15.4.2021 Liikenne Liikenneväylien rahoitus vuosiksi 2021–2032 etenee eduskuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusväylänpidon rahoitustasoa määrä nostaa, rautatiet saamassa vankkaa tukea. Tiestön kunnosta huolissaan oleva Autoliitto kritisoi rahoituksen painotuksia poliittiseen päätöksentekoon vietävässä valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Valtioneuvosto hyväksyi tänään valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vuosille 2021–2032, joten se etenee selontekona eduskunnalle ja poliittisen päätöksentekojärjestelmän rattaisiin. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämisessä.Ministeriön mukaan tavoitteena on, että ”liikennejärjestelmä takaa koko Suomen saavutettavuuden ja vastaa elinkeinojen, työssäkäynnin ja asumisen tarpeisiin.”Suunnitelma liittyy myös kansallisiin liikenteen päästötavoitteisiin eli haitallisten kasvihuonepäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä ja päästöjen nollautumiseen sen jälkeen. Tätä sivuaa ministeriön linjaus, että ”ihmisillä tulisi olla mahdollisuus valita kestävämpiä liikkumismuotoja erityisesti kaupunkiseuduilla. Lisäksi tavoitteena on parantaa liikennejärjestelmän yhteiskuntataloudellista tehokkuutta.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinisteri Timo Harakka: historiallistaToiveet ovat korkealla, että nyt ollaan tie- ja raideinvestointien, kunnossapidon ja ylipäätään kaikkien liikennemuotojen kehityksen suhteen tekemässä suunnitelmaa, joka kantaa pitkälle.– Nyt tehdään historiaa. Vuosikymmenen päähän ennakoiva suunnittelu ja tietopohjainen päätöksenteko auttavat saavuttamaan samalla rahalla enemmän, tehokkaampaa ja kestävämpää, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) ilakoi tänäisessä tiedotustilaisuudessa.Ministeri kiitteli vuolaasti eduskuntapuolueita niin hallituksesta kuin oppositiosta. Ministeri myös lupasi, että suunnitelman jatkotarkasteluissa ja liikennerakentamisen toimeenpanovaiheessa vuorovaikutus jatkuu eri tahojen kanssa.Rahoitusta tarkoitus nostaaValtio vastaa jatkossakin valtion väylien rahoituksesta. Tämän nyt etenevän suunnitelman pohja-ajatuksena on, että maan väyläverkon rahoituksessa saavutettaisiin perusväylänpidon rahoitustason nostaminen.– Maan väylien korjausvelka kääntyy vihdoin laskuun vuosien 2025–2026 paikkeilla, arvioi ministeri Harakka tiedotustilaisuuden vastauksessaan.”Lisäksi uudistetaan toimintatapoja, jotta EU-rahoitus pystytään hyödyntämään täysimääräisesti”, linjataan selonteossa.Rautatiet saamassa ison potinVäylien rahoituksessa siirretään painopistettä nykyistä enemmän rautateille.Liikenneministeriön tiedotteessa asia perustellaan seuraavasti: ”Tämä johtuu siitä, että erityisesti vuosikymmenen loppupuolella rataverkolla on suuria peruskorjaustarpeita. Lisäksi tähän vaikuttaa pyrkimys hyödyntää EU-rahoitusta, joka kohdistuu nimenomaan rataverkkoon.”Kun joku saa, on se usein joltain pois, niin tässäkin tapauksessa, sillä valtion kirstu ei ole pohjaton.Tiestön osalta lohdutuksena tiedotteessa toki mainitaan, että: ”tieverkon osuus perusväylänpidosta säilyy kuitenkin suurempana kuin rataverkon, ja korjausvelkaa vähennetään koko väyläverkolla, myös alemmalla tieverkolla.”Tieverkon rahoitustaso säilyy luvatusti jatkossakin rataverkkoa suurempana, kertoo liikenneministeriö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: tieliikenne jää jalkoihinSuunnitelman valmistelun aikana lukuisat eri tahot ovat arvioineet kriittisesti, että liikennejärjestelmän kokonaisrahoitustaso jää riittämättömäksi.Tierahoituksen ongelmiin puuttunut Autoliitto on oudoksunut, että rautatieliikenne saa käyttöastettaan vankemmin rahallista tukea.Autoliiton mukaan suunnitelmissa ja rahoituspäätöksissä tulisi huomioida paremmin, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Autoliiton ilmaisema huoli perustuu siihen, että esityksessä tieverkon rahoitusosuus kehittämisrahasta on 45 prosenttia ja perusväylänpidon rahoituksesta 52 prosenttia. Rahoitus ei autoilijoiden etujärjestön mukaan vastaa liikennesuoritteita väyläverkon eri osissa.Erityisesti maanteiden kehittämisen rahoitustasoa on valmistelun eri vaiheissa kritisoitu vedoten maanteiden korkeaan liikennesuoritteeseen niin henkilö- ja tavaraliikenteessä verrattuna muihin liikennemuotoihin.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on kiteyttänyt kantanaan, että nyt esitetyllä rahoitustasolla tieverkoston korjausvelan aleneminen tapahtuu erittäin hitaasti.– Tieliikenteen osuuden kokonaisrahoituksesta tulisi vastata paremmin sen suhteellista osuutta liikennesuoritteesta. Suunnitelmassa tulisi ottaa myös huomioon henkilöautokannan sähköistymisen asettamat vaatimukset tieverkostolla.Talousarviot tarkentavat eurosummia– Valtio vastaa jatkossakin valtion väylien rahoituksesta, ministeri Harakka linjaa ja arvioi, että painopiste rahoituksessa siirtyy yhä voimakkaammin kestävän liikenteen edistämiseen.Tulevat talousarviot tietty tarkentavat liikenneväyliin käytettävissä olevia eurovirtoja.Ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu vuosia 2021–2024 koskevan julkisen talouden suunnitelman ja talousarviopäätösten mukaisesti vuosien 2021–2024 osalta. Vuosille 2025–2032 suunnitelmassa esitetään lisäyksiä liikennejärjestelmän rahoitukseen. Suunnitelmassa esitetyt kustannukset ovat arvioita ja niiden toteuttaminen riippuu tulevista talousarviopäätöksistä. Mannaa ei riitä kaikille tai riittävästi Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, jota kutsutaan myös nimellä Liikenne12, on kunnianhimoinen ja Suomen historiassa ainutlaatuinen ponnistus, monestakin eri näkökulmasta. Sen tavoitteiden toteutumiselle voi toivoa menestystä – ja pessimistinä epäillä, että terävin kunnianhimo vesittyy poliittisessa kättenväännössä ja kompromissien etsinnässä. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman avulla on tarkoitus pyristellä irti lyhytnäköisestä siltarumpupolitikoinnista, jossa kansanedustajien ja puolueiden ulostuloja sekä investointialoitteita ja -päätöksiä ohjaa liian väkevästi äänestäjien mielistely omalla paikkakunnalla tai ylipäätään. Pitkäjänteisellä maan verisuoniston eli liikenneväylien rahoitussuunnitelmalla voidaan irtautua poliittisesta tuuliviireilystä, jossa poliittisten päätöksien painotuksia ja perusteluja heiluttavat aina seuraavat vaalit. Liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa laadittavan liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on yli hallituskausien ulottuva suunnittelu, jossa valtion rahaa ohjataan liikenneväylien ja -ympäristön ylläpitoon. Parlamentaarisesti eli kaikki puolueet mukaan ottaen suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan ja sitä päivitetään hallituskausittain tarvittaessa ja suunnittelutyötä tehdään myös aina seuraavat neljä vuotta eteenpäin. Suunnitelmassa on kyse paitsi pitkästä aikajaksosta, myös mittavista eurosummista: teiden, siltojen, rautatielinjausten tai satamaväylien rakentaminen, ylläpito ja korjaaminen ei ole halpaa lystiä, etenkään Suomessa, jossa karut vuosittaiset säävaihtelut tekevät omia tuhojaan esimerkiksi teiden routavaurioiden muodossa. Euroja on aina, myös liikenneinfran ylläpitoon liittyen, tietty jaossa aina vähemmän kuin kukin eri liikennemuodon edustaho toivoisi. Valtion kirstusta ei liikene mannaa yltäkylläisesti ja kaikille eri liikennemuodoille. Nyt on poliittisen vakaan harkinnan paikka: annetaanko rahaa oikeudenmukaisesti sinne, missä sille on suurin tarve ja niille liikenneväylille, joita käytetään ahkerimmin. Tässä katsannossa teiden ylläpitoa ei voi ohittaa. Marko Jokela Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:3:{i:0;s:5:"49227";i:1;s:5:"90817";i:2;s:5:"81926";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja