3.7.2021 Liikenne Liikenneturvan kysely kertoo: tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan kyselyn perusteella kansa on yhtä mieltä yhdesta asiasta: tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa. Samalla saa myös vinkkejä liikenteen tehostamiseen. Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta. Liikenneturva muistuttaa, että tietyömaa-alueella on tärkeintä hidastaa ajonopeus sellaiseksi, josta on mahdollista reagoida poikkeaviin tilanteisiin. Samalla saimme vinkit, kuinka oman sekä muiden matkanteon etenemistä voi auttaa.Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä liikenteestä toukokuussa 2021. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1025 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia. Kysely toteutettiin online-kyselynä ja näyte edustaa 15-79-vuotiaita suomalaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaaKesällä tietöitä riittää runsaasti. Liikenneturva haluaa muistuttaa, että teiden varsilla urakoivia työntekijöitä sekä muita liikkujia on kunnioitettava noudattamalla nopeusrajoituksia ja muita opasteita. Tämä kuitenkin jää toteutumatta valitettavan usein. Edellä mainitun Liikenneturvan kyselyn mukaan useampi kuin kolme neljästä (78 prosenttia) suomalaisesta on sitä mieltä, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta.– Kyselyn tulos kertoo selvää viestiä siitä, että tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattaminen on yksi liikennekulttuurimme mustista pisteistä. Rajoitusten noudattamatta jättäminen tekee tiet vähemmän turvalliseksi meille kaikille, korostaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.Tietyömaa-alueelle saavuttaessa on tärkeintä hidastaa oma nopeutensa ainakin rajoituksen mukaiseksi sekä sellaiseksi, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja ehtii tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan näkyvällä tien osuudella.– Tietyömaan kohdalla osa ajaa säntillisesti ja osa ei huomioi alennettua nopeusrajoitusta ollenkaan. Silloin nopeuserot voivat olla yllättävänkin suuria, ja onnettomuusriski kasvaa. Kaahari asettaa itsensä lisäksi vaaraan myös muut tielläliikkujat sekä tietyömaan työntekijät. He painavat hommia, jotta liikenne olisi jatkossa yhä sujuvampaa, muistuttaa Savolainen.Vaikka mitään ei tapahtuisiJoskus tietyömaalla ei näytä tapahtuvan juuri sillä hetkellä mitään. Tämä ei kuitenkaan ole syy soveltaa tieliikennelakia omiin tarkoitusperiinsä.– Jos paikalla on vaikkapa viikonloppuaikaan yhä alennettu nopeusrajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, kuten ihmisiä töissä. Rajoituksille ja muille opasteille on aina syynsä, eikä kyse ole koskaan kiusanteosta, alleviivaa Savolainen.Jos liikkuu ruuhka-aikaan ja haluaa välttää isoimmat tietyöt matkan aikana, kannattaa katsoa vaihtoehtoisia reittejä jo ennen lähtöä. Esimerkiksi Liikennetilanne-palvelusta löytää Traffic Management Finlandin, Väylän sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä tietoja liikenteestä. Tietyömaiden kohdalla voi usein myös itse vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen, esimerkiksi jos kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi.– Kunnon turvavälien pitäminen helpottaa tilannetta huomattavasti. Kun päättyvältä kaistalta pääsee sujuvasti vaihtamaan toiselle kaistalle, soljuu liikenne mukavammin. Vetoketjuperiaate on kaikkien etu, vaikka ajaisi sillä edelleen jatkuvalla kaistalla, toteaa Savolainen.Kuvat: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva, Liikenneturva; Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla