8.2.2024

Lakiaie: kaasupakuille hankintatukea, henkilöautoille muuntotukea

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee lakimuutosta, joka mahdollistaisi hankintatuen kaasukäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille – EU-lainsäädännön muutoksista huolimatta.

Suomessa valmistellaan lakimuutosta, joka mahdollistaisi hankintatuen myöntämisen kaasukäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille EU-lainsäädännön muutoksista huolimatta myös jatkossa.

Kyse on vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta. Samalla lakiin ehdotetaan palautettavaksi henkilöautojen muuntotuet.

Lakiaie on liikenne- ja viestintäministeriön valmistelussa. Taustalla on eduskunnan loppuvuodesta 2023 tekemä lausuma, joka pohjautui liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintöön. Lausuman mukaan eduskunta edellytti, että hallitus tuo eduskunnalle esityksen, jolla lainsäädäntöön palautetaan mahdollisuus kaasu- ja etanolikonversioiden muuntotukiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Muuntotukia tarvitaan”

Moottori uutisoi marraskuussa 2023 Etanoliautoilijat ry:n näkökannasta, jonka mukaan kaasu- ja etanolikonversioiden muuntotuet tulisi palauttaa takaisin. Yhdistys kiteytti kantansa seuraavasti: ”Henkilöautojenkaan käyttövoimamurros ei ole vielä siinä vaiheessa, että näistä kustannustehokkaista ja yksinkertaisista tukimuodoista olisi voitu luopua. Pelkästään yhteen keinoon nojaamalla liikenteen päästövähennystavoitteita ei tulla saavuttamaan, vaan kaikki keinot tarvitaan käyttöön.”

Määrärahoja käyttämättä

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kaasukäyttöisiin paketti- ja kuorma-autojen hankintatukiin ja henkilöautojen muuntotukiin varattuja määrärahoja on käyttämättä. ”Siten esityksellä ei olisi vaikutusta valtion talouteen.”

Eduskunta tekee lopulliset määrärahapäätökset.

Lausuntokierros alkanee helmikuussa

Lakivalmistelun aikana ministeriö on yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa ja järjestää lausuntokierroksen, jonka aikana eri tahot voivat kertoa kantansa lakimuutoksen sisältöön.

Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Emmi Simonen kertoo, että alustavan suunnitelman mukaan lausuntokierros alkaisi helmikuun loppupuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästösavotta pontimena

Suomen liikenteen haitallisten päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen, mikä tarkoittaisi, ettei Suomen teillä enää käytettäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita.

Taloustutkijat ovat arvioineet, että liikenteen päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa.

Moottori uutisoi aiheesta otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita.

Hallitus päätti syyskuussa 2022, että täyssähköautojen 2 000 euron suuruisesta hankintatuesta luovutaan. Moottori uutisoi tuolloin aiheesta otsikolla Sähköautojen hankintatuki loppuu – Timo Harakka: ”Siirtymäajan tuki”.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

a:4:{i:0;s:6:"126277";i:1;s:6:"122133";i:2;s:6:"121231";i:3;s:6:"149797";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat