29.10.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokonaan uusia teitä tehdään tänä päivänä ani harvoin. Lahden eteläinen kehätie on kuitenkin poikkeus tästä säännöstä. Lahden eteläinen kehätie on länsipäässään jo varsin valmiin näköinen, vaikka se avataan liikenteelle aikaisintaan ensi vuonna. Tie on asvaltoitu, penkat siistitty ja valaisinpylväät pystytetty paikalleen. Täältä katsoen ensimmäinen eli kantatie 54:n eritasoliittymäkin on otettu osittain käyttöön.Vielä pari vuotta sitten maisemat näyttivät aika lailla erilaisilta, sillä paikalla kasvoi sankkaa metsää.Nykyään tällainen tienrakentaminen, missä väylää pusketaan kokonaan uuteen maastokäytävään, on hyvin harvinaista. Yleensähän tyydytään parantelemaan olemassa olevaa tietä, ja korkeintaan pahimpia mäkiä ja mutkia oiotaan.– Täällä on mukava tehdä hommia, kun ei tarvitse liikenteen seassa palloilla. Siitä tienrakentaja tykkää, kehätien projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen hymyilee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiviaines hankkeen sisältäKehätien, joka valmistuttuaan avaa yhden pullonkaulan tärkeällä valtatie 12:n osuudella, eräs erityispiirre ovat huimat korkeuserot – etenkin hankkeen Hollolan puoleisella osuudella, missä tietä tehdään lähes asumattomalle alueelle.Rakentamisessa on noudatettu omavaraisuusperiaatetta: kaikki räjäytetyt kalliot käytetään tienpohjana, eli ulkopuolelta tuodaan vain kantavan kerroksen parempilaatuisia kiviaineksia sekä asvaltointiin tarvittavat materiaalit.– Kokonaistaloudellisesti on kaikkein kannattavinta, että kivi löytyy hankkeen sisältä, ja siihen myös kaikessa tiesuunnittelussa tähdätään. On jopa edullisempaa puhkoa kallio kuin kuljettaa tiehen tarvittava aines muualta, Hämäläinen paljastaa.Paitsi kustannuksia, menetelmä vähentää myös liikenteen seassa tehtäviä kuljetuksia, kun kiviainesta voidaan siirrellä työmaan sisällä dumppereilla kohteesta toiseen.Suuria siltoja kaikilleLänsipäässään tie ylittää Lahti–Riihimäki-rautatien Vähäjoen 230-metristä ylikulkusiltaa pitkin, ja heti perään on vuorossa hankkeen pisin, Luhdanjoen noin 280-metrinen teräsrakenteinen liittopalkkisilta.Juuri nämä laaksosillat ovat olleet yksi kehätien haastavimmista kohteista. Pisimmät paalut on juntattu noin 70 metriä maanpinnan alapuolelle, ja korkeimmat siltapilarit kohoavat noin 30 metriin.Siltojen väliin jää Patiokallion leikkaus. Yleissuunnitelmavaiheessa tähän kaavailtiin vielä tunnelia, mutta siitä luovuttiin kustannussyistä. Kallioleikkaus on paitsi edullisempi, keskimäärin myös nopeampi rakentaa.Kehätien korkeimmat kallioleikkaukset ovat 30-metrisiä. Louhimisen jälkeen kalliota lujitetaan, ettei irtokiviä putoaisi ajoradalle esimerkiksi veden jäätymisen aiheuttaman eroosion myötä.Miksei elementtitekniikalla?Kehätien itäpäässä Kujalassa sijaitsee betonikuutioiltaan hankkeen suurin silta, joka valettiin syyskuun lopulla. Kaareva ramppisilta on paitsi näkyvä maamerkki, myös tärkeä osa uutta väylää, sillä sitä pitkin liikenne virtaa aikanaan kehätieltä valtatie 4:n moottoritielle.Suunnatonta, käsipelin nikkaroitua puumuottia katsellessa tulee mieleen, että eikö siltaa voisi toteuttaa elementtitekniikalla – siis tuomalla valmiita paloja paikan päälle?– Itse asiassa kehätiellä on yksi elementtisilta, joka on teknisiltä ratkaisuiltaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Paikallavalut ovat meillä kuitenkin yleisempiä, sillä niiden avulla saa aikaan rakenteita, jotka soveltuvat kulloiseenkin kohteeseen, Hämäläinen toteaa.Kujalan siltaa ei olisi elementtitekniikalla voitu tehdä.– Se ei ollut missään vaiheessa edes vaihtoehtona. Sillan rakenne on tosi raskas, minkä lisäksi se on pitkä ja mutkalla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Osa 6: Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa