15.5.2019 Liikenne Lentoliikenteen kasvu jatkuu – lento nousee siivilleen joka 0,7 sekunti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmassa tehtiin viime vuonna 4,3 miljardia lentomatkaa, vuonna 2037 ennusteen mukaan jo 8,2 miljardia lentomatkaa. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) on julkistanut viime vuoden 2018 viralliset lentoliikenne- ja onnettomuustilastot. Lentoturvallisuus on edelleen parantunut viimeisellä viiden vuoden jaksolla, poikkeuksena vuosi 2018, jossa tuli takapakkia ennätysturvalliseen vuoteen 2017 verrattuna.Lentomatkustuksen vuosi 2018 oli ennätysvilkas: IATA:n tilastojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2018 yli 4,3 miljardia matkustajaa 46,1 miljoonalla lennolla.Luku on vuoden alussa julkistettuja ennakkotietoja suurempi. Se tarkoittaa keskimäärin lähes 11,8 miljoonaa lentomatkustajaa ja 126 301 lentoa päivässä. Maailmassa kaupallinen lento lähtee vajaan 0,7 sekunnin välein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenne kaksinkertaistuu 2037 mennessäViime vuosikymmenenä lentoliikenteen matkustajamäärä on kasvanut vuosittain 5,4–8 prosenttia. Vuonna 2018 kasvu jäi kuuteen prosenttiin, mikä merkitsee lievää taantumista vuoden 2017 kasvuun, mikä oli kahdeksan prosenttia.Tänä vuonna IATA arvioi kaupallisen lentoliikenteen kasvavan 5,8 prosenttia. Lyhyellä tähtäimellä kasvua hidastavat muun muassa Britannian Brexit-kiista sekä Yhdysvaltojen ja Kiinan väliset kauppa- ja tullikiistat. Myös lentävän yleisön kasvanut ympäristötietoisuus ja joissakin maissa käyttöön otettavat lentoverot saattavat hillitä lentoliikenteen kasvua.Pitkällä aikavälillä IATA ennustaa lentoliikenteen kuitenkin lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2037 mennessä, jolloin lentomatkustajia olisi jopa 8,2 miljardia. Kasvu keskittyy Aasiaan, etenkin Kiinaan Lentomatkustuksen määrän kasvu keskittyy Aasiaan ja Tyynenmeren alueelle. Lentomatkustuksen arvioidaan kasvavan nopeimmin Kiinassa, Intiassa ja Indonesiassa keskiluokan väestön kasvaessa. Kiinan arvioidaan ohittavan Yhdysvallat maailman suurimpana lentomarkkina-alueena vuonna 2025, sisältäen alueen sisäiset lennot sekä kansainväliset lennot alueelta ja alueelle. Esimerkiksi Kiinan lentomatkustajien määrän on arvioitu nousevan 1,6 miljardiin matkustajaan vuonna 2037. Intia nousee kolmannelle tilalle ohittaen Britannian vuonna 2024. Indonesian ilmaliikenne kehittyy nopeasti, kasvaen vuoden 2017 kymmenenneltä tilalta neljänneksi suurimmaksi vuoteen 2030 mennessä. Thaimaan odotetaan nousevan kymmenen suurimman lentomarkkina-alueen joukkoon pudottaen Italian 10 suurimman joukosta. Päästöjä pakko vähentääLentoliikenteen kasvulukemat ovat niin suuret, että päästöjen vähentämiseen ja lentoturvallisuuden edelleen kehittämiseen on sijoitettava, jotta päästöt ja onnettomuudet pysyvät kurissa lentoliikenteen alati lisääntyessä.EU:n päästökauppa on ollut toiminnassa lentoliikenteen osalta jo seitsemän vuotta vuodesta 2012 alkaen. Päästökauppa on perustaltaan toimiva järjestelmä, vaikka päästöoikeuksien hinnanmuodostuksessa ja markkinadynamiikassa on vielä parannettavaa.Lentoliikenteen maailmanlaajuinen päästöjärjestelmä CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme) astuu voimaan vuonna 2021. CORSIAssa valtiot ja lentoyhtiöt ovat sitoutuneet kompensoimaan lentoliikenteen aiheuttamia päästöjä ja ostamaan vuoden 2020 tason ylittävät päästöoikeudet markkinoilta. Alan oma pitkän aikavälin tavoite on lisäksi puolittaa hiilipäästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi kalusto vähäpäästöisempääLentokoneet ovat nyt säästeliäämpiä ja tehokkaampia kuin koskaan aiemmin. Suihkukoneiden matkustajaa kohti laskettu energiankulutus ja päästöt on saatu vähennettyä lähes puoleen 1970-luvun tasosta. Polttoaineen käyttö on matkustajaa ja matkakilometriä kohden jopa 70 prosenttia tehokkaampaa kuin 40 vuotta sitten. Pitkän matkan laajarunkoiset koneet kuluttavat nykyisin noin kolme litraa polttoainetta sataa henkilökilometriä kohti.Uusimmilla laajarunkokoneilla (Boeing 787 ja Airbus A350) päästään pitkillä reiteillä 2,5 litran kulutukseen /matkustajapaikka/100 km. Lyhyemmällä matkalla suihkumatkustajakone kuluttaa polttoainetta noin 3–5 litraa/matkustaja/100 km, kun kone on täynnä. Pitkät lentomatkat ovat energian ja päästöjen kannalta tehokkaampia ja puhtaampia kuin lyhyet matkat.Potkuriturbiinikoneilla puolet kotimaan lennoistaNykyaikaisilla potkuriturbiinikoneilla lennetään noin puolet kotimaan lennoista. Uudet potkuriturbiinikoneet kuluttavat selvästi suihkukoneita vähemmän polttoainetta matkustajaa ja matkakilometriä kohti. Ne ovat matkustajaa kohti laskettuna jopa säästeliäämpiä kuin henkilöautot. Esimerkiksi täysi ATR-72 -kone kuluttaa kotimaan reitillä 2,5–3 litraa polttoainetta sataa matkustajakilometriä kohden.Päästöt tippuvat jopa neljänneksenVaikka matkustaja lentää nykyään perille yhä pienemmällä energialla ja puhtaammin, lentoliikenteen kasvu lisää energiankulutusta ja päästöjä maailmanlaajuisesti. Lentoliikenteen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on 2–3 prosenttia. Lisäksi syntyy monia muita erilaisia päästöjä.Täysin uudet lentokonemallit (esimerkiksi Boeing 787 ja Airbus A350 ja Airbus A220) pienentävät polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä matkustajapaikkaa kohti noin 20–25 prosenttia edellisen sukupolven lentokonemalleihin verrattuna.Myös olemassa olevien, nykyisten konemallien varustaminen uusilla, taloudellisemmilla moottoreilla ja aerodynamiikan hienosäädöllä saavutetaan merkittäviä kulutus- ja päästösäästöjä, jopa 15–20 prosenttia pienempi kulutus matkustajapaikkaa kohti, esimerkiksi Airbus A320-sarja NEO (New Engine Option), Boeing 737 MAX ja Embraer E2-sarja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentoturvallisuudessa takapakkia Lentoturvallisuus on edelleen kohentunut viimeisellä viiden vuoden jaksolla, vaikka viime vuonna tuli hieman takapakkia ennätysturvalliseen vuoteen 2017 verrattuna. IATA:n tilaston mukaan vuonna 2018 tapahtui 11 kuolonuhreja vaatinutta lento-onnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä 523 ihmistä. Riski kuolla lento-onnettomuudessa on hyvin pieni. Lentoliikenteen vuoden 2018 kuoleman riskiä kuvataan arvolla 0,17, joka tarkoittaa, että henkilön on lennettävä joka päivä 241 vuoden ajan, ennen kuin on todennäköistä joutua sellaiseen onnettomuuteen, jossa vähintään yksi ihminen on kuollut. Lähteet: IATA, Finavia ICCTTeksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää