linjattu tuntuvasti etelämmäs, ja sujuvoittaa etenkin raskaan liikenteen kulkua oleellisesti. Myös lyhyen matkan liikenne hyötyy, kun kehätie rauhoittaa olemassa olevia teitä paikallisten käyttöön.Hollolan ja Lahden alueelle sijoittuva 13-kilometrinen kehätie käsittää 6 eritasoliittymää, kaksi maantietunnelia ja 32 uutta siltaa. Lisäksi korjataan neljä vanhaa siltaa. Kokonaisuuteen kuuluu myös valtatie 4:n moottoritien lisäkaistojen rakentaminen kehätien itäpäähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi- ja nelikaistaista tietäKehätien laajuudesta kertoo paljon se, että savotta on jaettu kahteen hankeosaan ja kolmeen urakkaan. Hankeosa 1A eli Hollolan Soramäestä Lahden Okeroisiin ulottuvaa osuus sisältää 7,2 kilometriä yksiajorataista eli kaksikaistaista tietä, joka on mitoitettu 100 km/h nopeusrajoitukselle.Hankeosa 1B:n eli Nikula–Kujala puolestaan tuottaa nelikaistaista, keskikaiteella varustettua kaupunkimoottoritietä 6,2 kilometrin verran. Nopeusrajoitus on tälle pätkälle mitoitettu lukemaan 80 km/h – syynä tunnelit sekä tiheässä olevat eritasoliittymät.Pakettiin sisältyy myös hankeosa 2 eli 3,1 kilometriä pitkän Lahden eteläisen sisäänmenoväylän eli Uudenmaankadun (maantie 167) parantaminen kaksiajorataiseksi. Tie yhdistää Helsinkiin vievän moottoritien ja Lahden keskustan, ja palvelee paikallisliikennettä myös asutuksen sekä suurten kauppaliikkeiden välillä.Oman mausteensa tuo rakennusympäristön vaihtelevuus. Hollolan puolella tietä tehdään lähes asumattomalle seudulle, kun taas Lahdessa työskennellään tiukasti asutuksen keskellä.Jopa vuoden etuajassaHollolan kunta osallistuu kehätiehankkeeseen 2,8 prosentin siivulla, Lahden kaupungin osuus on 25,2 prosenttia, ja lopusta 72 prosentista vastaa Väylävirasto eli valtio. Yhteissumma kohoaa 275 miljoonaan euroon. Työllistävä vaikutus on keskimäärin reilut 400 henkeä läpi hankkeen rakentamisvaiheen.Kun ottaa huomioon sen, miten haastavaan ympäristöön tietä on tehty, tulosta on syntynyt nopeasti. Hollolan päässä rakentaminen alkoi huhtikuussa 2018, ja Lahden puolella pari kuukautta myöhemmin. Kehätien on tarkoitus valmistua ajokuntoon vuoden päästä, jolloin alkaa tunnelijärjestelmien testausvaihe.Jos kaikki menee suunnitellusti, alkuperäiseen budjettitekstiin nähden hanke saattaa siis olla jopa vuoden etuajassa. Nykyinen valtatie 12 jää Lahden ja Hollolan paikallisliikenteen käyttöön.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Väylä Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä (30.10.) lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue lisää: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa