10.9.2019 Liikenne Liikenneministeri Marin: isot raidehankkeet tärkeitä ilmastotavoitteiden kannalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien nopeampien junayhteyksien suunnittelu vie aikaa, liikennöinti voisi alkaa 2030-luvulla. Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi. Selkänoja kerrotulle on talouspoliittisen ministerivaliokunnan tänäinen päätös. Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä on suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.– Merkittävät ratahankkeet ovat valtavan kokoisia. Pelkkä suunnitteluvaihe vie arviolta 6–8 vuotta ellei tule merkittäviä valitusprosesseja. Esiselvitystä seuraa alustava yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi, sitten alkaa yleissuunnittelu ja lopulta ratojen suunnittelu, liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (SDP) taustoittaa.– Nämä ratahankkeet ovat tärkeitä myös niiden ilmastotavoitteiden kannalta, joihin Suomi on sitoutunut.Ministeri Marin kertoi raidehankkeista ja niiden rahoituksesta tänäisessä tiedotustilaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennöinti aikaisintaan 2030-lvullaRaideyhteyksien kohentaminen ja nopeutuminen ei hetkauta junankäyttäjiä ihan lähivuosina.– Liikennöinti näillä uusilla yhteyksillä voisi alkaa aikaisintaan 2030-luvulla, ministeri Marin arvioi.Turun tunnin juna -linjauksen osalta suunnittelu on jo käynnissä mutta vielä kesken. Mittasuhteita kuvaa Marinin kertoma Turun radan alustava kustannusarvio, joka on 2,4–2,8 miljardia euroa.Suomi rata tarkoittaa Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentokentän välistä nopeata suoraa yhteyttä, sekä lentokentän ja Tampereen välistä yhteyttä. Tämä jälkimmäinen linjaus ei välttämättä kulkisi nykyisen Tampereen radan radan linjauksen mukaisesti. Linjaus tulee arvioitavaksi vasta tuonnempana suunnitteluprosessin edetessä.Suomen rataverkon pituus on liki 6 000 kilometriä, josta hieman yli puolet sähköistettyä. Valtaosa rataverkkokilometreistä on yksiraiteista rataa.Selvitys itäisestä yhteydestäMarin toi esiin myös sen, että liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen ja vertailun itäisen nopean yhteyden linjauksesta.– Nopeaa itäisen suunnan raideyhteyttä edistetään yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa, Marin painotti.Päätöksiä asiassa voidaan tehdä, kun selvitys valmistuu. Selvityksen arvioitu valmistumisaika on keväällä 2020. Marinin mukana päätös tulee perustumaan ”läpinäkyvään vertailuun kustannushyötysuhteesta, mistä itäisen suunnan linjauksen pitäisi kulkea”.Vaihtoehtoina ovat rantarata Kotkaan, itärata Porvoon ja Kouvolan kautta tai nykyisen yhteyden kehittäminen Lahden kautta.Tiukassa ohjauksessaOsakassopimusten hyväksymisen jälkeen valtiolla on valmius pääomittaa hankeyhtiöitä seuraavasti: Suomi-rata 76,5 miljoonaa euroa ja Hankeyhtiö Turun tunnin juna 38,25 miljoonaa euroa.Suomi-radan suunnittelukustannusten arvio on kokonaisuudessaan noin 150 miljoonaa euroa. Turun tunnin junan jäljellä olevaksi suunnittelukustannukseksi on arvioitu noin 75 miljoonaa euroa.Valtio vastaisi hankeyhtiöiden pääomittamisesta 51 prosentin osuudella. Hankeyhtiöt tulisivat liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjaukseen. Valtio ei siis luovuttaisi päätösvaltaansa taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti näin merkittävissä rata-asioissa hankeyhtiöille.Ministeri Marin toivoo, että hankeyhtiöihin saadaan mukaan mahdollisimman laajasti kaupunkeja ja kuntia sekä mahdollisia muita tahoja.– Omistajiksi voi tulla useita tahoja, mutta enemmistö omistuksesta olisi julkisyhteisöllisissä käsissä.Marinin mukaan hankeyhtiöjärjestely olisi osa valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-rahakin mahdollistaRatahankkeiden suunnitteluun on mahdollista saada EU-rahoitusta.– Ymmärryksemme mukaan rahoitusta on mahdollista saada suunnittelukustannuksiin. Tämä rahoitus voi olla merkittävää määrällisesti, Marin arvioi. Muutkin ratayhteydet kaipaavat kohentamista Uudet ja nopeammat junayhteydet ovat valtavan kokoisia hankkeita, mutta toi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin tiedotustilaisuudessa esiin myös muut raideyhteydet ja niiden kohentamistarpeet. Marinin mukaan liikenne- ja viestintäministeriö aikoo tuoda syksyn budjettiriiheen esityksiä myös muista kunnostamista, nopeuttamista ja kohentamista vaativista raideyhteyksistä. Näitä ovat Tampere–Jyväskylä ja Tampere–Pori -välit sekä Seinäjoki–Vaasa yhteys. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla